تبیان، دستیار زندگی
راه‌حل‌های مختلفی برای بالا‌بردن سرعت كاركرد در شبكه‌های موبایل وجود دارد، كه در اینجا به بررسی تعدادی از این راهكارها می‌پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرعت گرفتن اینترنت با موبایل


راه‌حل‌های مختلفی برای بالا‌بردن سرعت كاركرد در شبكه‌های موبایل وجود دارد، كه در اینجا به بررسی تعدادی از این راهكارها می‌پردازیم.

سرعت گرفتن اینترنت با موبایل

برای به دست آوردن سرعت‌های بسیار بالا هنگام آپلود و دانلود‌، اپراتور‌های موبایل درصدد هستند از یك‌سری فناوری‌های بسیار جدید و پیشرفته برای این منظور استفاده كنند، كه هم برای شبكه‌های HSPA و هم برای LTE می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به صورت كلی می‌توان گفت سرعت این جابه‌جایی به نحوه انتقال اطلاعات میان مركز اصلی سرویس دهی و بقیه ایستگاه‌ها در طول مسیر حركت فركانس بستگی دارد. همین موضوع، كم و زیاد بودن حجم اطلاعات جابه‌جا شده را تعیین می‌كند.

در حقیقت با استفاده از فناوری‌های بالا برنده سرعت جابه‌جایی در شبكه‌های موبایل، بیشتر فشار روی باتری تبلت یا موبایل‌تان خواهد بود؛ زیرا عمده انرژی لازم برای این افزایش سرعت از طریق این منابع تامین می‌شود. یكی دیگر از قسمت‌هایی كه درست كاركردنشان روی سرعت جابه‌جایی اطلاعات تاثیر زیادی می‌گذارد، آنتن مرتبط با موبایل است. هر قدر موبایل‌تان در ناحیه پر آنتن قرار گیرد به همان میزان شما می‌توانید با سرعت بیشتری كارهایتان را انجام دهید.

استفاده از چند آنتن در آن واحد

یكی از مهم‌‌ترین تكنولوژی‌هایی كه می‌توان با كمك آن از چند آنتن در آن واحد استفاده كرد و از طریق آنها اطلاعات مورد نظر را جابه‌جا كرد، فناوری (MIMO (Multiple Input Multiple Output است. با استفاده از میمو شما در هسته مركزی شبكه و روی موبایل‌تان از چند آنتن برای ارسال داده‌هایتان كمك می‌گیرید، این فناوری به صورت غیرقابل باور سرعت این نقل و انتقال را بالا می‌برد.

تعداد آنتن‌هایی كه در شبكه‌های LTE به كار می‌آید حدود دو آنتن برای هر جابه‌جایی است، در حالی كه دیگر شبكه‌ها ابتدا از چهار آنتن برای شروع كار جابه‌جایی استفاده می‌كنند و پس از آن مرحله تعداد آنتن‌ها را به هشت آنتن افزایش می‌دهند. با افزایش تعداد آنتن‌های مورد استفاده در مرحله جابه‌جایی اطلاعات، سرعت شبكه به یك گیگابایت در ثانیه خواهد رسید.

با استفاده از میمو شما در هسته مركزی شبكه و روی موبایل‌تان از چند آنتن برای ارسال داده‌هایتان كمك می‌گیرید، این فناوری به صورت غیرقابل باور سرعت این نقل و انتقال را بالا می‌برد

این فناوری هم مانند هر مورد مشابه دیگری دارای یك‌سری مشكلات است. جادادن تمام آنتن‌های استفاده شده روی موبایل یكی از مهم‌ترین آنهاست؛ زیرا خود موبایل هم باید بتواند تمام آنتن‌های مورد استفاده توسط شبكه را به همراه داشته باشد. در غیر این صورت استفاده از تعداد آنتن‌های زیاد چندان كه باید به كار نخواهد آمد.

استفاده از آنتن‌های متفاوت در قسمت Uplink

یكی از بارز‌ترین شاخص‌های شبكه‌های مختلف موبایل، سرعت دانلود اطلاعات در آنهاست. هر چه سرعت انجام این كار در شبكه بیشتر باشد، كیفیت كار شما بیشتر خواهد بود. البته در حال حاضر شاخص دیگری برای ارزیابی كیفیت شبكه به این شاخص اضافه شده و آن هم سرعت آپلود‌كردن اطلاعات كاربران در سرویس‌های مختلفی چون سرویس‌های cloud است. با استفاده از این سرویس جدید تمام كاربران موبایل اطلاعات خصوصی‌شان چون عكس و... را از طریق شبكه به دیگر كاربران ارسال می‌كنند.

سرعت گرفتن اینترنت با موبایل

خوشبختانه با استفاده از فناوری Uplink Transmit Diversity كاربران می‌توانند با كمك گرفتن از دو آنتن در آن واحد، داده‌هایشان را به شبكه ارسال كنند، كه همین كار سه مزیت را برایشان در پی خواهد داشت؛ اولین مزیت بالا رفتن كیفیت Uplink در شبكه است، دومین نكته مثبت آن بالا رفتن سرعت این جابه‌جایی و در نهایت صرفه‌جویی در استفاده از باتری موبایل است.

تنها با استفاده از دو آنتن هنگام ارسال اطلاعات از موبایل به شبكه اصلی می‌توانید تمام این تغییرات را ایجاد كنید.

استفاده از بسامد‌ فركانس‌های مختلف

تعداد بسامدهایی كه توسط شبکه‌های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد تا داده‌ها را جابه‌جا كند و سرعت جابه‌جایی اطلاعات، با یکدیگرارتباط مستقیم دارند؛ یعنی هر قدر تعداد بسامدهایی كه شبكه برای جابه‌جا‌كردن اطلاعات‌تان مورد استفاده قرار می‌دهد بیشتر باشد، داده‌هایتان سریعتر به مقصد مورد نظر خواهد رسید و هر قدر كمتر باشد زمان بیشتری برای این جابه‌جایی صرف خواهد شد (زمان بیشتری برای این جابه‌جایی لازم است).

البته مشكل این فناوری در محدودیت تعداد بسامد‌هایی است كه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا در حالت كلی تعداد بسامد‌های مورد استفاده بسیار كم و محدود است. به همین منظور فناوری‌ای طراحی شده كه تعدادی از فركانس‌ها را به صورت دسته‌ای تقسیم و از آنها به عنوان یك data link واحد استفاده می‌كند. به همین منظور ابتدا از فركانس‌هایی كه در نزدیكی یكدیگر قرار دارند استفاده می‌شود، ولی با گذشت زمان هر فركانس از هر جایی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دانلود اطلاعات از دو منبع

Multiflow در حقیقت فناوری استفاده از چند منبع در آن واحد برای دسترسی به اطلاعات است، كه به موبایل‌ها این امكان را می‌دهد در ناحیه مرزی آنتن دهی شبكه موبایل قرار گیرید تا هم به شبكه مربوط به خودتان متصل شوید و هم به شبكه موبایلی كه در همسایگی‌تان قرار دارد. با این كار شما به عنوان كاربر می‌توانید اطلاعات مورد نظر‌تان را از هر دو شبكه موجود دریافت یا دانلود كنید.

در عمل با كمك این فناوری، منبعی كه شما به عنوان كاربر از آن تغذیه می‌كنید، دو برابر حالت قبل از آن خواهد شد، كه این به معنی دو برابر شدن سرعت دستیابی به اطلاعات مورد نظر‌تان است.

Wi-Fi بهتر

سرعت گرفتن اینترنت با موبایل

یكی دیگر از راه‌حل‌هایی كه شبكه‌های مختلف موبایل برای بالا‌بردن ظرفیت offload اطلاعات‌شان روی شبكه مورد استفاده قرار می‌دهند، به كار‌بردن Wi-Fi در شبكه است، كه این كار، كارایی شبكه را بسیار بالا می‌برد. هدف اصلی این فناوری، اتصال خودكار به شبكه‌های با كیفیت بیشتر است.

به همین منظور شما به عنوان كاربر از طریق سیمكارت موبایل‌تان را به مركز اصلی معرفی می‌كنید، دقیقا مشابه معرفی خودتان به شبكه‌های معمولی موبایل. پس از آن موبایل‌های مورد تائید می‌توانند به آسانی به جستجوی شبكه‌های وای فای بپردازند و با استفاده از این شبكه‌ها تمام كارهای مورد نظرشان را انجام دهند.

استفاده از سلول‌های مخلوط

در این فناوری شما از سلول‌های كوچك و بزرگ برای جابه‌جایی اطلاعات‌تان استفاده می‌كنید. در حقیقت این فناوری برای مواقعی كاربرد دارد كه تعداد كاربران استفاده از شبكه زیاد هستند و هر كدام برای جابه‌جایی اطلاعات مورد نظر خود به بسامد متفاوتی نیاز دارد، پس از كانال‌های متفاوتی برای ارسال اطلاعات مورد نظر برای دانلود و از كانال‌های دیگری هم برای دریافت اطلاعات آپلودی مورد نظر استفاده می‌شود.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک