تبیان، دستیار زندگی
استفاده از مشوق‌ها به تنهایی کارساز نبوده و مدیران اجرایی باید زمینه‌های رفاهی،اجتماعی و اقتصادی را در سراسر کشور به وجود بیاورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش جمعیت بدون امکانات رفاهی ؟


استفاده از مشوق‌ها به تنهایی کارساز نبوده و مدیران اجرایی باید زمینه‌های رفاهی،اجتماعی و اقتصادی را در سراسر کشور به وجود بیاورند.

جامعه

کبری خزعلی در گفت و گو با خبرنگار جامعه فارس درباره اهمیت افزایش جمعیت اظهار داشت: «کارشناسان توسعه معتقدند که اگر دولتی مردم‌گرا بر سرکار باشد که منابع ملی را اتلاف نکرده و سرمایه و زیرساخت‌ها را ترکیب و به کار بندد، اتفاقا افزایش جمعیت می‌تواند عاملی برای شتاب یافتن روند توسعه باشد.

مثال عینی نیز برای این تحلیل، کشور چین است که با حدود یک و نیم میلیارد جمعیت علاوه بر قدرت سیاسی و عضویت فعال در جامعه‌ بین‌الملل، بالاترین نرخ رشد اقتصادی در جهان را به دست آورده است.»

وی با اشاره به این نکته که سیاست‌های تغییر جمعیت در ایران خواسته کشورهای غربی است خاطر نشان کرد:من معتقدم  ترویج سیاست کاهش جمعیت در کشورهایی نظیر ایران بیش از آنکه از عقبه علمی و کارشناسی برخوردار باشد، مستظهر به اراده‌های سیاسی در محافل غربی است.

خزعلی تاکید کرد:نرخ رشد منفی جمعیت در کشورهای اروپایی و در پی آن نرخ رشد شتابان جمعیت در کشورهای غیرغربی نگرانی جدی را در میان استراتژیستهای غرب ایجاد کرد.استراتژیستهای غربی جمعیت و نیروی انسانی را به عنوان یکی از عوامل اساسی رشد و توسعه و محور و محرکه رشد سرمایه های انسانی ونیروی انسانی تلقی می‌کنند.

وی ادامه داد:به اعتقاد من سیاست‌های جمعیتی با اهداف سیاسی براساس جهانی سازی غربی تنظیم می شود، طی دهه‌های گذشته حجم نسبی جمعیت کشورهای سرمایه داری سیر نزولی داشته است تا جایی که جمعیت کشورهای غربی (اروپا، آمریکا و کانادا) در دو دهه قبل به 1/12 درصد از جمعیت جهانی رسیده بود و به دلیل فروپاشی خانواده و حاکمیت ارزش‌های مادی و خودمحوری و لذت طلبی باز هم رو به نزول است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با ذکر این نکته که کشورهای غربی به نفع خود به اعمال سیاست‌های کاهش جمعیت در کشورهای مسلمان می‌پردازند گفت: کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا برای ایجاد تعادل جمعیتی به نفع خود و بعنوان یکی از سیاست‌های استراتژیک در دکترین دفاع ملی و سیاست خارجی به کاهش رشد جمعیت در جهان سوم بخصوص کشورهای اسلامی پرداختند و عمده فعالیت‌های کنترلی آمریکا بر این کشورها از طریق صندوق بین المللی پول و آژانس‌های سازمان ملل متحد از جمله UNICEF، صندوق جمعیت UNFPA  سازمان بهداشت WHO- UNESCO سازمان کشاورزی و تغذیه بین المللی فائو FAO  صورت گرفته‌است.

جمعیت کشورهای غربی (اروپا، آمریکا و کانادا) در دو دهه قبل به 1/12 درصد از جمعیت جهانی رسیده بود و به دلیل فروپاشی خانواده و حاکمیت ارزش‌های مادی و خودمحوری و لذت طلبی باز هم رو به نزول است

وی یادآور شد:البته این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که پایین آمدن نرخ رشد جمعیتی به معنای کاهش نیروی کار است و این به معنای وارد کردن نیروهای کار و تکنسین‌ها از سایر کشورهای جهان است که خود راه دیگری برای گسترش نفوذ فرهنگ همه جانبه بیگانه در کشور خواهد بود و علاوه بر این نکته باید به خروج ارز و تبعات اقتصادی آن نیز توجه کرد.

وی گفت:به هر صورت روند فعلی جایگزینی جمعیتی در کشور به هیچ عنوان راضی کننده و منطقی نیست و باید دولت از بسته‌های تشویقی خود در این زمینه استفاده کند.

خزعلی با بیان اینکه استفاده از مشوق‌ها به تنهایی نمی‌تواند در افزایش جمعیت موثر باشد تاکید کرد:در نگاه کلان به موضوع افزایش جمعیت، تنها استفاده از مشوق‌ها نمی‌توانند کار ساز باشند و باید از یک طرف مدیران اجرایی با همت و کار بیشتری زمینه‌های رفاهی،اجتماعی،اقتصادی را در سراسر کشور به وجود بیاورند و مسئولان فرهنگی و دانشگاهیان نیز از طرف دیگر به تبیین شرایط و فرهنگ‌سازی و اقناع علمی افکار عمومی بپردازند.

کبری خزعلی

در همین زمینه عضو کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: برای کنترل جمعیت باید همه ابعاد بررسی و بسترهای لازم برای زاد ولد مهیا شود؛ با لغو قانون تنظیم خانواده مشکل جمعیتی حل نمی‌شود.

مسعود پزشکیان با بیان اینکه راه حل مشکل کنترل جمعیت کاهش یا افزایش جمعیت نیست، اظهار داشت" ما در مسیر کنترل جمعیت درست قدم برنداشتیم و نتوانستیم کنترل مطلوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: کنترل جمعیت یعنی بین رده های سنی سالمندی، میان سالی و جوانی و کودکی تناسب حاکم باشد بنابراین مشکل ما این نیست که چون مردم کنترل می کنند، جمعیت ما زیاد نشده است. اگر نتوانیم بسترهای لازم را فراهم کنیم مادران تمایلی به بچه دار شدن نخواهند داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مادران ما نیاز دارند تا مطمئن شوند بچه هایی که به دنیا می آورند در جامعه سرگردان نمی شوند و از امکانات حداقلی برای رشد برخوردارند. اگر خیال مادران را راحت کنیم که آینده بچه های آنها تامین است و خطری برای آنها وجود ندارد حتما خیلی از مادران تصمیم می گیرند که بچه دار شوند.

نماینده تبریز گفت: کسانی هستند که به ما مراجعه می کنند و بالای 35 سال سن دارند و هنوز دنبال کار می گردند و ازدواج نکرده اند یا عقد کرده اند و نمی توانند زیر یک سقف بروند. کسانی هستند که ازدواج هم کردند اما به دلیل بی پولی از هم جدا شدند.وقتی بسترها فراهم شد انتظار رشد جمعیت منطقی است.

پایین آمدن نرخ رشد جمعیتی به معنای کاهش نیروی کار است و این به معنای وارد کردن نیروهای کار و تکنسین‌ها از سایر کشورهای جهان است که خود راه دیگری برای گسترش نفوذ فرهنگ همه جانبه بیگانه در کشور خواهد بود و علاوه بر این نکته باید به خروج ارز و تبعات اقتصادی آن نیز توجه کرد

وی ادامه داد: اگر همه مسائل با هم و به شکل جامع دیده نشود صرف اینکه گفته شود قانون تنظیم خانواده حذف شود مشکل حل نمی شود. قانون تنظیم خانواده باید اجرایی شود و از یک مادر در مراحل بارداری و قبل و بعد آن پشتیبانی کند. همچنین برای کسانی که بچه هایشان را با مصیبت و مشقت بزرگ می  کنند باید امکانات اشتغال و ازدواج فراهم باشد. امروز خیلی ها در سن ازدواج هستند اما آیا امکان ازدواج دارند؟ اگر این امکان فراهم شود خود به خود زاد ولد روی می دهد.

پزشکیان گفت: دولت صرفا لایحه داده و گفته هر قانونی که مربوط به تنظیم خانواده بود از این پس لغو می شود اما نگفته خب باید از این به بعد چه کنیم؟ حداقل در طرحی که مجلس تهیه کرده راهکارهای حمایتی هم عنوان شده است. در هر حال موضوع نیاز به بررسی همه جانبه و کارشناسانه دارد و نمی شود سرسری به مسئله پرداخت. ما برای حمایت از مادران و خانواده ها به پول و امکانات نیاز داریم و تا بسترها فراهم نشود خانواده ها علاقه ای به داشتن فرزند ندارند.

فراوری : کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: جهان / فارس

مقالات مرتبط :

ورود تکنولوژی + پیوست!  

پرستارها مهاجرت می‌کنند

جوان از ازدواج بیزار شده؟