تبیان، دستیار زندگی
تا حالا به یه مزرعه رفتید. اگه فرصتی شد به یه مزرعه سر بزنید یه کمی به ریشه های گیاهان توجه کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترک عادتهای بد
درخت

تا حالا به یه مزرعه رفتید. اگه فرصتی شد به یه مزرعه سر بزنید یه کمی به ریشه های گیاهان توجه کنید. گیاهان هر چی کوچیک تر و کم سن و سال تر باشن ریشه های نازک تر و ضعیف تری دارن و خیلی راحت می شه اونهارو از ریشه دراورد.

اما هرچی بزرگتر می شن ریشه هاشون ضخیم تر می شه و محکم تر به خاک می چسبن. درختا بعد از چند سال عمر، چنان ریشه های ضخیمی پیدا می کنن که از ساقه درختهای جوون هم کلفت ترن .البته ریشه ها معمولا زیر خاکن اما بعضی از ریشه ها که در سطح بالاتری هستن از زیر خاک بیرون اومدن و می شه اونها رو دید.

اخلاقها و عادتهای ما هم مثل ریشه ها هستند. اگه عادت بدی پیدا کنیم تا هنوز نوجوون هستیم می تونیم به راحتی اون عادت رو از ریشه دربیاریم و از بین ببریمش . اما اگه جدی نگیریم و بهش فرصت بدیم تا سنمون بالاتر بره، اون عادت، هرروز قویتر و قویتر میشه تا مثل ریشه های یک درخت، کلفت و ضخیم می شه. شاید کار به جایی برسه که دیگه اصلا کندنش ممکن نباشه.

به خاطر همین باید قدر دوران نوجوونیمون رو بدونیم و چنانچه اخلاق و عادت بدی – خدایی نکرده - در ما شکل گرفته از همین حالا باهاش مبارزه کنیم و نذاریم کم کم قدرتش زیاد بشه و یه روز کار به جایی برسه که دیگه زورمون بهش نرسه.

شاید به همین دلیله که حضرت علی علیه السلام فرمودن توبه بعد از شصت سالگی دیگه قبول نیست. آخه کسی که یه عادت بد رو تا شصت سال انجام بده دیگه محاله بتونه اونو ترک کنه. یادمون باشه هر یک روزی که بهش فرصت بدیم یه کمی اونو قویتر کردیم و کندنشو سخت تر.

پس تا تو بهترین و طلایی ترین روزهای عمرمون زندگی می کنیم ، برای ترک عادتهای بد و خو گرفتن به عادتهای خوب تلاش کنیم.مخصوصا تو ماه رمضان که ماه ترک عادتهاست.

مگه نه اینکه یازده ماه عادت کردیم هر وقت دلمون خواست بخوریم و بنوشیم .حالا نمی تونیم یه قطره آب هم تو حلقمون بریزیم.

همین مقاومت در برابر عادتهای معمولی خودش ،صبر و حوصله ما رو برای ترک عادتهای بد هم تقویت می کنه. پس تا فرصت باقیه دست بکار بشیم. یاعلی...

انسیه نوش آبادی

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

کم گوی و گزیده گوی چون در

دوست خوب

پیرزن و کوزه

خوشه‌ی گندم

ده نکته از قلم استادان برای نویسندگان جوان

دفتر مشق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.