تبیان، دستیار زندگی
اخیراً روش جدیدی برای تبلیغات ابداع شده است و آن هم نصب آن‌ها بر روی زمین و کف خیابان‌ها است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وصله‌های ناجور شهر


اخیراً روش جدیدی برای تبلیغات ابداع شده است و آن هم نصب آن‌ها بر روی زمین و کف خیابان‌ها است. صورت ظاهری این برچسب‌ها پس از مدتی که مردم بر روی آن‌ها پا می‌گذارند از بین می‌رود و چسب آن‌ها باقی می‌ماند که کف خیابان‌ها نیز صورت زشتی به خود می‌گیرد.

تبیلغت غیر مجاز

در عصر امروز، شرکت‌های خدماتی و تولیدی به منظور افزایش فروش خود که به دنبال آن افزایش سود را به همراه دارد، دست به انواع و اقسام تبلیغات برای فروش محصولات و یا معرفی خدمات قابل ارائه خود می‌کنند. روش‌های تبلیغاتی بسیار متنوع و متفاوت است و هر روشی نیز هزینه‌های مختلفی را در پی دارد. برخی با صرف هزینه‌های سنگین آگهی‌های تلویزیونی را ترتیب می‌دهند برخی با نصب بیلبوردها در سطح شهر و اتوبان‌ها کالاها و خدمات خود را معرفی می‌کنند و برخی برای صرفه جویی در هزینه‌ها و یا به دلیل نداشتن بودجه کافی، اقدام به نصب برچسب‌ها بر درب منازل، مجتمع‌های مسکونی، تیرهای چراغ برق، باجه های تلفن، در و دیوار شهر، دیوارهای خانه‌ها و... می‌کنند. این برچسب‌ها تأثیر ماندگار و طولانی‌تری داشته و به آسانی قابل دسترس و استفاده مردم هستند و هزینه زیادی برای تبلیغات آن‌ها صرف نشده است. اما در همه موارد ذکر شده صاحب‌خانه‌ها از عدم کسب اجازه برای نصب این برچسب‌ها بر در و دیوار خانه خود معترض هستند.

متأسفانه پاک کردن این برچسب‌ها نیز مشقت زیادی را به همراه دارد و کارگران شهرداری یا صاحبان منازل مجبورند با کاردک، مواد شوینده و آب ساعت‌ها وقت بگذارند تا آن‌ها را از دیوارها بزدایند اما گاهی پس از برداشتن برچسب‌ها رنگ درب خانه‌ها نیز کنده می‌شود و صاحب‌خانه‌ها مجبورند با صرف هزینه، درب خانه را مجدداً نقاشی کنند

اخیراً نیز روش دیگری برای این نوع تبلیغاتی ابداع شده است و آن هم نصب آن‌ها بر روی زمین و کف خیابان‌ها است. صورت ظاهری این برچسب‌ها پس از مدتی که مردم بر روی آن‌ها پا می‌گذارند از بین می‌رود و چسب آن‌ها باقی می‌ماند که کف خیابان‌ها نیز صورت زشتی به خود می‌گیرد. با این کار چهره شهر هر روز نازیباتر و زشت‌تر از روز قبل می‌شود و شهروندان به رغم عدم رضایت از این وضعیت نمی‌توانند کاری در جهت جلوگیری از آن انجام دهند. تنها کاری که می‌کنند زبان به اعتراض می‌گشایند و از دست چنین شرکت‌های تبلیغاتی ناراضی و گلایه‌مند هستند. تخلیه چاه، کلاس‌های کنکور، تاکسی سرویس، کلاس‌های آموزشی، قالیشویی و... بیشترین عناوین برچسب‌های نصب شده بر در و دیوار شهر و منازل است.

تبیلغت غیر مجاز

نصب این برچسب‌ها علاوه بر زشتی و بی نظم کردن چهره شهر، موجب ایراد میلیاردها تومان خسارت به شهرداری برای پاک کردن آن‌ها می‌شود. متأسفانه پاک کردن این برچسب‌ها نیز مشقت زیادی را به همراه دارد و کارگران شهرداری یا صاحبان منازل مجبورند با کاردک، مواد شوینده و آب ساعت‌ها وقت بگذارند تا آن‌ها را از دیوارها بزدایند اما گاهی پس از برداشتن برچسب‌ها رنگ درب خانه‌ها نیز کنده می‌شود و صاحب‌خانه‌ها مجبورند با صرف هزینه، درب خانه را مجدداً نقاشی کنند. دیوارها نیز گاهی اوقات قابل پاک شدن نیست و اثر آن تا زمان خراب کردن خانه روی دیوار باقی می‌ماند. تعداد و تنوع این برچسب‌ها هم آنقدر زیاد است که اگر کسی بخواهد از این شرکت‌ها و مراکز فروش و خدماتی شکایت کند باید وقت و هزینه زیادی را کند.

با اینکه شهرداری با به‌کارگیری شماری از نیروهای خود اقدام به پاک‌سازی این برچسب‌ها از سطح شهر می‌کند اما طولی نمی‌کشد که دوباره سر و کله آن‌ها بر در و دیوار پیدا می‌شود و دوباره چهره شهر را به زشتی مبدل می‌کند."بر اساس ماده 92 قانون شهرداری‌ها تبلیغات روی معابر شهر بجز در اماكنی كه شهرداری آن‌ها را مجاز شناخته ممنوع است و متخلفان تعدی‌كننده به حقوق عمومی و قانون محسوب می‌شوند."

اگر ضمانت اجرایی برای اجرای قانون فوق وجود نداشته باشد، متخلفان با وجود اطلاع از تخلف خود باز هم اقدام به نصب این برچسب‌ها می‌کنند. بنابراین باید این قوانین با جدیت و شدت بیشتری اجرا و اعمال شود تا به خاطیان بفهماند که نباید صرفاً به دنبال سود بیشتر برای خود باشند و حقوق شهروندی را به راحتی زیر پا بگذارند. در حال حاضر مجازات در نظر گرفته شده جریمه‌ای ناچیز است و در صورت تکرار، تلفن تبلیغ کننده قطع می‌شود که با توجه به تجارب به دست آمده در طول سال‌های گذشته به نظر می‌رسد جرائم در نظر گرفته شده برای متخلفان ناکافی بوده است و باید با تجدید نظر در قوانین موجود مجازات‌های در نظر گرفته شده برای این نوع تبلیغات متخلفانه را تشدید کرد.

بر اساس ماده 92 قانون شهرداری‌ها تبلیغات روی معابر شهر بجز در اماكنی كه شهرداری آن‌ها را مجاز شناخته ممنوع است و متخلفان تعدی‌كننده به حقوق عمومی و قانون محسوب می‌شوند

زیرا اگر با این شرکت‌ها و مۆسسات فروش کالا و خدمات به صورت جدی مقابله می‌شد، به مرور باید شاهد کم شدن این تبلیغات در سطح شهر و در مکان‌های غیرمجاز بودیم اما متأسفانه هر روز این تبلیغات بیشتر و بیشتر شده و ورود به حریم‌های خصوصی برای نصب تبلیغات نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند تا جایی که حتی در مکان‌هایی که نوشته شده: "نصب هرگونه آگهی پیگرد قانونی دارد"، نیز بعضاً تبلیغات دیده می‌شود.

تبیلغت غیر مجز

هنوز مسئولان امر نتوانسته‌اند اقدامی اساسی برای جلوگیری از این کار انجام دهند و یا حتی این ناهنجاری را کنترل و نظارت کنند.

از جمله اقدامات خوبی که در امر تبلیغات اخیراً صورت گرفته است، تهیه کتابچه‌های تبلیغاتی برای عرضه و فروش محصولات و ارائه خدمات به مردم است. این کتابچه‌ها علاوه بر ماندگاری بیشتر و حفظ رعایت حقوق شهروندی از نصب برچسب‌ها بر درب منازل جلوگیری می‌کند. بنابراین می‌توان شرکت‌ها و مراکز فروش کالا و ارائه خدمات را تشویق کرد تا با تجمیع تبلیغات در یک کتابچه واحد و انتشار آن در محدوده فعالیت و ارائه خدمات خود علاوه بر حفظ زیبایی شهر، از نارضایتی و ناخشنودی شهروندان در این امر جلوگیری کنند.

یکی از دلایل تکرار این نوع تبلیغات نیز پایین بودن سطح آگاهی مردم از قوانین و حقوق شهروندی است. بنابراین با اطلاع رسانی به شیوه های مختلف می‌توان این شرکت‌ها را از قوانین و مجازات‌های در نظر گرفته شده برای تبلیغاتی از این دست آگاه کرد و در صورت اطلاع رسانی و تکرار تخلف، مراجع ذی‌ربط باید وارد عمل شده و  با اعمال قانون و برخورد قاطعانه از تخلف آنان جلوگیری کنند.

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان