تبیان، دستیار زندگی
هر سال بعد از اعلام اسامی پذیرفته شدگان آزمون سراسری، با جملات مشابه سخنان فوق روبه رو می شویم؛ افرادی که بر اساس وضعیت داوطلبان سال های گذشته انتخاب رشته کرده و اکنون با شرایط و موقعیت متفاوتی روبه رو شده اند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب رشته غلط = بازی با سرنوشت

بازی با سرنوشت

حق من این نیستبازی با سرنوشت

این را با بغض و عصبانیت می گفت: می گفت که سال گذشته یکی از بچه ها با رتبه ای بدتر از او، رشته محلی که او دوست داشت قبول شده بود، اما او نه تنها در آن رشته محل که ایده آلش بود، بلکه در انتخاب بعدی نیز قبول نشده است، و در رشته ای پذیرفته شده بود که تصورش را نمی کرد؛ در واقع بدون تأمل آن رشته را انتخاب کرده بود؛ چون تصور می کرد که در انتخاب های قبلی حتماً پذیرفته می شود.بازی با سرنوشت

هر سال بعد از اعلام اسامی پذیرفته شدگان آزمون سراسری، با جملات مشابه سخنان فوق روبه رو می شویم؛ افرادی که بر اساس وضعیت داوطلبان سال های گذشته انتخاب رشته کرده و اکنون با شرایط و موقعیت متفاوتی روبه رو شده اند.

وقتی از آن ها می پرسم که چرا تصور می کنند باید شرایط پذیرش در تمامی سال ها یکسان باشد، می گویند که تبلیغات مۆسسه های مختلف و مشاورانی که داشتند، مستقیم و غیر مستقیم چنین چیزی را به آن ها گفته اند؛ این که با توجه به رتبه شان و وضعیت داوطلبان سال گذشته حتماً تا انتخاب دهم و حداکثر پانزدهم پذیرفته می شوند و در نتیجه آن ها هم انتخاب های بعدی را بدون تفکر و سنجیدن شرایط و موقعیت رشته محل های فوق انتخاب کرده اند و اکنون ...

می خواهم بگویم که بی حساب و کتاب انتخاب رشته نکنید و ضمن مشورت با افراد کاردان و با تجربه، انتخاب رشته خود را به هیچ کس مسپارید؛ زیرا هیچ کس غیر از خودتان نباید آینده شما را رقم بزند.

بازی با سرنوشت

قبول می شوم؛ پس انتخاب می کنم؛

می دانم که بسیاری از شما به خاطر فشار درسی سال تحصیلی گذشته خسته هستید و تصور این که امسال پذیرفته نشوید و یک سال دیگر برای کنکور درس بخوانید، پشتتان را می لرزاندبازی با سرنوشت

به همین دلیل بعضی از داوطلبان حاضرند که به هر قیمتی و در هر رشته محلی پذیرفته شوند، اما از زیر یک سال پشت کنکوری بودن، شانه خالی کنند.

ما هم معتقدیم که نباید یک نفر تمام همّ و غمش را پذیرش در رشته ای خاص بگذارد و گاه سال ها پشت کنکور بماند تا در رشته ایده آلش پذیرفته شود (رشته ای که معلوم نیست در عمل هم ایده آلش باشد یا خیر)، اما انتخاب یک رشته بدون بررسی های لازم و فقط برای فرار از یک سال دیگر درس خواندن، نیز کار صحیحی نیست؛ چون در این صورت در رشته تحصیلی خود موفق نخواهید شد و امکان دارد که حتی نتوانید مدرک تحصیلی خود را نیز کسب کنید و اگر هم بسختی فارغ التحصیل شوید، با توجه به بازار کار موجود در کشور که فقط برای فارغ التحصیلان موفق و توانمند کار وجود دارد، نمی توانید در بازار کار رشته مورد نظر فعال باشید و تنها دو یا چهار سال از عمر خود را صرف مطالعه درس هایی کرده اید که نقشی در زندگی شما نداشته اند؛ پس اگر رتبه مناسبی کسب نکردید و نتوانستید در رشته یا رشته های مورد علاقه تان پذیرفته شوید و از طرف دیگر حوصله یک سال درس خواندن را هم ندارید، به جای آن که بعد از چهار سال یک لیسانس بی کار و بدون توانمندی های لازم باشید، همین امروز به دنبال کسب توانمندی ها و مهارت های مورد علاقه تان، بیرون از تحصیلات آکادمیک باشید؛ مطمئن باشید که در 90 درصد موارد راه مناسبی پیدا خواهید کرد.

انتخاب یک رشته بدون بررسی های لازم و فقط برای فرار از یک سال دیگر درس خواندن، کار صحیحی نیست؛ چون در این صورت در رشته تحصیلی خود موفق نخواهید شد و امکان دارد که حتی نتوانید مدرک تحصیلی خود را نیز کسب کنید.

گول تبلیغات ها را نخوریدو جملاتی مانند رشته های بومی، ناحیه ای و ... شما را نترساند. باور کنید که با یک بار خواندن دفترچه راهنمای سازمان سنجش، مفهوم همه اینها را خواهید فهمید.

من فقط رشته ... را می خواهم.

بازی با سرنوشت

سال ها پیش داوطلبی را دیدم که بیش از 10 سال به امید قبولی در رشته پزشکی کنکور می داد و معتقد بود که دلیل عدم موفقیتش بدشانسی است و امیدوار بود که بالاخره شانس و اقبال به او روی نشان دهد و در رشته ایده آلش پذیرفته شود.

این دسته از داوطلبان نقطه مقابل گروهی هستند که پیش از این از آن ها یاد کردیم و ما معتقدیم که این ها نیز ره به جایی نخواهند برد و سال های جوانی و شادابی شان را صرف مطالعه مکررات کرده و بدون توجه به توانمندی ها و استعداد های خود، در دنیای خیالی خویش سیر می کنند.

بازی با سرنوشت

متأسفانه گاه والدین در تشدید تعصب این دسته از داوطلبان روی رشته ای خاص، نقش مهمی دارند؛ والدینی که از کودکی به فرزندشان گفته اند که مایلند او در رشته ایده آل آن ها پذیرفته شود و آرزوهای آن ها را جامه عمل بپوشاند و گاه و بیگاه نیز زحماتی را که برای آن ها کشیده اند یادآوری می کنند تا فرزندشان حتماً آرزوی آن ها را محقق سازد.

این دسته از والدین، در واقع بدون توجه به علایق و استعداد فرزندشان، او را در مقابل یک هدف از پیش تعیین شده قرار می دهند.

ما به این دسته از داوطلبان می گوییم که سرنوشت هر کسی در دست های خود اوست و هر کسی به تنهایی در مقابل پروردگار باید پاسخگو باشد که سال های زندگی اش را چگونه گذرانده و هر روز یا حداقل هر سال چه فضیلتی را کسب کرده است. بپذیرید که همه چیز در دانشگاه یا رشته ای معیّن خلاصه نمی شود. چه بسیار داوطلبانی را دیده ایم که چند ماه بعد از پذیرش در رشته رۆیایی شان گفته اند که تصور دیگری از رشته مورد نظر داشته اند و حتی بعضی از آن ها به فکر تغییر رشته افتاده اند.

گول نخورید!بازی با سرنوشت

  • ما با پردازش اطلاعات انتخاب رشته گزارش هایی به شما خواهیم داد که در هیچ مرکز آموزشی و مشاوره ای نمی توانید آن را به دست آورید.
  • شیوه های تخصصی پنجگانه در اجرای فرآیند انتخاب رشته
  • صورت رشته – شهرها تحت نظارت عملکردی الگوریتم تعیین مطلوبیت رشته – شهر
  • تطبیق داده شده با گزینش بومی 60 درصدی در رشته های پر طرفدار
  • حساسیت فعال نرم افزار به رتبه در زیر گروه ها – که رقابت اصلی در آن ها صورت می گیرد.

این ها نمونه هایی از تبلیغاتی است که ما این جا و آن جا می بینیم؛ عبارت هایی با واژگانی پیچیده که به شما می گوید انتخاب رشته شوخی نیست و شما به تنهایی از پس آن بر نمی آیید.

بازی با سرنوشت

ما نیز معتقدیم با اطلاعاتی که از مدرسه کسب کرده اید، نمی توانید شناخت صحیح و دقیقی از رشته های دانشگاهی داشته باشید و باید از طریق استادان دانشگاه ها و دانشجویان موفق سال های سوم و چهارم رشته های مورد نظر، گروه های آموزشی دانشگاه ها، شرکت در همایش هایی که دانشگاه ها به همین مناسبت برگزار می کنند،

جست و جوی رشته مورد نظر در اینترنت و مطالعه منابع صحیح درباره رشته مورد نظر و مطالعه کتاب (( آشنایی با رشته های دانشگاهی )) سازمان سنجش آموزش کشور اطلاعات لازم را کسب کنید و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید: اما برای پر کردن فرم انتخاب رشته نیاز به یاری هیچ کس ندارید.

وقتی شما 100 انتخاب دارید، می توانید فقط و فقط بر حسب علاقه و توانمندی های خود انتخاب رشته کنید و مطمئن باشید که باز هم 100 انتخاب شما پر نخواهد شد؛ مگر این که هدف شما فقط قبولی باشد که در چنین صورتی هم ( هر چند که به نظر ما اشتباه است ) باز خودتان از پس پر کردن فرم بر خواهید آمد.

پس گول این تبلیغات ها را نخورید و جملاتی مانند رشته های بومی، ناحیه ای و ... شما را نترساند. باور کنید که با یک بار خواندن دفترچه راهنمای سازمان سنجش، مفهوم همه این ها را خواهید فهمید و حتی اگر بی توجه به این امور هم انتخاب رشته کنید، باز هم می گوییم که فقط به توانایی ها، علایق و هم چنین شرایط خود و خانواده تان برای انتخاب رشته توجه کنید، باز با 100 انتخاب دچار مشکلی نخواهید شد.

بازی با سرنوشتمتأسفانه مۆسسه های انتخاب رشته، اصل برایشان قبول شدن شماست و زمان لازم را صرف اطلاع دهی درباره رشته محل ها نخواهند کرد (بیش تر مواقع خودشان نیز اطلاعات لازم را ندارند و بر اساس حدس و گمان سخن می گویند). آن ها سعی می کنند که هر طور شده است، شما رشته محلی را که در آن حتماً پذیرفته می شوید، انتخاب کنید و آن را با "زبان بازی" در فرم انتخاب رشته شما می گنجانند تا آمار کسانی که به آن ها مراجعه کرده اند و در رشته ای پذیرفته شده اند، بالا برود. مطمئن باشید که برای آن ها آینده شما مفهومی ندارد.

بازی با سرنوشت

علاقه؛ مهم ترین اصل در اولویت بندی رشته ها

این اتفاق برای بسیاری از داوطلبان روی داده است که هنگام اعلام نتایج نهایی، هر چند نمره علمی لازم را برای رشته های بهتر و مورد علاقه خود، کسب کرده اند، اما در رشته ای پذیرفته شده اند که اولویت پایین تری برای آن قائل بوده اند. علت این رخداد، ترتیب انتخاب رشته هاست.

همواره باید رشته هایی که برای آن ارزش بیش تری قائل هستید، در اولویت باشد و مطمئن باشید که برای مثال اگر رتبه شما 5000 باشد و رشته محلی انتخاب صدم شما باشد، شما بر کسی که رتبه او 5001 است و همان رشته محل، انتخاب اول کنم. نتیجه این کار فقط آن خواهد بود که امکان پذیرش در رشته ای را که تمایلتان به آن بیش تر است از خودتان گرفته اید.

حواستان باشد که دستگاه علامت خوان فرم انتخاب رشته، رشته بالاتر و پایین تر برایش مفهومی ندارد و بر اساس نحوه پر کردن شما گزینش انجام می گیرد.

رشته های نیمه متمرکز را جدی بگیرید

بازی با سرنوشترشته های نیمه متمرکز، ضوابط ویژه ای دارند و داوطلب باید هنگام انتخاب رشته به این ضوابط دقت کند؛ برای مثال، اغلب رشته های نیمه متمرکز باید جزو 20 یا 30 انتخاب اول داوطلب باشد، یعنی اگر داوطلب رشته مورد نظر را در انتخاب هفتادم خود آورده باشد؛ در رشته محل مورد نظر مورد بررسی قرار نخواهد گرفت و حتی اگر شرایط لازم را داشته باشد، انتخاب نخواهد شد؛ در ضمن اگر در مصاحبه حضوری رشته های نیمه متمرکز شرکت کنید و پذیرفته شوید، باید در همان رشته ثبت نام کنید؛ حتی اگر پیش از آن رشته ای متمرکز پذیرفته شده باشید و یک ترم هم درس خوانده باشید؛ برای مثال، داوطلبی که رشته نیمه متمرکز موسیقی را انتخاب کرده و در این رشته پذیرفته شده است، باید رشته متمرکزی که پذیرفته شده (برای مثال رشته صنایع دستی) را رها کند و وارد رشته موسیقی شود؛ چنین داوطلبی نمی تواند بگوید که به رشته متمرکز خود علاقه بیش تری دارد و از انتخاب و شرکت در مصاحبه رشه نیمه متمرکز خود پشیمان است (اسامی نهایی پذیرفته شدگان رشته های نیمه متمرکز دیرتر اعلام می شود و دانشجویان این رشته ها اکثراً برای ترم دوم وارد دانشگاه می شوند).

همه زحمات تان هدر می رود و اگر دقیق پر نکنید

هدفش رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر بود ،اما فیزیک دانشگاه امیر کبیر پذیرفته شده بود. باورش نمی شد؛ می گفت حتماً اشتباه شده است. حتماً کامپیوترهای سازمان سنجش قاطی کرده است.بازی با سرنوشت

آن قدر رفت و آمد تا بالاخره کپی فرم انتخاب رشته اش را نشانش دادند و متوجه شد که خودش به اشتباه فرم را پر کرده است. این داستان نیست؛ واقعیتی است که سازمان سنجش هر سال با آن روبروست؛ پس هنگام پر کردن فرم انتخاب رشته دقت زیادی داشته باشید. بی دقتی و نوشتن کدهای نادرست ممکن است منجر به پذیرش شما در رشته ای شود که به هیچ وجه مورد نظرتان نبوده است؛ به همین منظور پر کردن فرم را به ساعات پایانی مهلت انتخاب رشته نیندازید؛ زیرا ممکن است که با اتفاقات پیش بینی نشده ای روبه رو شوید و نتوانید دقت لازم را در آخرین فرصت ها داشته باشید. بازی با سرنوشت

در ضمن حتماً فرم انتخاب رشته را به فرد دیگری بدهید تا آن را بررسی کند و در نهایت نیز یک کپی از آن تهیه کنید تا اگر در رشته ای بر خلاف میل خود پذیرفته شدید، مطمئن باشید که اشتباه از سوی شما نبوده است.

بازی با سرنوشت

آیا از پس هزینه اش بر می آیم؟

پذیرفته شدگان مراکز آموزشی غیر انتفاعی یا دوره های شبانه باید هزینه ای را بپردازند.

حال اگر داوطلبی در دانشگاه غیر انتفاعی یا رشته های شبانه خارج از محل زندگی خود پذیرفته شود باید هزینه سکونت در شهری دیگر و ایاب و ذهاب را نیز بپردازد؛

پس اگر آمادگی مالی برای پرداخت هزینه های دانشگاه های فوق را ندارید؛ این دانشگاه ها را به خصوص در شهرهای دیگر انتخاب نکنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان