تبیان، دستیار زندگی
از دیرباز میوه بهشتی خرما در سفره ی افطار ما ایرانی ها حضور داشته و بخشی از انرژی روزه داران توسط آن تامین شده است. بیایید خرما را با چهره ی جدید و انرژی بیش تری بر سفره های افطاری بنشانیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توپ خرما
توپ خرما

از دیرباز میوه بهشتی خرما در سفره ی افطار ما ایرانی ها حضور داشته و بخشی از انرژی روزه داران توسط آن تامین شده است. بیایید خرما را با چهره ی جدید و انرژی بیش تری بر سفره های افطاری بنشانیم.

توپ خرما

خرما؛        1 بسته نیم کیلویی

کره؛          50 گرم

گردو؛        1 لیوان

دارچین؛    1 قاشق چای خوری

کنجد؛        نصف لیوان

طرز تهیه

خرما ها را پوست بکنید، هسته آن را درآورید و توی یک کاسه پلاستیکی بریزید. سپس با گوشت کوب آن ها را له کنید و با دست ورز دهید. کره را حرارت دهید تا ذوب شود و آن را کم کم روی خرما ها بریزید و هم بزنید. کمی که حرارت مخلوط پایین تر آمد، برای این که کره کاملا جذب خرما شود، مخلوط را با دست ورز دهید. کنجد را در یک بشقاب بریزید و به طور یکنواخت پخش کنید. مقداری از مخلوط را بردارید، وسط آن تکه ای گردو بگذارید و به شکل توپ درآورید. توپ های خرما را در کنجد بغلتانید تا روی توپ ها را بپوشاند. توپ های خرما را در ظرف بچینید. برای سرو بهتر می توانید در توپ های روی ظرف، خلال دندان فرو کنید.

خوب است بدانیم

•خرما مانند سایر میوه ها، فیبر کم و بیش بالایی دارد.

یکی از خواص مهم خرما، خاصیت انرژی زایی آن است؛ یعنی در یک حجم کم، شما می توانید انرژی زیادی به دست آورید: مثلاً انرژی موجود در صد گرم خرما معادل انرژی موجود در هزار گرم خیار، یا پانصد گرم هلو یا سیب یا گلابی، یا دویست گرم انگور است.

•خرما می تواند با مهار رادیکال های آزاد، از تخریب مولکولی ناشی از این رادیکال ها جلوگیری کند. به نظر می رسد علت ابتلای بسیار کم ساکنان شبه جزیره عربستان در زمان های قبل به بیماری هایی نظیر: تصلب شرایین، مرض قند و سرطان که تصور می شود ناشی از رادیکال های آزاد هستند، مصرف فراوان خرما باشد.

•مصرف خرما در حفظ سلامت دستگاه عصبی، جلوگیری از شب کوری و تنش های عصبی موثر است. هم چنین مصرف خرما، روش شناخته شده ای برای درمان سرطان و سایر بیماری های عفونی است.

مطالعات جدید پزشکی نشان می دهد، خرما هم چنین در ایجاد اشتها، سلامت دهان و لب ها نقش دارد و به عنوان تمیز کننده کبد و کلیه ها به شمار می رود.

•جوشانده هسته خرما برای دفع سنگ کلیه و بیماری های مثانه مفید است. خرما دارای چند ترکیب دارویی است که یکی از آن ها شبیه کورتن است که برای درمان کلیه، التهاب و امراض عفونی موثر است.

خرما علاوه بر داشتن خاصیت ضد سرفه و ضد التهاب مجاری تنفسی، خلط آور نیز هست.

•فسفری که در ترکیب غذایی خرما وجود دارد، باعث فعال شدن سلول‌های عصبی می‌شود و آهن آن به گلبول‌های قرمز خون نیرو می‌‌دهد و مانع ایجاد کم‌خونی در افراد می‌شود و حتی کم‌خونی افراد را هم درمان می‌‌کند.

خرما دستگاه گوارش راتقویت می کند. کلسیم آن موجب تقویت و تسریع رشد کودکان می‌شود و نیروی بدنی بزرگ سالان را افزایش می‌‌دهد.

•ویتامین‌های خرما باعث افزایش قدرت بینایی می‌شود، از خشکی پوست و ناخن و موها جلوگیری و هوش را تقویت می‌کند.

•این نکته هم حائز اهمیت است که میوه های شیرین و با کالری بالا، مانند خرما، برای افرد چاق یا کسانی که بیماری دیابت دارند، باید با احتیاط مصرف شوند.

زیاده‌روی در خوردن خرما فرد را به امراض سوداوی مبتلا می‌کند و سبب گرفتگی کبد و طحال می شود. هم چنین پوسیدگی دندان و جوش زدن داخل دهان از نتایج زیاد خوردن خرماست.

•کسانی که گرمی زیاد اذیتشان می‌کند و با خوردن خرما بدنشان جوش می‌زند، می‌توانند با استفاده از مخلوط خرما و ماست که بسیار مفید و مغذی است، از مزیت خوردن هر دوی آن ها برخوردار شوند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:هدهد

مطالب مرتبط:

بچه‌ها بیایید با هم پوره‌ی سالاد میوه‌ای درست کنیم

کله گنده

کانگوروی خاکستری

کره‌ای با طعم سبزی!

پنگوئن بامزه

کیف کاغذی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.