تبیان، دستیار زندگی
نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد سیگاری‌هایی که به طور مرتب میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند سه برابر شانس بیشتری دارند تا دخانیات را ترک کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف میوه و سبزیجات به ترک سیگار کمک می‌کند


نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد سیگاری‌هایی که به طور مرتب میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند سه برابر شانس بیشتری دارند تا دخانیات را ترک کنند.

سیگار

به منظور انجام این پژوهش که نتایج آن در مجله‌ی Nicotine and Tobacco Research   به چاپ رسید محققان از طریق تلفن با چندین هزار زن و مرد آمریکایی که دخانیات مصرف می‌کردند تماس گرفته و سۆالاتی در مورد میزان مصرف میوه و سبزیجات از آن‌ها پرسیدند.

در این پژوهش محققان متوجه شدند افرادی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند در ترک سیگار موفق‌تر هستند. این افراد موفق می‌شوند در مدت حداقل سی روز سیگار را ترک کنند. از این گذشته این افراد نسبت به افرادی که میوه و سبزیجات کمتری مصرف می‌کنند در طول روز چند نخ کمتر سیگار می‌کشند. در واقع میزان اعتیاد آن‌ها به دخانیات نسبت به گروه دوم کمتر است.

محققان معتقدند که مصرف میوه و سبزیجات باعث می‌شود که طعم دخانیات برای مصرف‌کننده‌ها تغییر کرده و بدمزه شود. در عوض مواد غذایی دیگری مانند کافئین، الکل یا گوشت قرمز باعث می‌شود که طعم سیگار برای سیگاری‌ها مطلوب‌تر به نظر بیاید.

محققان معتقدند که مصرف میوه و سبزیجات باعث می‌شود که طعم دخانیات برای مصرف‌کننده‌ها تغییر کرده و بدمزه شود

محققان همچنین در این باره می‌گویند میوه و سبزیجات به دلیل غنی بودن از فیبرها باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و همین امر باعث می‌شود که سیگاری‌ها کمتر به سراغ سیگار بروند؛ به خاطر این که برخی از سیگاری‌ها احساس گرسنگی و نیاز به سیگار کشیدن را از هم تشخیص نمی‌دهند. یعنی زمانی که گرسنه‌اند به سراغ سیگار می‌روند. برای همین زمانی که سیر باشند کمتر به سرشان می‌زند تا سیگاری آتش بزنند.

واقعیت این است که هیچ چیز مانند داشتن یک برنامه‌ی غذایی سرشار از میوه و سبزیجات به شما کمک نمی‌کند تا سیگارتان را ترک کنید. در این صورت با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم خود را از این «استوانه‌ی کوچک بیماری‌زا» نجات داده‌اید و هم قدمی در جهت سلامت خود برداشته‌اید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

ترک سیگار بدون یک گرم اضافه وزن

نکات تغذیه ای در ترک سیگار

بهترین رژیم برای ترک اعتیاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.