تبیان، دستیار زندگی
شاید برای شما هم بارها و بارها اتفاق افتاده باشد؛ اینکه برخی از آدم ها انگار آفریده شده اند برای ایراد گرفتن و غر زدن و انگار عالم و آدم به آنها بدهکار هستند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پز روشنفکران در ایران


شاید برای شما هم بارها و بارها اتفاق افتاده باشد؛ اینکه برخی از آدم ها انگار آفریده شده اند برای ایراد گرفتن و غر زدن و انگار عالم و آدم به آنها بدهکار هستند و این افراد حق دارند به همه تندی کنند و از همه طلبکار باشند.

سوء ظن بدبینی

متاسفانه مدتی است که جو بدبینی جامعه را فرا گرفته و مردم تنها به دنبال این هستند که از وضعیت موجود انتقاد کنند، هیچ کس نه به فکر راه چاره است و نه به دنبال لذت بردن از زندگی و انگار نارضایتی و انتقاد هم پز روشنفکری شده و کسی که راضی است مورد توجه قرار نمی گیرد. این در حالی است که فراگیری جو بدبینی عوارضی را بر کالبد جامعه باقی می گذارد که گاه جبران ناپذیر اند.

شاید برای شما هم بارها و بارها اتفاق افتاده باشد؛ اینکه برخی از آدم ها انگار آفریده شده اند برای ایراد گرفتن و غر زدن و انگار عالم و آدم به آنها بدهکار هستند و این افراد حق دارند به همه تندی کنند و از همه طلبکار باشند. هر جا که می روند و با هر کسی که برخورد می کنند، به دنبال بهانه ای برای انتقاد می گردند و انگار در زندگی شان هیچ چیزی برای رضایت وجود ندارد، وقتی که تعداد این جور افراد در جامعه زیاد می شود یا به طور کلی منفی بینی در جامعه همه گیری پیدا می کند، وضعیت غیر قابل تحمل می شود. فکر کنید که تفکر چنین آدم هایی در اجتماع اشاعه پیدا کند و مردم همه از وضعیتشان ناراضی باشند و به جای اینکه به فکر تغییر و بهبود باشند، تنها به انتقاد روی بیاورند، آنوقت دنیا چقدر نازیبا و آزاردهنده می شود.

منظور ما این نیست که در جامعه ما هیج مشکلی وجود ندارد و اوضاع بر وفق مراد است اما اینکه مشکلات اجتماعی کشور که در همه کشورها هم وجود دارد ، این گونه از سوی رسانه های بیگانه بزرگنمایی می شود و به بحران غیرقابل مهاری تبدیل می شوند، مردم هم دچار این تفکر می شوند که حتما وضعیت کشور تا این حد اسفناک است

وقتی انتقاد ارزش می شود

ماجرای بدبینی اجتماعی و انتقاد عمومی زمانی خطرناکتر می شود که انتقاد کردن به وضعیت موجود به نوعی ارزش تلقی شود و همه افراد برای اینکه به قولی بتوانند سری در سرها بلند کنند و خودی نشان بدهند، زبان به انتقاد می گشایند و انگار نارضایتی به نوعی پز روشنفکری می شود. مثل اینکه اگر کسی انتقاد نکند و سعی کند با شرایط موجود هماهنگی داشته باشد و کارش را انجام بدهد، در جامعه آنچنان به چشم نمی آید و ممکن است هدف طعنه و کنایه هایی هم قرار بگیرد.

رسانه-ماهواره

شبکه های ماهواره ای ترویج نارضایتی می کنند

البته در این میان نباید از برنامه های شبکه های فارسی زبان ماهواره ای در سال های اخیر و تاثیرشان بر اشاعه فرهنگ نارضایتی اجتماع، گذر کرد. برنامه های خبری و تحلیلی این شبکه ها و گفتگوهای متعددشان، همواره با محور بزرگنمایی مشکلات موجود در جامعه شکل می گیرد. البته منظور ما این نیست که در جامعه ما هیج مشکلی وجود ندارد و اوضاع بر وفق مراد است اما اینکه مشکلات اجتماعی کشور که در همه کشورها هم وجود دارد ، این گونه از سوی رسانه های بیگانه بزرگنمایی می شود و به بحران غیرقابل مهاری تبدیل می شوند، مردم هم دچار این تفکر می شوند که حتما وضعیت کشور تا این حد اسفناک است. این مسئله باعث بدبینی و گوشه گیری بیشترشان می شود. در حالی که بسیاری از کشور ها در وضعیت هایی به مراتب سخت تر از ما زندگی می کنند و قدرت های استعماری اصلا کاری به کارشان ندارند.

سیاه نمایی های تمام نشدنی

کافی است که تلویزیون را روی یکی از شبکه های خبری فارسی زبان ماهواره ای تنظیم کنیم تا در برنامه های خبری و تحلیلی شان، معضلاتی مانند آمار طلاق و خشونت علیه زنان و اعتیاد و بیکاری و هزار مشکل دیگر روی سرمان خراب شود. انگار هیچ کجای جهان مردم با بیکاری و طلاق دست به گریبان نیستند و این اتفاق ها فقط در ایران می افتد!

ماجرای بدبینی اجتماعی و انتقاد عمومی زمانی خطرناکتر می شود که انتقاد کردن به وضعیت موجود به نوعی ارزش تلقی شود و همه افراد برای اینکه به قولی بتوانند سری در سرها بلند کنند و خودی نشان بدهند، زبان به انتقاد می گشایند و انگار نارضایتی به نوعی پز روشنفکری می شود

اعتماد عمومی سرمایه اجتماعی

کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند یکی از مهم ترین سرمایه های اجتماعی، اعتماد عمومی است که در دو سطح افقی یعنی اعتماد مردم به یکدیگر و عمودی یعنی اعتماد مردم به مسئولین نمود پیدا می کند. زمانی که رسانه ها پر می شوند از اخبار اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و گرانی مرغ و تهدیدات امریکا و تحریم های تمام نشدنی، خب معلوم است که مردم دیگر آن نشاط و اعتماد سابق را ندارند و اعتماد عمودی شان خدشه دار می شود. اعلام مکرر چنین خبرهایی تنها می تواند اعتماد افقی و عمودی مردم را بیش از پیش کاهش دهد و بدبینی عمومی را دامن بزند.

به هر رو هیچ کس مدعی این نیست که جامعه ما در بهترین شرایط قرار دارد و هیچ کس مشکلی ندارد، اما اینکه مردم در مقابل مشکلات تنها به انتقاد و ابراز نارضایتی اکتفا کنند، مشکلی را حل نمی کند هیچ باعث افزایش مشکلات هم می شود. در این میان بهتر است مردم به جای ایراد گرفتن و دست روی دست گذاشتن سعی کنند وضعیت را به سمت بهبود هدایت کنند یا لااقل خود را با شرایط وفق دهند.