تبیان، دستیار زندگی
سم زدایی از بدن باعث می‌شود که انرژی‌تان بیشتر شده و بیماری‌ها و ناخوشی‌ها از شما دور شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 میوه و سبزی برای سم‌زدایی بدن


سم زدایی از بدن باعث می‌شود که انرژی‌تان بیشتر شده و بیماری‌ها و ناخوشی‌ها از شما دور شود.

سم زدایی به هضم غذا و سلامتی کمک زیادی می‌کند. برای این کار بهتر است در درجه‌ی اول مصرف شیرینی‌جات، انواع سرخ کردنی‌ها و سس‌ها، نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای، الکل و غیره بپرهیزید. در این مطلب شما را با 10 میوه و سبزی مفید آشنا می‌کنیم که به سم زدایی از بدن کمک می‌کنند. با ما همراه باشید.

سیر

سیر؛ تمیز کننده بدن

سیر به دلیل دارا بودن ترکیبات فراوانی که دارد یک سم‌زدای فوق‌العاده محسوب می‌شود. این ماده‌ی غذایی به بدن کمک می‌کند تا سموم و مواد زاید به ویژه آلودگی‌هایی مانند سرب و جیوه از بدن خارج شوند. علاوه بر این، سیر دارای خواص ضدباکتریایی است برای همین می‌تواند روده‌ها را به خوبی تمیز کند.

انواع کلم

کلم

خانواده‌ی کلم مثل کلم سبز، گل کلم، کلم برگ، کلم بروکسل، بروکلی و غیره جزو بهترین سبزیجات موجود برای سم زدایی بدن است. به خاطر اینکه کلم‌ها کبد را تحریک می‌کنند. می‌توانید انواع کلم‌ها را به صورت خام یا پخته شده در سالاد یا در غذاهای دیگرتان به صورت رنده یا خرد شده استفاده کنید. کلم‌ها در خدمت سلامتیتان هستند شما باید به سوی آن‌ها بروید و از خواص آن‌ها استفاده کنید.

میوه های قرمز رنگ

میوه‌های قرمز

میوه‌های قرمز رنگ جزو میوه‌های سم زدای فوق‌العاده محسوب می‌شوند. در بین میوه‌های قرمز توت فرنگی خواص زیادی دارد. این میوه سرشار از پتاسیم است و می‌تواند به تمیز شدن کبد کمک زیادی بکند. از خواص تمشک، شاه توت و میوه‌ی قرمز دیگر غافل نشوید.

جعفری

جعفری

جعفری یک ضد عفونی کننده‌ی عالی و ادرار آور بسیار خوبی است. این سبزی معطر و البته پرطرفدار عملکرد کلیه ها را تحریک می‌کند و نقش مهمی در دفع سموم بدن دارد. به غذاهایتان مثل سالادها، پاستاها، سوپ و غیره جعفری اضافه کنید. اگر یک دوره‌ی سم زدایی جدی را شروع کرده‌اید آب جعفری فوق‌العاده است.

سیب

سیب

سیب حاوی فیبر موثری به نام پکتین است که به مواد سنگین و زاید می‌چسبد و حذف آن‌ها را آسان می‌کند. علاوه بر این، پکتین در فعالیت‌های زیاد شرکت دارد مثل دفع مدفوع از روده ها و بهبود عملکرد دستگاه گوارش. پس تا می‌توانید سیب نوش جان کنید.

لیمو ترش

لیموترش

لیموترش خواص زیادی دارد و دستگاه گوارش را تمیز می‌کند. علاوه بر این لیموترش ادرار آور است و برای همین کلیه‌ها را فعال‌تر کرده و به این ترتیب سموم و مواد زاید بدن را دفع می‌کند. اگر قصد دارید یک دوره‌ی سم زدایی را در پیش بگیرید باید بدانید که هیچ چیز مانند آب لیموترش موثر نخواهد بود. برای این منظور آب لیموترش را صبح‌ها زمانی که ناشتا هستید بنوشید.

ترب سیاه

ترب سیاه

ترب سیاه این خاصیت را دارد که کبد و کیسه‌ی صفرا را تمیز کند برای همین می‌تواند مواد زاید و سمی موجود در بدن را دفع می‌کند. برای استفاده از خواص این ماده‌ی غذایی آن را رنده کرده و به سالادهایتان اضافه کنید. همچنین می‌توانید آب ترب را کشیده و مانند آب میوه مصرفش کنید. در هر حال اگر قصد دارید بدنتان را سم زدایی کنید ترب سیاه به دردتان می‌خورد.

آرتیشو

آرتیشو یا همان کنگر فرنگی

آرتیشو، ادرارآور فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. از این گذشته آرتیشو می‌تواند ترشح صفرا را تحریک کرده و به این ترتیب دفع سموم و  مواد زاید بدن را راحت‌تر کند. برای استفاده از خواص سم زدایی این سبزی بهتر است آن را به صورت بخارپز با مقداری لیموترش، در سالاد یا پاستاها و غیره میل کنید.

چغندر

چغندر قند

چغندر قند نیز جز مواد غذایی سم زدا محسوب می‌شود. در واقع چغندر قند حاوی «متیونین» است که به رفع مواد زاید بدن کمک می‌کند. «بتانین» موجود در آن باعث می‌شود که اسیدهای چرب موجود در کبد زودتر تجزیه شوند. اگر یک دوره سم زدایی در پیش گرفته‌اید چغندر قند را به صورت خام با آب لیموترش و ورقه های نازک پیاز میل کنید.

مارچوبه

مارچوبه

مارچوبه نیز ادرارآور است. علاوه بر این تصفیه کننده‌ی خون و اندکی ملین است. مارچوبه کار حذف سموم و مواد زاید بدن را تسهیل می‌بخشد. در واقع فیبرهای موجود در آن عملکرد روده ها را بهبود داده و ترکیبات ادرار آور موجود در آن کار کلیه ها را سبک‌تر می‌کند. توصیه می‌کنیم به خواص این میوه‌ها و سبزیجات تصفیه کننده اعتماد کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

ناگفته‌های سم زُدایی

7 سـم‌زُدای طـبـیـعــی

تصفیه‌ی خون با مواد غذایی

تأثیر آب انار در رفع مواد سمی بدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.