تبیان، دستیار زندگی
«مراحل تکامل جنین در قرآن» در روز یکشنبه 15 مرداد سال جاری در بخش اعجاز قرآن کریم در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش اعجاز قرآن کریم برگزار کرد:

مراحل تکامل جنین در قرآن

جنین

«مراحل تکامل جنین در قرآن» در روز یکشنبه 15 مرداد سال جاری در بخش اعجاز قرآن کریم در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

غلامرضا حسن زاده استاد دانشگاه تهران در این نشست گفت:توجه به انسان و به ابعاد جسمانی و روحانی او در آیات متعددی از قرآن مشاهده می شود . قرآن کریم از خلقت انسان و حتی مراحل تکامل او در دوران جنینی با الفاظ مختلف یاد می کند. یافته های علم جنین شناسی در سده های اخیر با آنچه در قرآن در این باره آمده، سازگاری دارد. به نحوی که می توان این دسته از آیات را از مصادیق قطعی اعجاز علمی قرآن بر شمرد. هدف از این مقاله، روشن نمودن برخی وجوه اعجاز علمی قرآن در زمینه علم جنین شناسی است. این پژوهش به شیوه کتابخانه ای و در دو زمینه جنین شناسی و قرآنی به انجام رسیده است.

قرآن در آیات 13 و 14 سوره مومنون می فرماید که انسان را نطفه ای در جایگاهی استوار قرار داده و سپس نطفه را به صورت علقه ، علقه را به صورت مضغه گردانیده و آنگاه مضغه را استخوان هایی ساخته و سپس استخوان ها را با گوشتی گوشانده است. آنگاه جنین را در آفرینشی دیگر پدید آورده است.

در علم جنین شناسی عبارت «قرار مکین» به دیواره ی بالایی رحم «نطفه» به سلول تخم و «علقه» به پیش رویان در زمان ایجاد گردش خون جفتی رحمی تعبیر می شود. «مضغه »بیانگر مرحله تشکیل سومیت ها است که پس از آن، مرحله تشکیل دستگاه اسکلتی و بلافاصله مرحله تشکیل دستگاه عضلانی است... .

گفتنی است بخش اعجاز قرآن کریم هر شب نشستی را از سلسله نشست های علمی اعجاز برگزار می کند.

گزارش: مونا ناصرپور

تنظیم: هومن بهلولی