تبیان، دستیار زندگی
آیا می دانید شب قدر تنها یک شب از سال است که سرنوشت یکسال همه ما در آن شب مشخص می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنیهایی درباره شب قدر
شب قدر

1-آیا می دانید شب قدر تنها یک شب از سال است که سرنوشت یکسال همه ما در آن شب مشخص می شود. آن شب یک شب خاص و عجیب است و برای ما خیلی خوبیها به همراه دارد. در آن شب هر دعایی ممکن است مستجاب شود. آدم احساس می کند در آن شب خدا به زمین خیلی نزدیک تر می شود و دیگر از دست هیچ کس ناراحت نیست.

2-آیا می دانید که در آن شب، آن قدر فرشته به زمین می آید که دیگر جایی بدون فرشته باقی نمی ماند. آن شب تمام فاصله بین آسمان و زمین ، مثل خیابانی پر ترافیک می شود که دائما فرشته ها از آن رد می شوند و هی به زمین می آیند و به آسمان می روند و این وضعیت تا صبح ادامه دارد.

در شب قدر فرشته ی بزرگی به نام روح هم به زمین می آید و کارهای مهمی انجام میدهد.در آن شب فرشته ها همه به خدمت امام زمان می رسند و پرونده های آدمها را به امام زمان می دهند. امام زمان می تواند ما را در پناه خودش قرار دهد و از عذابی که خودمان با گناهان برای خودمان ایجاد کرده ایم نجات دهد. پس باید در آن شب همواره به یاد امام زمان باشیم و به او پناه ببریم.

3- آیا می دانید شب قدر یک شب است که برابر با هزار ماه است و هر کار خوب در آن ،مانند کارهای خوبی است که مردم در هزار ماه دیگر انجام دهند. مثلا پاداش یک نماز مستحبی در شب قدر برابر با جایزه هفتاد شب نماز مستحبی خواندن در شبهای دیگر است.  (روضه الواعظین، ج 2،ص 338)

4-آیا می دانید احیای شب قدر یعنی اینکه در شب قدر تا می توانیم عبادت و دعا کنیم و سعی کنیم اعمال مستحبی آن شب را انجام دهیم تا بیشترین وبهترین جایزه های آن شب نصیبمان شود. البته شب قدر تنها از غروب تا سحر نیست بلکه از ابتدای صبح آن روز تا سحر فردا را شامل می شود. بنابراین از صبح تا پایان آن روز برای عبادت و دعا فرصت هست و نباید منتظر شب شدن باشیم.(امالی شیخ صدوق،ص654)

5-آیا می دانید تاریخ دقیق شب قدر معلوم نیست . یعنی هیچ کس نمی داند آن شب دقیقا کدام یک از شبهای ماه رمضان است. شاید فکر کنید قبلا تاریخ آن مشخص بوده و بعدا در زمان غیبت امام زمان، تاریخ آن گم شده است. اما این فکر اشتباهی است . زیرا حتی پیامبر خدا هم تاریخ دقیق آن را نمی دانستند. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 65)

البته در روایات آمده است که احتمال دارد آن شب یکی از سه شب نوزدهم ، بیست و یکم یا بیست و سوم ماه رمضان باشد. احتمال شب بیست و سوم بیشتر است.

انسیه نوش آبادی

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

کلمه رستگاری

دلیل روشن و حجت آشکار

انگشتر امام علی(ع)

هر كس هم وزن ذره‏اى كار خیر انجام دهد آن را مى‏بیند!

واى بر هر بدگوى عیبجویى

صد و دومین سوره قرآن مجید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.