تبیان، دستیار زندگی
با توجه به اینکه هر نوع آموزش ابزار خاص خود را نیاز دارد در آموزش مجازی نیز نیازمند ابزار خاص این نوع آموزش هستیم، دراین مقاله قصد داریم دو نوع از این ابزارها به نامهای ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس را معرفی کرده و با عملکرد هریک آشنا شویم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازی

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازی

با توجه به این که هر نوع آموزش ابزار خاص خود را نیاز دارد در آموزش مجازی نیز نیازمند ابزار خاص این متد آموزشی هستیم دراین مقاله قصد داریم دو نوع از این ابزارها به نامهای ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس را معرفی کرده و با عملکرد هریک آشنا شویم.

کنفرانس اصطلاحا به جلسه ای گفته می شود که اشخاص در آن گرد هم آیند و برای بهتر حل کردن مسئله ای به گفتگو بپردازند.

1. ویدئو کنفرانس:

ویدئو کنفرانس مجموعه ابزاری است که اشخاص را در فواصل مختلف قادر می سازد تا از ارتباط صوتی و تصویری مستقیم بهره مند شوند و مانند جلسه حضوری با هم ارتباط داشته باشند و با این فناوری امکان هماهنگی جلسه بدون حضور فیزیکی افراد فراهم می شود.

مجموعه ابزار فوق شامل اجزای زیر می باشد:

1.  کدک: حهت کدگذاری و کد گشایی اطلاعات.

2.  دوربین: جهت دریافت تصویر

3.  میکروفون: جهت دریافت صدا

4.  صفحه نمایش: جهت نمایش تصویر

5.  بلندگو: جهت پخش صدا

از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در وقت و زمان
  • افزایش فرهنگ کار گروهی
  • امکان دسترسی سریع به اعضا و مشارکت بیشتر بین اعضای تصمیم گیرنده در جلسات
  • سهل الوصول بودن دسترسی به اطلاعات و یافته های علمی

حال به ذکر چند نوع از کاربردهای ویدئو کنفرانس می پردازیم:

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازیحضور در جلسه از طریق ارتباط تصویری زنده: از مهم ترین کاربردهای ویدئو کنفرانس است و این امکان را به کاربر می دهد که بدون در نظر گرفتن فواصل دور به صورت زنده در جلسه شرکت کند و از صرف هزینه هایی مانند سفر و اقامت و ... اجتناب کند و همچنین فرد می تواند با دانشگاهها و مراکزی که مجهز به این سیستم هستند به سادگی ارتباط برقرار کند و تبادل اطلاعات نماید .

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازیآموزش الکترونیکی یا آموزش از راه دور: ارتباط بین استاد و دانشجو را به راحتی فراهم می کند و از هزینه ها به طرز چشمگیری می کاهد و همچنین با قابلیت استفاده از امکاناتی همچون سیستم ردیابی صدا و صفحه لمسی و قابلیت به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش و... کیفیت آموزش را تا حد قابل توجهی بالا می برد و از این طریق فراگیران را آموزش می دهد و امروزه مدارک این نوع آموزش ها نیز در سطح جهانی کاملا معتبر است.

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازی

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازیدرمان از راه دور:

درمان از راه دور یا پزشکی از راه دور از دیگر کاربردهای ویدئو کنفرانس می باشد که پزشکان بیمار را از هر نقطه ای که باشد معاینه کرده و درمان می نمایند.

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازی

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازیحراست تصویری:

به این معنی که با این تکنولوژی می توان به صورت تصویری به مکان های مختلف نظارت تصویری داشت و قابلیت بزرگنمایی و حرکت افقی و عمودی این دوربین ها از یک نقطه ثابت و امکان فرستادن صدا و تصویر به نقاط مختلف در کنفرانس های ویدئویی از دیگر امکانات مطلوب این سیستم می باشد.

2. وب کنفرانس:

وب کنفرانس به برگزاری کلاس های تحت وب می گویند و این به دلیل نیازی است که در کلاس های ONLINE حس می شود و در وب کنفرانس دیگر نیازی به تجهیزات با هزینه بالا و IP جدا و پهنای باند بالا نیست و همین مزایا باعث شده که وب کنفرانس به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد و تجهیزات و برنامه های خوبی در آن ارائه گردد.

کارکرد وب کنفرانس به این طریق است که نرم افزار داده ها را به صورت رمزهای فشرده از طریق اینترنت برای مقصد می فرستد و این داده ها بگونه ای تنظیم می شوند که با سرعت اینترنت کاربر هم خوانی داشته باشند و از این نظر احتیاج به سرعت اینترنت کم تری دارند.

از مزایای آن می توان موارد زیر را برشمرد:

1.  برگزاری کنفرانس تصویری
2.  برگزاری کنفرانس صوتی
3.  امکان آپلود و نمایش PowerPoint
4.  امکان مدیریت کردن کاربران و شرکت کنندگان در وب کنفرانس
5.  امکان لینک گذاشتن در صفحه

اگر بخواهیم ویدئو کنفرانس را با وب کنفرانس مقایسه کنیم در یک جمله می توان گفت وب کنفرانس همه ویژگی های ویدئو کنفرانس را به روشی ساده فراهم می کند.
مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازی

دلایل استفاده از وب کنفرانس در مقایسه با ویدئو کنفرانس

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازیعدم نیاز به سخت افزار گران قیمت که از واجبات ویدئو کنفرانس است.
مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازیکارایی خوب با سرعت محدود اینترنت

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازیپذیریش کاربران نامحدود در حوزه یادگیری که در ویدئو کنفرانس این قضیه احتیاج به تغییر تنظیمات سیستم دارد.

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازیکاربران می توانند در هر مکان و با متصل بودن به سرور مورد نظر از این سرویس استفاده کنند.

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازیویدئو کنفرانس علاوه بر سخت افزار احتیاج به نرم افزار شبکه و یک سرویس دهنده دارد ولی وب کنفرانس این محدودیت را ندارد و تنها چیزی که دران مورد نیاز است اینترنت با حداقل سرعت یک وب کم و  Kb/s128،   یک میکروفن است

مقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازیبمانند ویدئو کنفرانس احتیاج به تنظیمات پیچیده ای ندارد.

نتیجهمقایسه ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس در آموزش مجازی

اگر بخواهیم جمع بندی کنیم در یک جمله می توان گفت وب کنفرانس همه ویژگی های ویدئو کنفرانس را به روشی ساده فراهم می کند.

مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان

تهیه: فائزه خاموشی- تنظیم: یگانه داودی