تبیان، دستیار زندگی
به شما یك سفر بسیار خوشمزه پیشنهاد می‌دهیم، سفری كه هر زمان یادش افتادید نمك آن را حسابی در دهانتان مزه كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک سفر خوشمزه!
یک سفر خوشمزه!


به شما یك سفر بسیار خوشمزه پیشنهاد می‌دهیم، سفری كه هر زمان یادش افتادید نمك آن را حسابی در دهانتان مزه كنید.نام این روستا «لیقوان» است؛ حدستان كاملا درست بود اینجا خاستگاه پنیر لیقوان است.


پس قصه سفر خود را با طعم خوشمزه پنیر شروع می‌كنیم. نام لیقوان در كجای سرزمین سرمست ترانه و شور قرار گرفته است؟ آذربایجان شرقی. برای رفتن به آن جا لازم است كه از دروازه تهران ـ تبریز خارج شوید و چیزی بیش از 30 كیلومتر از سمت جنوب تبریز مسافت طی كنید.

یک سفر خوشمزه!

در این مسیر شما از دو روستای بسیار زیبا و با طراوت «هروی» و «بیروق»، عبور می‌كنید كه هر كدام از دور دست نمای یك تابلوی خوش آب و رنگ نقاشی را دارد كه در قاب چشمانتان جای می‌گیرد. باور كنید هر كدام از این روستاها خود وسوسه‌ای هستند برای ماندن و دیدن، اما قرار و میعادگاه ما لیقوان است پس با خیالی شاعرانه پیش می‌رویم.

یک سفر خوشمزه!

لیقوان تنها نام یك روستا یا برند یك كالا نیست؛ لیقوان بخشی از فرهنگ و تمدن ایران است كه تاریخی تابناك پشت سر خود نهان دارد. چنان كه گفته و نوشته‌اند این روستا یكی از كهن‌ترین آبادی‌های آذربایجان شرقی است كه قدمت آثار مكشوفه آن به دوران پس از میلاد و اوایل اسلام بازمی‌گردد.

لهجه آنها نیز جای پژوهش‌های زبان شناختی بسیار دارد البته این را هم اضافه كنم كه نام لیقوان چند بار تغییر یافته است.

یک سفر خوشمزه!

آن گونه كه نقل شده، ابتدا نام روستا «لوان» بوده و پس از تغییر به لیقوان تبدیل شده است. این روستا آب و هوای سرد زمستانی و تابستان‌هایی خوش آب‌وهوا و معتدل دارد. نام رودخانه این روستا «مهران» است كه از كوه‌های جنوبی لیقوان آرام‌آرام سرازیر و همگام نیز دل اهالی شاد می‌شود و باغاتشان سیراب. این رودخانه، ماهی هم دارد، آن هم از نوع قزل‌آلا.

یک سفر خوشمزه!

اگر شما بتوانید و شانس بیاورید ماهی‌كباب خوشمزه‌ای خواهید خورد. لطفا به فكر بردن تور و قلاب ماهیگیری نباشید! رود بی‌‌وقفه همچون ذهن سیال ما پیش می‌رود تا شاید راهی به سمت دریا بیابد و ذهن ما اما به ناكجاآباد میل رفتن دارد!

كنار همین رودخانه آب‌های گوارایی از دل زمین می‌جوشد كه به دلیل شرایط اقلیمی یكی از بهترین و غنی‌ترین آب‌های معدنی این سرزمین است. حالا پای همین رودخانه چند كوه استوار و باصلابت در ذهن خویش مجسم كنید، این همان رشته كوه‌های سهند است كه نامش میان كوه‌های ایران‌زمین نگین سبزی است.

یک سفر خوشمزه!

درست اینجا می‌توان به سبزینه گیاه گوش داد و آن را فهمید. گیاهانی دارد با خواص زیاد؛ پونه، بابونه، قارچ و... كه به فصلش می‌توان از آنها بهره برد اما كرم كوه به همین جا ختم نمی‌شود؛ آب گرمش یكی از معروف‌ترین و بهترین‌هاست.

این آب از زیر زمین می‌خروشد و با تغییرهایی كه به وسیله بقایای آتشفشان در آن اتفاق می‌افتد خاصیت آن را دوچندان می‌كند. این آب گرم در فاصله 10 كیلومتری لیقوان از جانب جنوب قرار گرفته است.

یک سفر خوشمزه!

دوباره پنیر

مردمان صبور و خوش‌ذوق لیقوان در دامن طبیعت، درخت كاشته‌ و دام پرورش داده‌اند چنان كه محصولاتشان شهره آفاق شد. به دلیل این كه دامداری در آنجا رونق خوبی دارد محصولات لبنی باكیفیتی نیز تولید می‌شود كه پنیر آن سرآمد همه محصولات است.

كافی است بدانید كه در این منطقه حدود 15 كارخانه پنیرسازی فعال است و در سال صدها تن پنیر از شیر خالص گوسفندان محلی به سراسر كشور صادر می‌كند. در چند سال اخیر جشنواره‌ای به نام «پنیر لیقوان» در اینجا برگزار می‌شود كه قدردانی كوچكی است از اهالی. پنیر لیقوان در مزه نظیر ندارد.

یک سفر خوشمزه!

مردمانش هم البته در مهربانی و مهمان نوازی بی‌مثالند با این همه و با وجود این كه لیقوان علاوه بر محصولاتش، توانمندی تبدیل شدن به یك منطقه نمونه گردشگری را دارد.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از چمدان