تبیان، دستیار زندگی
بعد از صورت، دست هر فـردی قابـل رویت تـرین قسمت از بدن اوست. با این حال بیشتر ما مراقبتی که مناسب دست هایمان باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقبت از پوست و ناخن دست


استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب برای پوست دستتان، می تواند دست شما را در مقابل بسیاری از آسیب ها بیمه کند. بهتر است همیشه مرطوب کننده ای همراه خود داشته باشید و بعد از شستن دست هایتان از آن استفاده کنید.


پوست دست

بعد از صورت، دست هر فـردی قابـل رویت تـرین قسمت از بدن اوست. با این حال بیشتر ما مراقبتی که مناسب دست هایمان باشد، انجام نمی دهیم و نسبت به آن بی توجه هستیم. در حالی که پوست ظریف و نازک پشت دست ها زودتر از پوست صورت، نشانه های پیری را نشان می دهد.

بسیاری از خانم هایی که به طور مرتب کارهای خانه را انجام می دهند، یا باغبانی و کشاورزی می کنند، بیشتر از سایرین دست هایشان در معرض آسیب دیدگی است. دست های این افراد به مرور زمان، خشک، چروک و دچار لکه های تیره می شود.

متخصصان پوست معتقدند که می توان با راه های ساده ای، سلامت و زیبایی دست ها را تامین کرد. این مطلب نگاهی می اندازد به برخی از همین توصیه ها.

لایه برداری از دست

شاید تا به حال فکر می کردید لایه برداری تنها برای پوست صورت مناسب است، در حالی که اگر سری به داروخانه ها بزنید، می بینید لایه بردارهایی برای پوست دست هم ساخته شده است که می تواند دست را از شر سلول های مرده و تیره نجات دهد و آن ها را شفاف و زیبا کند.

برای نرم کردن دست هایتان می توانید از روغن زیتون یا بادام استفاده کنید. این مواد بسیار کمک می کنند تا پوست نرم و لطیفی داشته باشید تا به مرور زمان چروک نخورد

مرطوب کننده مناسب دست

استفاده از مرطوب کننده مناسب برای پوست دستتان، می تواند دست شما را در مقابل بسیاری از آسیب ها بیمه کند. بهتر است همیشه مرطوب کننده ای همراه خود داشته باشید و بعد از شستن دست هایتان از آن استفاده کنید.

یکی از مواردی که بسیاری وقت ها فراموش می شود زدن مرطوب کننده بر دست ها قبل از خواب است، در حالی که پوست باید همیشه مرطوب باشد و در زمان خواب که آب به پوست دست شما نمی خورد، مرطوب کننده کمک می کند تا پوست دست شما سالم بماند و شاداب! البته حتما قبل از استفاده از مرطوب کننده دست هایتان را بشویید، حتی اگر فکر می کنید تمیز هستند.

صابون مناسب دست

بسیاری از ما از موادشوینده بسیار قوی برای شستشو استفاده می کنیم، در حالی که این موادشوینده می توانند بیشترین ضرر را به دست ما بزنند. پس علاوه بر این که دستکش به دست می کنید تا ظرف هایتان را بشویید، حتما از موادشوینده مناسب که خیلی قوی نیست استفاده کنید. این مورد را می توانید از روی توضیحاتی که بر بدنه شوینده ها نوشته شده پیدا کنید.

کرم پوست دست

زدن ضدآفتاب به دست

ببینید چقدر ساده دست هایمان را فراموش می کنیم، در حالی که پوست دست ما هم بسیار در معرض آفتاب است. استفاده از ضدآفتاب مناسب و پوشاندن دست ها با آن، به خصوص وقتی خارج از خانه هستید، بسیار مفید و حتی ضروری برای سلامت دست های شماست.

راه های طبیعی مراقبت از پوست دست

برای نرم کردن دست هایتان می توانید از روغن زیتون یا بادام استفاده کنید. این مواد بسیار کمک می کنند تا پوست نرم و لطیفی داشته باشید تا به مرور زمان چروک نخورد.

مخلوط روغن زیتون و چند قطره آبلیمو با نوک قاشق خامه، شیر و گلیسیرین هم می تواند به پوست دستتان جلا و نرمی بدهد.

مخلوط آب پرتقال و عسل هم می تواند برای دست هایتان مفید باشد.

اگر حوصله ساخت این مخلوط ها را ندارید، باید بگوییم بسیاری از کارخانه ها این کار را انجام داده اند. کرم های عسل و… را ساخته اند.

مخلوط گلاب و گلیسیرین هم می تواند برای پوست دست شما مفید و مناسب باشد و در عین حال که آن را تمیز می کند، با ورزش دادن دست، سلول های مرده را هم کم کم مجبور به جابجایی می کند، آب خیار هم می تواند برای پوست بسیار مفید باشد.

شما می توانید به جای مخلوط گلیسیرین و گلاب، از مخلوط آب خیار و گلاب برای شفاف و تمیز کردن دست هایتان استفاده کنید.

شستن دست ها با سرکه و لیمو هم می تواند مناسب باشد. در یک ظرف آب، کمی سرکه و کمی آبلیمو بریزید و دست هایتان را در آن قرار دهید.

بعد از این که به دست هایتان کرم مرطوب کننده یا روغن گیاهی زدید، چند دقیقه آن را به هم بمالید. مالیدن دست نه تنها خستگی آن را رفع می کند، بلکه به جذب مرطوب کننده هم کمک می کند

پرهیز از ناخن جویدن

به زیبایی ناخن هایتان اهمیت بدهید، به هیچ وجه آن ها را نجوید که این عادت بسیار زننده است و دست شما را بسیار زشت می کند. علاوه بر این که ناخن هایتان را می گیرید، حتما آنها را با سوهان نیز مرتب کنید. در ضمن زخم های دست و شکستگی ناخن هایتان را جدی بگیرید و سریع آن ها را رفع کنید.

بهترین روش سوهان زدن

خیلی از ما ناخن هایمان را سوهان می زنیم، اما روش سوهان زدنمان درست نیست، زیرا باید تنها در یک مسیر به ناخن سوهان زده شود نه این که از راست به چپ یا از چپ به راست.

بعد از این که به دست هایتان کرم مرطوب کننده یا روغن زدید، چند دقیقه آن را به هم بمالید. مالیدن دست نه تنها خستگی آن را رفع می کند، بلکه به جذب مرطوب کننده هم کمک می کند. قرار دادن دست ها در آب ولرمی که کمی نمک یا شکر به آن اضافه کرده اید، هم می تواند خستگی را از دست شما بگیرد.

برای تمیز کردن دست هایتان، لیف نرمی تهیه کنید و به غیر از مواردی که به حمام می روید، روزی یک بار دست هایتان خصوصا میان انگشت هایتان را با آن بشویید.

چند راهنمایی برای مراقبت از پوست دست

* دست های خود را حداقل چهار بار در روز مرطوب کنید.

* یک بار در هفته قبل از این که به رختخواب بروید، از کرم صورت خود بر روی دستان خود بمالید.

* برای دست های خشک، پس از شستن دست های خود با صابون، آن ها را دوباره خیس کنید و روی دست های خود نمک بپاشید و پس از آن، آن ها را زیر آب مالش دهید. دست ها را خشک کرده و کرم مرطوب کننده بر روی آن ها بمالید.

* برای دست های چرب، پس از شستن دست های خود، بر روی آن ها آرد ذرت بمالید.

* زمانی که در خانه و یا در باغ کار می کنید، از دستکش پلاستیکی استفاده کنید.

* از پیر شدن و استفاده نابجا از دست های خود جلوگیری کنید.

* از دست های خود در مقابل تغییرات آب و هوایی محافظت کنید.

* از دست های خود در حالی که مشغول به کار در برابر خورشید هستید، محافظت کنید.

* بهترین راه برای مراقبت از دستان خود، حفاظت آن ها به صورت روزانه است.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

سلامت

نیک صالحی

مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره سلامت پوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.