تبیان، دستیار زندگی
معمولا روی تایرها، نوشته هایی وجود دارد که مشخصات تایر را نشان می دهد. معروف ترین استاندارد بین المللی به مانند زیر است که به طور مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استاندارد مشخصات تایر

(Standard Of Tire Specification)

مقدمه

خودرو وسیله نقلیه ای است که انسان برای رفع نیازمندی های خود از آن استفاده می کند، یک خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده ایت، این بخش ها عبارتند از :

1-    شاسی و بدنه

2-    سیستم تعلیق

3-    سیستم ترمز

4-    سیستم فرمان

5-    مولد قدرت(مولد)

6-     سیستم سوخت رسانی

7-    سیستم انتقال قدرت

8-    برق خودرو

درمجموعه ای از مقالات، سعی داریم توجه بیشتری به قسمت های مختلف خودرو نماییم. این مجموعه مقالات می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان رشته مکانیک خودرو، صنایع اتومبیل و رشته های منشابه مورد استفاده قرار گیرد.

معمولا روی تایرها، نوشته هایی وجود دارد که مشخصات تایر را نشان می دهد. معروف ترین استاندارد بین المللی به مانند زیر است که به طور مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد:

P195/70R14

حرف P معرف خودروهایی است که می توانند از این تایر استفاده کنند. خوب است بدانید که برای خودروهای مسافرتی (Passenger) حرف P  حک می شود و برای کامیون ها (Truck) حرف T حک می شود.

عدد 195 نوشته شده، پهنای تایر را برحسب میلی متر نشان می دهد.

عدد 70 که بعد از ممیز نوشته می شود ، نسبت ارتفاع به پهنای تایر (Tire aspect ratio) را نشان می دهد، این عدد بر حسب درصد بیان می شود.

حرف R نشان دهنده لاستیک رادیال است و برای لاستیک های بایاس از خط تیره استفاده می شود.

هم چنین عدد 14 معرف قطر رینگ(Diameter Of Ring) می باشد، این عدد بر حسب اینچ است.

استاندارد مشخصات تایر

در بالا فقط یک نوع استاندارد مشخصات خودرو  را بررسی کردیم. در برخی دیگر از تایرها، حداکثر سرعت مجاز برای تایر روی آن حک می شود، بنابراین ضرورت دارد که هنگام تعویض لاستیک خودرو، از لاستیکی استفاده شود که سرعت مجاز آن در همان حد یا کمتر باشد زیرا در غیر این صورت، در سرعت های بالاتر از حد مجاز سرعت تایر خط ترکیدگی لاستیک وجود دارد.

استاندارد متفاوتی در ایران متداول است که به صورت زیر تعریف شده است.

12.00R24

عدد 12 نشان دهنده ارتفاع فاق تایر (ارتفاع آج تایر تا سطح خارجی رینگ) می باشد که بر حسب اینچ نوشته شده است و حرف R نوع تایر (رادیال یا بایاس) را تعیین می کند که R نشان دهنده رادیال است و خط تیره معرف بایاس بودن است. عدد 24 قطر رینگ را بر حسب اینچ بیان می کند.

لازم است در این جا بحث کوچکی راجع به فشار باد درون لاستیک ایجاد نماییم.

استاندارد مشخصات تایر

با توجه به نوع و اندازه تایر، فشار باد مجاز لاستیک های مختلفمتفاوت است. برای لاستیک های خودروی سواری فشار باد مجاز لاستیک تقریبا 30PSI (دویست کیلو پاسکال) و برای خودروهای سنگین در حدود 100PSI است.

اگر فشار باد درون لاستیک از حد مجاز بیشتر باشد، ضربه های وارد شده به چرخ به بدنه منتقل می شود و باعث می شود که آج های وسط لاستیک زودتر ساییده شود و کار سیستم تعلیق مختل می شود، در نتیجه خودرو در وضعیتی ناپایدار قرار خواهد گرفت، برعکس اگر فشار باد درون آن کمتر از فشار استاندارد باشد، علاوه بر کاهش سرعت خودرو باعث می شود آج های کناری زودتر ساییده شوند و لاستیک خیلی زود داغ شود.

استاندارد مشخصات تایر

خوب است بدانید که علاوه بر باد تایرها، عوامل دیگری در ساییدگی تایر خودرو موثر است . بالانس نبودن چرخ ها و وجود لقی در قطعات موجود، ساییدگی از جمله عواملی هستند که برای تایر خودروها ساییدگی ایجاد می کنند.

چون میزان سایش و نحوه ساییدگی در چرخ های مختلف متفاوت است، بهتر است بعد از مدتی کارکرد(حدود 20000کیلومتر) تایرها را به صورت ضربدری تعویض کرد . به این صورت که تایرهای عقبی به چرخ جلوی مقابل و تایرهای جلو به چرخ های عقب سمت مقابل منتقل شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان