تبیان، دستیار زندگی
این را ما نمی گوییم، مارهای كارشناسان نشان می دهد که در سال‌های اخیر از هر پنج ازدواج دو مورد به طلاق ختم شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا همه باید ازدواج کنند؟


این را ما نمی گوییم، آمارهای كارشناسان نشان می دهد که در سال‌های اخیر از هر پنج ازدواج دو مورد به طلاق ختم شده است. آمار و ارقامی که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت و شاید اگر هر کدام از طلاق گرفته های این آمارها کمی زودتر از بله گفتن به حقایق کوچک و مهمی توجه می کردند، آمارها تا این اندازه وحشتناک نبود!

جدایی

شاید بسیاری از جوانان قبل از شناخت شریك زندگی خود، تصمیم قطعی برای زندگی‌كردن در زیر یك سقف را بگیرند، به این نكته توجه نمی‌كنند كه بسیاری از عوامل و شاخص‌های زندگی مشترك پس از دوران آشنایی و عقد و زمانی كه وارد منزل مشتركشان می‌شوند، تغییر می‌كند. در دوران آشنایی دو نفر تمام سعی‌شان نزدیك‌شدن به همدیگر است و می‌خواهند پایه‌های پیوندشان را برای آینده بنا كنند.

پس از برگزاری مراسم عروسی و آغاز زندگی مشترك در زیر یك سقف، تامین معاش، ادامه تحصیلات، سلیقه‌ها و خلقیات پنهان، نیازها و توقعات جدید، داشتن یا نداشتن فرزند، چگونگی ارتباط با خانواده‌ها و... به دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های قبل از ازدواج افزوده می‌شود و زندگی واقعی در جامعه دیدگاهی تازه به یك زوج می‌دهد. دیدگاهی كه در دوران آشنایی و عقد در حجاب عشق و دوست داشتن نادیده انگاشته می‌شود و چون رازهایی پنهان یكی پس از دیگری آشكار می‌شود.

همسطح بودن، داشتن تحصیلات مناسب افراد و متناسب با همدیگر و نیز احترام به خانواده‌ها و تحقیق قبل از ازدواج و همخوانی شخصیت زوج‌ها از ضرورت‌های یك ازدواج موفق است

پیش‌شرط‌های یك ازدواج موفق

ازدواج به تحولی بزرگ در زندگی شما منجر می‌شود، شما با تشكیل یك خانواده، رشد می کنید و فرزندانی را پرورش می دهید كه آینده یک جامعه را می سازند. هرچه ازدواج آگاهانه‌تر باشد و انتخاب همسر بدرستی انجام شود، شانس داشتن یک جامعه سالم بیشتر است ولی اگر انتخاب بدرستی انجام نشود، خیلی زود آثار خود را نشان می‌دهد.

ازدواج باید با رعایت مجموعه‌ای از نكات علمی و عملی انجام شود، زیرا این امر آغاز یك ماجراست و تحولاتی را در زندگی‌ فرد ایجاد می‌كند.

رسیدن به بلوغ دینی، فكری، اجتماعی و فرهنگی لازمه ازدواج مناسب و آگاهانه است. انجام مدیریت مناسب در زندگی خانوادگی از طرف زن و مرد و قبول مسئولیت‌های زندگی از طرف آنها یكی از علائم بلوغ برای ازدواج است. همچنین همسطح بودن، داشتن تحصیلات مناسب افراد و متناسب با یكدیگر، احترام به خانواده‌ها، تحقیق قبل از ازدواج و همخوانی شخصیت زوجین از دیگر موارد لازم و ضروری برای داشتن یك ازدواج مناسب است.

فردی كه تصمیم به ازدواج می‌گیرد باید بداند زوجی را انتخاب كند تا علاوه بر تأمین نیازهای جنسی، نیازهای عاطفی او را نیز برطرف سازد و از نظر فرهنگ خانواده، میزان تحصیلات و سایر فاكتورهای مهم در زندگی مشترك به قدری با او قرابت داشته باشد كه بتواند یك عمر با وی زندگی كند و در فراز و نشیب‌های زندگی با او بماند و شانه خالی نكند

نگاهی واقع‌بینانه به ازدواج

روانشناسان معتقدند برای آن‌كه دختر و پسرجوان شناخت لازم و واقع‌بینانه‌ای نسبت به ازدواج و زندگی مشترك پیدا كنند، بهترین راهكار مشاوره قبل از ازدواج است.

به عقیده مشاوران ازدواج، جوانان معمولا بعد از ایجاد وابستگی‌های عاطفی و حتی در مواردی بعد از تعیین زمان عقد یا عروسی به مشاوره مراجعه می‌كنند؛ در صورتی كه قبل از هر چیز باید از جوان پرسید ازدواج یعنی چه و برای چه می‌خواهی ازدواج كنی؟

مشكل اینجاست كه متأسفانه در اكثر موارد دیدگاه جوانان نسبت به ازدواج، عمیق و جدی نیست. به عنوان مثال عواملی مانند فشار اطرافیان، تولید مثل، غریزه جنسی یا نگاه‌كردن به ازدواج به عنوان یك تكلیف پس از گرفتن مدرك تحصیلی، نمی‌توانند دلایل مناسبی برای شروع یك زندگی مشترك باشند.

برای ایجاد دیدگاهی واقع‌بینانه به ازدواج در ذهن جوانان باید فلسفه ازدواج را برای دختران و پسران مشخص كرد. به عنوان مثال فردی كه تصمیم به ازدواج می‌گیرد باید بداند زوجی را انتخاب كند تا علاوه بر تأمین نیازهای جنسی، نیازهای عاطفی او را نیز برطرف سازد و از نظر فرهنگ خانواده، میزان تحصیلات و سایر فاكتورهای مهم در زندگی مشترك به قدری با او قرابت داشته باشد كه بتواند یك عمر با وی زندگی كند و در فراز و نشیب‌های زندگی با او بماند و شانه خالی نكند.

خوشبختی

در آرزوی خوشبختی

بنابراین در کنار همه حاشیه هایی که برای ازدواج وجود دارد، یک سوال اساسی مطرح می شود. سوالی که شاید خیلی وقت ها دیر پرسیده شود: آیا همه باید ازدواج كنند؟ اصلا چرا می خواهیم ازدواج کنیم؟ شایع‌ترین جواب برای این پرسش، رسیدن به خوشبختی است. اما مفهوم خوشبختی و چگونگی رسیدن به آن، به ذهنیت فرد در دوران مجردی و نگاه او به زندگی برمی‌گردد.

كسی كه در دوران مجردی اهل سرور و رشد باشد، در دوران متأهلی هم این‌گونه است. ولی كسی كه اهل ساختن زندگی خودش نباشد، با ازدواج هم خوشبخت نمی‌شود. بنابراین، شما اول باید تكلیف فردیت خودتان را روشن كنید تا بعد بتوانید برای زندگی مشترك تصمیم بگیرید.

ترسیم کردن ایده آل هایی برای طرف مقابل فقط به این امید که یک فرد کامل بیاید و زندگی شما را نجات دهد یا شما را کامل کند، بدترین کاری است که می توانید با زندگی خود بکنید. به جای آن که بنشینید تا کسی بیاید و شما را کامل کند، همین حالا برای رفع نقص های خود تلاش کنید. اگر حس می کنید موقعیت اجتماعی خوبی ندارید، منتظر نمانید تا همسری با جایگاه شغلی و اجتماعی خوب سراغتان بیاید و شما به واسطه جایگاه او، موقعیت بهتری پیدا کنید. خودتان ابتدا موقعیت تان را تغییر دهید تا هم به رضایت بیشتری برسید و هم معیارهای واقعی تری برای ازدواج در نظرتان جلوه کند.

شناخت خواست‌ها و نیازهای دو طرف درباره زندگی مشترك و نحوه دید آنان به زندگی زیر یك سقف، در كنار داشتن هدفی مشخص برای آغاز فصل جدیدی از زندگی برای یك زوج می‌تواند پیش‌درآمد خوبی برای درك عمیق از یك رابطه زناشویی موفق باشد.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.