تبیان، دستیار زندگی
اگر توزیع جرم روی چرخ ها متقارن نباشند ، هنگام حرکت خودرو گردش لاستیک ها، دچار لغزش خواهد شد. پس لازم است چرخ ها بالانس باشند. برای بالانس کردن چرخ ها وزنه های کوچکی به رینگ خودرو اضافه می کنند تا چرخ ها بالانس شود.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالانس چرخ (Wheel Balancing)

بالانس چرخ

مقدمه

خودرو وسیله نقلیه ای است که انسان برای رفع نیازمندی های خود از آن استفاده می کند، یک خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده ایت، این بخش ها عبارتند از :

1-    شاسی و بدنه

2-    سیستم تعلیق

3-    سیستم ترمز

4-    سیستم فرمان

5-    مولد قدرت(مولد)

6-     سیستم سوخت رسانی

7-    سیستم انتقال قدرت

8-    برق خودرو

درمجموعه ای از مقالات، سعی داریم توجه بیشتری به قسمت های مختلف خودرو نماییم. این مجموعه مقالات می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان رشته مکانیک خودرو، صنایع اتومبیل و رشته های مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

اگر توزیع جرم روی چرخ ها متقارن نباشند ، هنگام حرکت خودرو گردش لاستیک ها، دچار لغزش خواهد شد. پس لازم است چرخ ها بالانس باشند. برای بالانس کردن چرخ ها وزنه های کوچکی به رینگ خودرو اضافه می کنند تا چرخ ها بالانس شود. به طور کلی به دو روش استاتیکی و دینامیکی بالانس چرخ ها انجام می شود.

-         بالانس استاتیکی(Static Balancing)

از نتایج عدم بالانس استاتیکی می توان به سایش غیریکنواخت لاستیک ها ، پرش چرخ در راستای قائم و کوبیدن چرخ اشاره کرد.

بالانس چرخ

بالانس چرخ

برای بالانس کردن ، مرکز رینگ را روی تکیه گاه قرار می دهند تا چرخ کاملا افقی باستد، در صورتی که به صورت افقی نایستد به رینگ وزنه هایی اضافه می شود  تا لاستیک بالانس شود.

-         بالانس دینامیکی(Dynamic Balancing)

در این حالت ، چرخ ها را به محور دستگاه تست وصل می کنند و آن را به گردش در می آورند. اگر چرخ بالانس دینامیکی نباشد، لرزش های جانبی مشاهده خواهد شد.

بالانس چرخ

بالانس چرخ

وقتی چرخ روی دستگاه بالانس دینامیکی، در حال گردش باشد و لبه های چرخ واضح دیده شود، چرخ بالانس است، اما اگر لرزش چرخ و سایه به وجود آمده در جهت قائم باشد، جرم در راستای شعاع چرخ بوده و چرخ ها بالانس نیستند.


مرکز یادگیری سایت تبیان