تبیان، دستیار زندگی
از زمان عرضه Siri در گوشی‌های آیفون جدید، دنیا به كاركردهای هوش مصنوعی بیشتر باور پیدا كرده است؛ چرا كه از نقش عمده آن در زندگی روزمره و سر و سامان‌دادن به برنامه‌هایمان مطلع شده‌ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوار بر امواج هوش مصنوعی


از زمان عرضه Siri در گوشی‌های آیفون جدید، دنیا به كاركردهای هوش مصنوعی بیشتر باور پیدا كرده است؛ چرا كه از نقش عمده آن در زندگی روزمره و سر و سامان‌دادن به برنامه‌هایمان مطلع شده‌ایم.

سیلویا یا «الگوریتم‌های هوشمند متغیر زبانی ایزوله» می‌تواند صدا، متن یا ورودی‌های دیگر را تشخیص دهد و با نرم‌افزارهای مناسب و سیستم‌های عامل در ارتباط باشد. نكته‌ای كه باعث می‌شود سیلویا با دیگر رقیبانش متفاوت باشد، پردازش داده‌ها در سمت سرور نیست و می‌تواند به‌تنهایی نیز كار كند و نیازی به سرور پشتیبان و شبكه نداشته باشد.

سوار بر امواج هوش مصنوعی

این محصول كه توسط Cognitive Code توسعه یافته است، برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های مختلف نوشته شده است و به یك زبان خاص منحصر نیست. این محصول همانند فناوری‌های گوگل ویس یا Nuance نیست و زبان انسان را می‌گیرد، آن را به الگوریتم‌های ریاضی تبدیل می‌كند و بعد تصمیم می‌گیرد چه كاری باید انجام شود و در همین زمان نیز در حال ارسال پاسخ به كاربر باشد.

سیلویا یا «الگوریتم‌های هوشمند متغیر زبانی ایزوله» می‌تواند صدا، متن یا ورودی‌های دیگر را تشخیص دهد و با نرم‌افزارهای مناسب و سیستم‌های عامل در ارتباط باشد

اسپرینگ، مدیرعامل Cognitive Code می‌گوید: «یكی از مشكلاتی كه در سرویس‌های فعلی تشخیص گفتار انسان وجود دارد، نبود یك مكالمه است.» هر چند كه رایانه‌های امروزه، آدم را یاد سریال پیشتازان فضا می‌اندازد كه دستورها را می‌گیرد و یك كاری انجام می‌دهد، اما رایانه‌های آینده تعاملی خواهند بود و بیشتر شبیه به جارویس، در فیلم آیرون من است.

در كاربرد، یك سیستم هوش مصنوعی شخصی می‌تواند متوجه این موضوع شود كه اگر شخص تا دیروقت مشغول كاركردن است و برنامه شلوغی دارد، با ارسال پیامكی به همسر یا خانواده او، این موضوع را اطلاع دهد. سیلویا می‌تواند به‌جای فرد پاسخگوی تلفن باشد، سفارش قهوه بدهد و حتی به‌دنبال بهترین قهوه‌فروشی بگردد. در تمام این مدت، تعامل میان كاربر و سیلویا تنها از طریق مكالمه صورت خواهد پذیرفت و نیازی به ارتباط فیزیكی با دستگاه نیست.

سوار بر امواج هوش مصنوعی

به‌دلیل وجود محصولی همچون سیری، امروزه می‌توان ادعا كرد محصولاتی كه به هوش مصنوعی مجهزند، آینده را در اختیار خواهند گرفت. عینك گوگل محصول دیگری بود كه توانست دیدگاهی از محصولات آتی را در ذهن مخاطب امروز قرار دهد. محصولی همچون سیری اولین گام‌های همه‌گیرشدن چنین قابلیتی را پیمود و حالا انتظار می‌رود محصول كامل‌تری به بازار بیاید.

حتی اگر جنبه‌های علمی‌ ـ تخیلی این پدیده را كنار بگذاریم، تصور این‌كه روزی این محصولات را به بدنمان وصل كنیم و بگذاریم هوش مصنوعی حتی ذهنمان را بخواند و دیگر از طریق گفت‌وگو با آن كار نكنیم، چندان دور از ذهن نیست. چرا كه مولفه‌های مختلف فناوری مورد نیاز چنین محصولی، یكی پس از دیگری در حال تكمیل شدن است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک