تبیان، دستیار زندگی
در جاده ناهمواری هایی و پستی و بلندی های زیادی وجود دارد که هنگام عبور خودرو از آن ها، ضربات مختلفی به خودرو وارد می شود، اگر اتصالات چرخ به شاسی و اتاق صلب و ثابت باشد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم تعلیق (Suspension System)

سیستم تعلیق

مقدمه

خودرو وسیله نقلیه ای است که انسان برای رفع نیازمندی های خود از آن استفاده می کند، یک خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده ایت، این بخش ها عبارتند از :

1-    شاسی و بدنه

2-    سیستم تعلیق

3-    سیستم ترمز

4-    سیستم فرمان

5-    مولد قدرت(مولد)

6-     سیستم سوخت رسانی

7-    سیستم انتقال قدرت

8-    برق خودرو

درمجموعه ای از مقالات، سعی داریم توجه بیشتری به قسمت های مختلف خودرو نماییم. این مجموعه مقالات می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان رشته مکانیک خودرو، صنایع اتومبیل و رشته های مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم تعلیق چیست و چه وظایفی دارد؟

در جاده ناهمواری ها و پستی و بلندی های زیادی وجود دارد که هنگام عبور خودرو از آن ها، ضربات مختلفی به خودرو وارد می شود، اگر اتصالات چرخ به شاسی و اتاق صلب و ثابت باشد این ضربات به اتاق و سرنشینان خودرو وارد شده و علاوه بر ایجاد ناراحتی برای سرنشینان ها باعث از بین رفتن هر چه زودتر قطعات می شود. پس لازم است که اتصال چرخ ها به بدنه، با یک سیستم فنربندی انجام شود. این سیستم باعث می شود ضربه ها جذب شده و به نوسان تبدیل شود.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق به مجموعه ای گفته می شود که وظیفه جذب ضربات و تبدیل به نوسان و از بین بردن نوسانات و پایدارشدن خودرو در سطح جاده را برعهده دارد.

سیستم تعلیق وظایف زیر را بر عهده دارد :

1-    تحمل وزن خودرو

2-    جذب ضربات وارده و تبدیل آن ها به ارتعاش

3-    حفظ هندسه سیستم فرمان و موقعیت چرخ ها

4-    افزایش قابلیت فرمان پذیری خودرو

5-    افزایش میزان پایداری خودرو

6-     حفظ تماس چرخ ها با سطح جاده

به طور کلی سیستم تعلیق از دو قسمت فنر و کمک فنر تشکیل شده است. فنرها ضربه را جذب کرده و به نوسان تبدیل می کنند و کمک فنرها این نوسان را از بین می برند.

فنر (Springs)

فنرها با داشتن اشکال مختلف باید قابلیت جذب انرژی را داشته باشند. در بعضی موارد از فنرها برای ذخیره سازی انرژی استفاده می کنند تا انرژی در زمان مناسب آزاد شده و مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق

وقتی ضربه ای به خودرو وارد می شود، فنر تغییر شکل داده  و به نوسان در می آید.

کمک فنر یا دمپر(Shocck Absorber Or Damper)

بعد از این که ضربات توسط فنر جذب شد، وسیله دیگری باید بتواند به تدریج این نوسانات را از بین ببرد. این کار توسط دمپر انجام می شود.

بهترین حالت زمانی رخ می دهد که در لحظه وارد شدن ضربه که فنر جمع می شود، کمک فنر به موازات آن قرار بگیرد و به راحتی جمع شود ولی هنگامی باز شدن از خود مقاومت نشان داده و باعث از بین رفتن انرژی ضربات شود.

در بیشتر مواقع فنر و کمک فنر یک مجموعه مرکب تشکیل می دهند.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق

کمک فنر یک سیلندر پر از روغن است که درون آن یک پیستون با منفذ در حال بالا و پایین رفتن است. وقتی به دسته پیستون نیرو وارد شود، تمایل دارد پیستون را درون سیلندر به حرکت در آورد و روغن را از طریق منافذ درون پیستون ، بین فضاهای بالا و پایین پیستون جا به جا کند. چون جابه جایی روغن درون منافذ کار سختی است، پس نیاز به نیروی بسیار زیادی دارد. پس انرژی حاصل از ضربه، صرف جابه جا کردن روغن شده و از بین می رود.

سیستم تعلیق

نیروی مورد نیاز برای جابه جایی پیستون کمک فنر به ضریب میرایی فنر و سرعت جا به جایی پیستون بستگی دارد. به گونه ای که هر چه پیستون سریع تر و با سرعت بیشتری جا به جا شود نیاز به نیروی بیشتری خواهد بود.


مرکز یادگیری سایت تبیان