تبیان، دستیار زندگی
همیشه از طنین صدای مولا علی (ع) آنجا که از دل بستن به این دنیا فریبنده و پر زرق و برق هشدار می‌دهند عمیقا تحت تاثیر قرار می‌گیرم مخصوصا این سخن ایشان که می‌فرمایند: بگذارید و بگذرید و دل مبندید، چشم بیاندازید و دل مبازید که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا منسومی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسانه دنیا را بلعیده!

دبیر بخش های نهج‌البلاغه و اخلاق و عرفان اسلامی تبیان در نمایشگاه قرآن

دبیر بخش های نهج البلاغه و اخلاق و عرفان اسلامی در نمایشگاه قرآن


خانم محمدی بیده 26 ساله و دارای مدرک تحصیلی لیسانس رشته الهیات دانشگاه تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث،‌ دبیر بخش های نهج‌البلاغه و اخلاق و عرفان اسلامی تبیان می باشند. خانم محمدی بیده دهمین روز نمایشگاه قرآن در غرفه تبیان حضور داشتند و در مورد فعالیت‌های خود اینطور توضیح دادند: در بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان با چشم اندازی جامع به اخلاق اسلامی، اصول و ابعاد آن برای ارائه الگوهای کاربردی اسلام در حرفه‌های مختلف و تعیین حد و مرز اخلاق حرفه‌ای، معرفی و آسیب شناسی عرفان‌های نو ظهور و ارائه شاخصه‌های عرفان اسلامی، مراحل سیر و سلوک، ارائه دستورالعمل‌های اخلاقی از اساتید بزرگ اخلاق، معرفی فضایل و رذایل اخلاقی و راهکارهای درمان به ارائه مطلب می‌پردازیم.

همکاری شما با مۆسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان از چه سالی آغاز شد و در چه بخش‌هایی فعالیت دارید؟

از سال 89 وارد تبیان شدم و در بخش دین و اندیشه و قرآن فعالیت خود را آغاز کردم و بعدها که دین و اندیشه به بخش‌های مختلف تقسیم شد مسئولیت بخش اخلاق و عرفان اسلامی و نهج‌البلاغه به بنده داده شد که هم اینک در این بخش‌ها مشغول خدمت هستم.

به طور کلی توضیح دهید در بخش نهج‌البلاغه و اخلاق و عرفان اسلامی چه نوع مطالبی ارائه می‌کنید؟

در بخش نهج‌البلاغه، که به تازگی هم شکل گرفته است ما بنا داریم که در ابتدا با معرفی اساس و شاکله کتاب نهج‌البلاغه یک دید کلی از آن به دست دهیم و سپس با توجه به منوهایی که طراحی شده است معارف والای این کتاب را به صورت دسته بندی شده و موضوعی تقدیم کاربران محترم کنیم به این صورت که معارف را به سه دسته کلی تقسیم کرده ایم از جمله اصول دین و عقاید، فروع دین و عبادات، مواعظ و اخلاق که این بخش خود به دو قسمت تقسیم می‌شود از جمله فضایل و رذایل، که البته هر کدام از این‌ها زیر مجموعه‌هایی دارند.

در بخش اخلاق و عرفان اسلامی ضمن معرفی شاخصه‌های اخلاق و عرفان اسلامی، دستورالعمل‌های راهگشای اسلام را از سر چشمه‌های کتاب و سنت گرفته و به تفکیک قسمت‌های مختلف در منوهای مشخص شده تقدیم کاربران محترم می‌کنیم. در بخش اخلاق ما به معرفی فضایل و رذایل اخلاقی در ابعاد فردی و اجتماعی می‌پردازیم، در بخش اخلاق کاربردی به بیان دستورالعمل‌های اسلام برای اخلاق معاشرت، اخلاق خانواده، اخلاق معیشت و ...

بخش عرفان اسلامی ضمن معرفی شاخصه‌های عرفان اسلامی به معرفی فرقه‌های انحرافی و عرفان‌های نو ظهور می‌پردازیم و همچنین مراحل سیر و سلوک را همراه دستورالعمل‌های علمای اخلاق به طالبان این راه تقدیم می‌کنیم.

دبیر بخش های نهج البلاغه و اخلاق و عرفان اسلامی در غرفه تبیان

درباره کارشناسانی که در بخش‌های نهج‌البلاغه و اخلاق و عرفان اسلامی مطلب ارائه می‌کنند توضیح دهید.

ما در این بخش‌ها (به لطف خداوند متعال) با کارشناسان مجرب و متعهدی همکاری داریم که اکثراً تحصیلات دانشگاهی و حوزوی در سطوح بالا دارند و این خود در بالا بردن سطح مقالات با توجه به حساسیتی که این بخش‌ها دارند بسیار مفید است. کارشناسانی چون جناب آقایان امید پیشگر، داریوش عشقی، سید مصطفی بهشتی، مهدی صفری که در سطح خارج حوزه هستند و جناب آقای دکتر رزاقی، مدرس دانشگاه و سایر عزیزانی که در این بخش‌ها مقالات پرباری را با بهره گیری از دانش و تجربه چندین ساله خود برای استفاده کاربران محترم تدارک می‌بینند. علاوه بر این عزیزان که سالهاست ما از وجود پر برکتشان استفاده می‌کنیم، کوشیده ایم که ضمن ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف از فکرها و ایده‌های جدید هم استقبال کنیم. که در بخش‌های مذکور ما کارشناسانی داریم چون آقای امین ادریسی سطح چهار حوزه، خانم زینب مجلسی راد کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، خانم فاطمه سرفرازی کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، خانم زهرا انصار سطح سه حوزه و کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، خانم فاطمه زین الدینی کارشناس ارشد نهج البلاغه، و خانم مریم پناهنده کارشناس ارشد فلسفه و ...

البته ناگفته نماند که حضور پربرکت معلم خود ساخته‌ی اخلاق، جناب آقای مهدوی شاهرودی معاون محترم محتوای تبیان، در هدایت و راهنمایی بخش‌های مختلف به سمت آنچه که مطلوب تبیان است مهمترین عامل می‌باشد.

موضوعات مغفول مانده در بخش اخلاق یکی بخش "اخلاق رسانه" است که متأسفانه هنوز کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته ولی این بخش با توجه به اینکه حرف اول و آخر را دارند رسانه‌های مختلف می‌زنند و به عبارتی رسانه است که دنیا را بلعیده، ما باید بیشتر و بیشتر دقت کنیم

برای تهیه مطلب در این بخش‌ها با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

در بخش اخلاق و عرفان اسلامی چون از سابقه‌ی بیشتری برخوردار است و از همان آغاز ابتدای کار سایت به آن پرداخته شده بحمدالله مشکل خاصی نداریم، کارشناسان محترم به صورت منظم مقالات خوبی را ارائه می‌دهند و کاربران عزیز هم با علاقه مندی دنبال می‌کنند، مشکل ما بیشتر در بخش نهج‌البلاغه است که متأسفانه کتاب حضرت مولا علی (علیه‌السلام) نیز چون خودشان غریب مانده است و تعامل مناسبی بین این بخش و کاربران ما نمی‌بینیم، البته گفتیم که این بخش تازه تشکیل شده است و این ناشناخته بودن تا حدی طبیعی است، اما با این وجود این که کتاب شریف نهج البلاغه در جامعه ما مهجور و غریب واقع شده، یک واقعیت تأسف برانگیز است.

در هر یک از این بخش‌ها، چه موضوعاتی به طور شاخص برای ارائه مطلب مد نظر شما هستند؟

ما سعی می‌کنیم تمام منوها را مد نظر قرار داده به آن‌ها بپردازیم چرا که هر یک دارای اهمیت خاص خودش می‌باشد.

از نظر شما از چه موضوعاتی تا کنون در این بخش غفلت شده است؟

موضوعات مغفول مانده در بخش اخلاق یکی بخش "اخلاق رسانه" است که متأسفانه هنوز کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته ولی این بخش با توجه به اینکه حرف اول و آخر را دارند رسانه‌های مختلف می‌زنند و به عبارتی رسانه است که دنیا را بلعیده، ما باید بیشتر و بیشتر دقت کنیم و به این بخش بپردازیم که البته جزو برنامه‌های ما هست و امیدواریم خداوند متعال کمک کند و همچنین اخلاق حرفه‌ای که اسلام عزیز برای مشاغل و حرفه‌های مختلف دستورالعمل‌های کاربردی زیادی دارد که متأسفانه بسیاری از ما از آن‌ها بی خبریم و شاهد بی اخلاقی در مشاغل مختلف هستیم که امیدوارم بتوانم با همت بیشتر در این زمینه، فرهنگ سازی کرده و آگاهی مردم را بالا ببریم.

برپایی نمایشگاه‌های قرآن یک اتفاق مبارک است که انتظار می‌رود، با صرف هزینه ای که برای آن انجام می‌شود، ما شاهد تحولات عظیم در این زمینه باشیم، اما متأسفانه مدیریت صحیحی بر فعالیت‌های نهادهای مختلف فرهنگی صورت نگرفته و موازی کاری‌ها، کپی برداری‌ها، و تکرار مکررات هر ساله، به مرور جذابیت خود را برای مردم از دست خواهد داد

دبیر بخش های نهج البلاغه و اخلاق و عرفان اسلامی در نمایشگاه قرآن

چقدر به نظراتی که کاربران برای مطالب شما ثبت می‌کنند اهمیت می‌دهید؟

همه تلاش ما برای رضایت کاربران محترم است، ما معمولا همیشه نظراتی را که دریافت می‌کنیم پی گیری می‌کنیم اما اگر گاهی به علت مشغله زیاد در پاسخ دهی تعللی ایجاد می‌شود بنده همین جا از کاربران محترم معذرت می‌خواهم.

از کاری که در این بخش‌ها انجام می‌دهید چقدر رضایت دارید؟

ما سعی می‌کنیم از نهایت توانمان بهره بگیریم و واقعا کم هم نمی‌گذاریم اما بالاخره یک سری کاستی‌ها وجود دارد که امیدواریم با تلاش مضاعف برطرف شوند و به طور کلی با توجه به هجمه ای از تشویش‌ها و شبهه‌ها که از هر سو دین عزیز ما و اعتقادات جوانان ما را تهدید می‌کند، باید در این راه جانفشانی کرد.

برگزاری هرساله نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه قرآن کریم رو تا چه حد در نشر معارف قرآنی و دینی موثر می‌دانید؟

برپایی نمایشگاه‌های قرآن یک اتفاق مبارک است که انتظار می‌رود، با صرف هزینه ای که برای آن انجام می‌شود، ما شاهد تحولات عظیم در این زمینه باشیم، اما متأسفانه مدیریت صحیحی بر فعالیت‌های نهادهای مختلف فرهنگی صورت نگرفته و موازی کاری‌ها، کپی برداری‌ها، و تکرار مکررات هر ساله، به مرور جذابیت خود را برای مردم از دست خواهد داد، به نظر حقیر اگر نمایشگاه در ابعاد کوچکتر اما پربارتر برگزار شود، هم از صرف هزینه‌های آنچنانی کاسته می‌شود و هم عزیزانی که با هزاران شور و اشتیاق قدم در نمایشگاه قرآن می‌گذارند با صرف وقت کمتر بیشترین استفاده را خواهند برد.

اگر مۆسسات مختلف قرآنی در یک فضای رقابتی سالم سعی در به روز کردن داده‌های خود داشته باشند، و مسۆلان محترم نیز در امور اجرایی در زمینه رفاه هر چه بیشتر مردم تلاش کنند، إن شاء الله برگزاری نمایشگاه‌های بعدی منشأ خیر و برکت بیشتری خواهد بود.

جمله‌ای را برای مولای خود، حضرت مهدی (عج) بیان کنید.

ای پادشه خوبان، داد از غم تنهایی دل بی تو به جان آمد، وقت است که باز آیی!                    

کدام عبارت از نهج‌البلاغه بیشتر در زندگی شما تأثیر داشته است؟

بنده همیشه از طنین صدای مولا علی (علیه‌السلام) آنجا که از دل بستن به این دنیا فریبنده و پر زرق و برق هشدار می‌دهند، عمیقا تحت تأثیر قرار می‌گیرم، مخصوصا این سخن ایشان که می‌فرمایند: «بگذارید و بگذرید و دل مبندید، چشم بیاندازید و دل مبازید که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت ...».

مصاحبه: مونا ناصرپور

بخش روابط عمومی تبیان