تبیان، دستیار زندگی
رم دولت دفاع شناسنامه آغاز فعالیت   17 مهر 1360 پایان فعالیت   25 آبان 1368 مدت فعالیت   (دو دوره) 7 سال و 10 ماه رئیس جمهور حضرت آیت الله خامنه ای نخست وزیر   مهندس میرحسین موسوی اهم مسائل ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قسمت چهارم دولت دفاع

شناسنامه

آغاز فعالیت   17 مهر 1360

پایان فعالیت   25 آبان 1368

مدت فعالیت   (دو دوره) 7 سال و 10 ماه

رئیس جمهور حضرت آیت الله خامنه ای

نخست وزیر   مهندس میرحسین موسوی


اهم مسائل

1. تفوق بر نیروهای بعث، آزادسازی سرزمین های اشغالی

2. ورود به خاک عراق و پایان جنگ تحمیلی

3. تثبیت نظام نوپای ایران اسلامی

4. توجه جدی به محرومان و حفظ حداقل ها با توجه به شرایط جنگ

نقش امام(ره)


1. تنفیذ حکم اول

ما ننسخ من آیة او ننسها نأت بخیر منها او مثلها

«اینجانب به پیروی از ملت عظیم الشأن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم، جناب حجة الاسلام آقای سید علی خامنه ای – ایّده الله تعالی – رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم»


2. تعهّد و خدمت

«بحمدالله تعالی با تأییدات خداوند متعال – جل و علا – و دعای خیر حضرت ولی الله الاعظم – روحی لمقدمه الفداء – چهار سال ریاست جمهوری اسلامی با خیر و سلامت و قدرت و عظمت سپری شد.

اینک به پیروی از آرای محترم ملت عظیم الشأن و آشنایی به مقام تعهد و خدمتگزاری دانشمند محترم،

جناب حجت الاسلام آقای سیّد علی خامنه ای – ایّده الله تعالی – آرای ملت را برای پس از پایان دوره ی کنونی، تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می نمایم و از خداوند تعالی توفیق ایشان را در خدمت به اسلام و ملت و کشور اسلامی خواستارم».


3. خدمت به مردم

«شما اگر گمان بکنید که در تمام دنیا، رئیس جمهورها و سلاطین و امثال اینها، یک نفر را مثل آقای خامنه ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بنای قلبی اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمی کنید. ایشان را من سالهای طولانی می شناسم، و در آن زمانی که اول نهضت بود ایشان وارد بودند و به اطراف برای رساندن پیامها تشریف می بردند، و بعد از این هم که این انقلاب به اوج خودش رسید، ایشان حاضر واقعه بود همه جا، تا آخر و حالا هم هست؛ یک نعمت خدا به ما، این است».


4. تشکر از نخست وزیر

«من همچون گذشته شما را فردی لایق و دلسوز برای انقلاب اسلامی می دانم، زحمات شما را در دوران جنگ و تجهیز سپاهیان اسلام فراموش نمی کنم، و الآن نیز شما را تأیید و حمایت می کنم».


5. مخالفت با استعفای آقای موسوی

اختلاف جناحی در مجلس و دولت سبب شد تا آقای نخست وزیر استعفا دهد. حضرت امام(ره) ضمن نصیحت به ایشان، از وی خواستند تا در موقع عصبانیت تصمیم نگیرند.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای نخست وزیر محترم

نامه ی شما باعث تعجب شد.

حق این بود که اگر تصمیم بدین کار داشتید، لااقل من و یا مسؤولین رده بالای نظام را در جریان می گذاشتید.

در زمانی که مردم حزب الله برای یاری اسلام فرزندان خود را به قربانگاه می برند چه وقت گله و استعفا است؟ شما در سنگر نخست وزیری، در چهارچوب اسلام و قانون اساسی، به خدمت خود ادامه دهید. در صورتی که نسبت به بعضی از وزرا به توافق نمی رسید، چون گذشته عمل می شود. این حق قانونی مجلس است که به هر وزیری که مایل بود رأی دهد.

... همه باید به خدا پناه بریم؛ و در مواقع عصبانیت دست به کارهایی نزنیم که دشمنان اسلام از آن سوءاستفاده کنند.

مردم ما از اینگونه مسائل در طول انقلاب زیاد دیده اند، این حرکات هیچ تأثیری در خطوط اصیل و اساسی انقلاب اسلامی ایران نخواهد داشت.

از آنجا که من به شما علاقه مندم، ان شاءالله عند الملاقات مسائلی است که گوشزد می نمایم. والسلام.

15/6/67

روح الله الموسوی الخمینی


6. دوست لایق

«ما اولاً تشکر می کنیم  از هیأت دولت و ملت ایران که در این ایام جنگ با اینکه خیلی تحت فشار بودند، با قدرت و با حفظ عظمت اسلام کارها را به خوبی انجام دادند تا این خارِ سر راه شکسته شد».


7. تأیید برای رهبری

مرحوم حجة الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی:

وقتی که آیت الله خامنه ای در سفر کره ی شمالی بودند امام گزارش های آن سفر را از تلویزیون می دیدند امام همانجا فرمودند: «الحق که ایشان شایستگی رهبری را دارند».


رحلت حضرت امام(ره)

به دنبال رحلت جانگداز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در 14 خرداد 1368، خبرگان مردم  حضرت آیت الله خامنه ای را به رهبری نظام برگزیدند.


استفعا

ایشان در تاریخ 25/5/68 طی نامه ای از ریاست جمهوری استعفا دادند تا رئیس جمهور منتخب مردم بتواند فعالیت خود را سریع تر آغاز نماید.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجة الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی (دامت تأییداته)

با سلام و تحیت و تبریک مجدد کسب اعتماد عظیم ملت انقلابی و فداکار و انتصاب به مسؤولیت افتخار آمیز ریاست جمهوری اسلامی ایران و آرزوی توفیق و تأیید الهی برای جنابعالی در راه خدمت به اسلام و مسلمین و خدمت به این ملت عزیز.

به اطلاع جناب عالی می رسانم که اینجانب برای اینکه بتوانید مسؤولیت خطیر خود را سریعاً آغاز نمایید، امروز (25/5/68) از سمت ریاست جمهوری استعفا داده ام».

بر گرفته از کتاب دولت عدالت

نوشته احمد نیکنام  و محمدرضا هلالی