تبیان، دستیار زندگی
وجود امام عصر به عنوان كسی كه مادر ایشان از بلاد غرب می باشد. این موضوع مهم و همچنین حضور حضرت عیسی (علیه السلام) در بین نیروهای امام عصر (عج) حجت را برای مردم كشورهای غربی تمام می كند و آنها از دولت های خود حمایت نمی كنند و علاوه بر آن با اعتراض و راهپیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادر امام زمان (عج)،دختری ازسرزمین غرب!

نرگس

درباره «ملیّت» مادر امام(عج) دو قول عمده وجود دارد كه عبارتند از:

الف مرحوم كلینی در کتاب کافی می نویسد: مادر قائم (عج) كنیزی از «نوبه» استان شمالی سودان بوده است(1)

ب) مرحوم صدوق مطابق روایتی او را «ملیكه» دختر «یشوع» پسر قیصر روم و مادرش را از حواریین مسیح می داند كه توسط نیروهای اسلامی به اسارت در آمد و به صورت كنیز در معرض فروش قرار گرفت و به واسطة فرستادة امام هادی ـ علیه السلام ـ از بازار برده فروشان بغداد خریداری شد و به محضر امام هادی ـ علیه السلام ـ در سامرا فرستاده شد(2)

در مورد اینکه چرا مادر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از غرب می باشد  چند احتمال مطرح می شود:

1 - احتمال اول اینکه ممکن است بنای خدای تبارک و تعالی بر این بوده باشد که مادران امامان معصوم علیهم السلام از اقوام مختلف در جهان انتخاب شوند تا هیچ قومی ادعا نكند كه رهبر جهان از ما می باشد ، به همین دلیل می بینیم که مادر امام سجاد علیه السلام از اقوام سرشناس ایرانی (به قولی دختر یزد گرد سوم پادشاه وقت ایران) ، مادر تعدادی از امامان دیگر از اقوام دیگری غیر عرب و مادر امام هادی علیه السلام از افریقا و نهایتا ، مادر بزرگوار امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) از اقوام اروپایی انتخاب شده است.

2 - مادران همه امامان علیهما السلام در هر عصر و زمانی از پاک ترین و نجیب ترین و بهترین زنان عالم انتخاب می شده اند ، به همین دلیل در آن مقطع زمانی حضرت ملیکا که نرجس خاتون به زبان عربی و نرگس به فارسی نامیده می شود از قدیس ترین و پاک ترین زنان زمان خود در عالم بوده و لذا ایشان لایق مادری امام را داشته اند.

3 - احتمال دیگر شاید مربوط به مرکز واتیکان باشد ، همانطور که ملاحظه می کنید مرکزیت مسیحیان جهان در ایتالیا می باشد و طبیعتا توجه اکثریت مسیحیان به واتیکان به عنوان یک مرکز مهم دینی می باشد. شاید اراده و خواست خدای تبارک و تعالی این بوده است که مادر مهدی صاحب الزمان (عج) از این منطقه مهم ایدولوژیکی باشد تا مسیحیان جهان با درک این موضوع گرایش بیشتری به منجی داشته و مسیحیان پاک سیرت با توجیه شدن و فهم این مطلب امام را در انجام ماموریت الهی خود یاری کنند . به بیان دیگر اگر اروپایی ها بدانند که منجی عالم قرابت خونی با آنها دارند پذیرش امامت و ولایت ایشان با مشکلات کمتری مواجه می شود.

وجود امام عصر به عنوان كسی كه مادر ایشان از بلاد غرب می باشد. این موضوع مهم و همچنین حضور حضرت عیسی (ع) در بین نیروهای امام عصر (عج) حجت را برای مردم كشورهای غربی تمام می كند و آنها از دولت های خود حمایت نمی كنند و علاوه بر آن با اعتراض و راهپیمایی با سیاست دولت های خود مبارزه می كنند. این دولت ها از پشت جبهه توسط مردم خود تحت فشار قرار گرفته و در جبهه جنگ هم با قدرت رزمندگان اسلام مواجه شده و نتیجتا شكست سختی نصیب آنها می شود

لازم به ذکر است که سرچشمه بیشترین مشکلات زمان ظهور از جانب دولت های غربی می باشد و طبق برخی از روایات وقتی امام عصر (عج) ظهور می کنند ، سفیانی به دستور غربی ها آشوب بزرگی در منطقه به راه می اندازد و خود را حامی اسراییل می داند

الف – قبل از ظهور، غربی ها به سركردگی آمریكا در جنگ های متعددی وارد شده اند و بخش عمده ای از نیروهای آنها تحلیل رفته است . عمده این جنگ ها با كشورهای غیر اسلامی می باشد.

ب – مشاهد معجزات متعدد از امام عصر (عج ) كه دل های پاك بشریت به راستی و درستی آن وجود عزیز پی می برند.

پ – نزول حضرت عیسی علیه السلام و اعلام پشتیبانی ایشان از امام مهدی (عج) و توجه مسیحیان به این موضوع مهم .

ت – وجود امام عصر به عنوان كسی كه مادر ایشان از بلاد غرب می باشد. این موضوع مهم و همچنین حضور حضرت عیسی (علیه السلام) در بین نیروهای امام عصر (عج) حجت را برای مردم كشورهای غربی تمام می كند و آنها از دولت های خود حمایت نمی كنند و علاوه بر آن با اعتراض و راهپیمایی با سیاست دولت های خود مبارزه می كنند. این دولت ها از پشت جبهه توسط مردم خود تحت فشار قرار گرفته و در جبهه جنگ هم با قدرت رزمندگان اسلام مواجه شده و نتیجتا شكست سختی نصیب آنها می شود.

در یك كلام باید گفت شاید دلیل اینكه مادر امام از غرب انتخاب شده است ، برای این بوده است كه بین امام زمان (عج) و مردم اروپا جنگ رو در رویی به وجود نیاید تا انسان های بیشتری كشته نشوند و لذا با تسلیم زود هنگام غربی ها حكومت جهانی امام (علیه السلام) سریعتر شكل می گیرد.

پی نوشت ها:

. كافی، ج 1، ص 323، به نقل از درسنامه تاریخ عصر غیبت، ص 29.(1)

. كمال الدین، ص 317 درسنامه تاریخ عصر غیبت، ص 29.(2)

بخش مهدویت تبیان


منابع :

اندیشه قم

سایت پرسمان مهدویت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.