تبیان، دستیار زندگی
انتشار روایتهای امیرسرتیپ سعید پورداراب از حفظ پل كرخه در ماه دوم جنگ تحمیلی، به قلم محمد بداقی در كتابی با عنوان راز پل كرخه و چند خبر از یادواره شهدا در دیگر استان های کشور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز پل كرخه


متن زیر مروری است بر خبر انتشار کتاب "راز پل کرخه"، روایت امیرسرتیپ سعید پورداراب از حفظ پل كرخه در ماه دوم جنگ تحمیلی، به قلم محمد بداقی و چند خبر از یادواره شهدا در استان های کشور.


راز پل كرخه

"راز پل كرخه" فاش می شود

روایت امیرسرتیپ سعید پورداراب از حفظ پل كرخه در ماه دوم جنگ تحمیلی، به قلم محمد بداقی در كتابی با عنوان "راز پل كرخه" از سوی نشر آجا(انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران) به زودی منتشر می شود.

محمد بداغی  با اعلام این خبر افزود: با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، خرمشهر و اهواز مورد حمله سنگین ارتش عراق قرار گرفتند و پل كرخه واقع در شمال خرمشهر، یكی از مناطق مهم برای دو طرف درگیری محسوب می شد.

بداقی ادامه داد: امیر سرتیپ دوم پورداراب در قید حیاتند و از پژوهشگران جنگ عراق و ایران در مركز پژوهش نیروی زمینی ارتش محسوب می شوند.

محمد بداقی اظهار كرد: برای تدوین این كتاب، مشغول مطالعه برخی از آثار شاخص ادبی جهان و كتاب های برتر دفاع مقدس هستم.

وی افزود: مسعود پورداراب كه در آن دوران، معاون تیپ یك لشكر 21 حمزه سیدالشهدا (ع) بوده، وظیفه حفاظت از پل كرخه و جلوگیری از عبور نیروهای عراقی از آن را داشته است. لشكرهای مكانیزه ارتش عراق قصد داشتند از این پل عبور كنند و وارد خرمشهر و سپس اهواز شوند.

این نویسنده دفاع مقدس با تاكید بر اهمیت حفظ پل كرخه در آن مقطع گفت: اگر پل كرخه سقوط می كرد، عراقی ها به راحتی اندیمشك را هم تصرف می كردند و نفوذشان در خاك ایران سرعت می گرفت. كتاب «راز پل كرخه» روایت سعید پورداراب از چگونگی حفظ پل كرخه در تاریخ نهم آبان سال 1359 را در برمی گیرد.

بداقی افزود: قصد دارم قالب كتاب هایی مانند «صد سال تنهایی» نوشته گاربریل گارسیا ماركز، «راز قصه چیم. نیز» اثر آگاتا كریستی، «دا» نوشته سیده اعظم حسینی و «من قاتل پسرتان هستم» به قلم احمد دهقان را دست مایه ای برای تدوین «راز پل كرخه» قرار دهم.

مسعود پورداراب كه در آن دوران، معاون تیپ یك لشكر 21 حمزه سیدالشهدا (ع) بوده، وظیفه حفاظت از پل كرخه و جلوگیری از عبور نیروهای عراقی از آن را داشته است. لشكرهای مكانیزه ارتش عراق قصد داشتند از این پل عبور كنند و وارد خرمشهر و سپس اهواز شوند.

وی ادامه داد: به نظرم مجموع این كتاب ها، شبیه به كتاب «جنگ و صلح» است؛ یعنی تلفیقی از حماسه، تعلیق و هیجان وقوع اتفاقات جدید. معتقدم كه برای ماندگاری ادبیات دفاع مقدس باید به آثار ادبی جهان هم نگاهی داشته باشیم.

نویسنده كتاب "پدر بزرگ" ادامه داد: تمام تلاش خود را به كار می گیرم تا مخاطبان به راحتی با كتاب خاطرات امیرسرتیپ پورداراب ارتباط برقرار كنند.

وی یادآور شد: گردآوری و نگارش خاطرات شخصیتی مثل امیرسرتیپ پورداراب كه محقق و اهل قلم دفاع مقدس است، كار دشواری به نظر می رسد. به همین دلیل از دیدگاه های وی در سیر تدوین خاطرات استفاده خواهم كرد.

محمد بداقی در پایان با تاكید بر اهمیت رعایت تنوع در تدوین كتاب «راز پل كرخه» یادآور شد: گزیده ای از اشعار شاخص دفاع مقدس و تصاویر سعید پورداراب را در پایان فصل های كتاب جای میدهم.

راز پل كرخه

یادوراه شهدای حمل و نقل

یادوراه شهدای حمل و نقل گیلان آذر ماه سال جاری در این استان برگزار می شود.معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان  گفت: این یادوراه در راستای پاسداشت شهدای حمل و نقل استان، بیست و ششم آذر ماه امسال برگزار خواهد شد.

علی عمویی یادآور شد: در طول دفاع مقدس یك هزار كامیون جهت پشتیبانی به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شدند كه این موضوع از افتخارات جامعه حمل و نقل گیلان و كشور محسوب می شود.

راز پل كرخه

یادواره شهدای روحانی

مسوول بسیج طلاب و روحانیون سپاه جوادالائمه خراسان شمالی از برگزاری یادواره 74 شهید روحانی این استان در دیماه سال جاری خبر داد.

عباسعلی زارعی در این باره گفت: این یادواره طی سه روز متوالی در بجنورد برگزار می شود.

وی ادامه داد: برگزار كنندگان این یادواره دانشگاه پیام نور، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه، سپاه پاسداران و بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی خواهند بود.

مسوول بسیج طلاب و روحانیون سپاه جوادالائمه خراسان شمالی یادآور شد: یادواره 74 شهید روحانی در دانشگاه پیام نور، حوزه علمیه امام صادق (ع) و مصلی بجنورد برگزار می شود.

فرآوری: عاطفه مژده

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: نوید شاهد