تبیان، دستیار زندگی
ما مسلمانان از دیگران بی‌نیازیم و دیگران به معارف ما نیازمند هستند /حرف‌هایی در تذکره الاولیاء از قول او نقل شده است که انسان واقعاً خنده‌اش می‌گیرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد آیت الله صافی از همایش عرفان ملی


ما مسلمانان از دیگران بی‌نیازیم و دیگران به معارف ما نیازمند هستند /حرف‌هایی در تذکره الاولیاء از قول او نقل شده است که انسان واقعاً خنده‌اش می‌گیرد .

آیت الله صافی
مرجع تقلید شیعیان گفت: ملتفت شدم که قرار است همایشی در شاهرود به عنوان عرفان ملّی شرق برای ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی برگزار کنند اگر ما بخواهیم مثل بایزید را معرفی کنیم و بگوییم سابقه ما این است واقعاً اسباب خجلت می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان در دیدار جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد مقدس، با بیان اینکه وظایف روحانیت و دانشگاه‌ها این است که علم و قدرت جامعه را افزایش دهند، گفت: علمی که انسانیت انسان را کامل، فضایل معنوی انسان را بالا برده، دوستی و همکاری بین بشر را ارتقاء، و اصولا اساس دعوت اسلام و هدایت‌های اهل بیت (علیهم السلام) است، بر تعاون در بقا است؛ یعنی بشر همه با هم باشند، و نباید تنازع در بقا داشته باشند که این خلاف این چیزی که الان بر بشریت و دنیا حاکم است که همه برای بقا تنازع دارند؛ طوری است که بقای همدیگر را نمی‌خواهند و بقای دیگران را منافی با بقای خودشان می‌دانند.

‌ این اوضاع ناامن برخی کشور‌ها برای این است که همه تنازع در بقا دارند؛ ولی اسلام این را نمی‌گوید.

انتقاد از برگزاری همایش عرفان ملی شرق

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «تَعَاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی»، گفت: اگر این طور باشد مطمئناً دنیا به سمت خیر و سعادت پیش می‌رود، ولی متأسفانه الان دنیای اسلام و بلاد مسلمانان به این مکتب و شعار‌ها توجه نمی‌کنند، و راه‌های دیگری پیش گرفته‌اند؛ راه‌هایی که نهایتش ضلالت و گمراهی است.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال همین چند روز ملتفت شدم که قرار است همایشی در شاهرود به عنوان عرفان ملّی شرق برای ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی برگزار کنند. شما اگر تذکره الاولیاء را ببینید، متوجه خواهید شد که این‌ها چه عقایدی دارند. اگر ما بخواهیم مثل بایزید را معرفی کنیم و بگوییم سابقه ما این است واقعاً اسباب خجلت می‌شود؛ حرف‌هایی در تذکره الاولیاء از قول او نقل شده است که انسان واقعاً خنده‌اش می‌گیرد، و هیچ توجیه و تأویلی نمی‌پذیرد.

آیت الله صافی گلپایگانی افزودند: ‌ ما هیچ وقت، خودمان را به این سوابق معرفی نمی‌کنیم. همه از اطراف و اکناف بیایند و در این معرفی‌ها چه چیزی را ببینند؟!

هر کجا نقصی باشد، از جهت این است که ما به اسلام و هدایت‌های ائمه (علیهم السلام) عمل نکرده‌ایم و اگر خوب عمل شود مردم و جوانان به دین و قرآن روی می‌آورند

اگر بخواهید کسی را مثلاً در منطقه شرق؛ طوس و خراسان معرفی کنید شیخ طوسی را معرفی کنید که آن همه علوم و خدمات داشته است.

در مورد ابوالحسن خرقانی هم بزرگ‌ترین کاری که توانسته انجام دهد این است که می‌گوید با خدا چند مرتبه کشتی گرفتم و در مرحله آخر خدا بر من غالب شد. این‌ها حاکی از جوّ جهل و جهالتی است که وجود دارد.

آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه‌ شما اگر واقعاً به دنبال علم و معرفت هستید، نهج البلاغه را ترویج کنید، گفت: مکتب اهل بیت (علیهم السلام) که مغفول عنه واقع شده است را معرفی کنید و همین عهدنامه مالک اش‌تر را که نمی‌شود برایش قیمتی تعیین کرد به مردم بگویید. جرج جرداق آن دانشمند بزرگ مسیحی در کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» منشور 28ماده‌ای سازمان ملل را با این عهدنامه مقایسه می‌کند؛ عین عبارت آن منشور را نوشته و در مقابل هر ماده یک جمله از همین عهدنامه نوشته است. آن وقت در آنجا گفته که شما بیایید این را مقایسه کنید ببینید که بعد از هزار و چهارصد سال که دنیا با این همه تحرکات و انقلاب روبرو بوده است، این عهدنامه بسیار کامل‌تر از این منشور است.

سپس جرج جرداق چهار فرق عمده بین این دو می‌گوید که دو جهت آن این است: یکی اینکه وقتی می‌خواستند منشور بنویسند به قول خودشان همه حقوقدانان و دانشمندان و اشخاص مطلع را در جلسات و کنفرانس‌هایی جمع کردند و به ادعای خود جمله‌هایی نوشتند که کامل‌تر از آن نباشد. بعد هم در روزنامه‌ها نوشتند که هر کس نظری دارد ارائه بدهد ولی این عهدنامه را امیرالمۆمنین علی علیه السلام بدون مقدمه فی‌البداهه نوشتند و به مالک دادند.

‌ یک فرق دیگر اینکه اینهایی که این منشور حقوق بشر را نوشتند اول کسی که به آن عمل نمی‌کند خودشان هستند و اوضاع دنیا گواه آن است، اما اینکه امیرالمۆمنین عهدنامه را نوشتند اول کسی که متعهد‌تر از همه به آن بود به شهادت تاریخ زندگانی حضرت، خود ایشان بود.

‌ غرض اینکه قدر اهل بیت (علیهم السلام) و هدایت‌های آن را ندانستیم و نشناختیم و به همین خاطر به حرف‌های دیگر که گمراهی است دچار شدیم.

حقوق بشر

دعاهایی که می‌خوانیم همه علم و معرفت است

آیت الله صافی گلپایگانی در ادامه خطاب به جوانان دانشجو گفت: ‌ باید از خدا بخواهید که در خدمت به اسلام و کسب عنایت حضرت ولی عصر (عج) از آنچه در توان دارید کوتاهی نکنید؛ خصوصاً در عرصه دانش و معرفت، باید اهتمام ما بیشتر شود و مجهولاتی که بشر دارد، از آن کاسته و روز به روز رو به پیشرفت و ترقی باشیم.

مرجع تقلید شیعه با بیان اینکه امام رضا (علیه السلام) توانستند بسیاری از مطالب و علوم اسلامی را که تا آن وقت حتی مخفی مانده بود به مردم برسانند و تبلیغ کنند، گفتند: ما از جنبه ذخائر علمی هیچ چیز کم نداریم؛ یعنی همه مایه‌های علمی اعم از قرآن مجید، نهج البلاغه، کتب اربعه و سایر آثاری که از اهل بیت (علیهم السلام) به ما رسیده، در اختیار شیعه است.

‌ما حتی این دعاهایی که می‌خوانیم همه‌اش علم و معرفت بوده و انسان را می‌سازد و تربیت می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حدیثی مبنی بر اینکه «به اخلاق خداوند متخلق و آراسته شوید» و بیان اینکه حیثیت بشر به علم است، گفت: دو صفت از صفات خداوند متعال که از همه صفات بالا‌تر است و می‌شود گفت که سایر صفات ثبوتیه هم به این دو برمی گردد، صفت علم و قدرت بوده و تخلّق به این دو صفت، تخلق به اخلاق خداوند است. از این رو هر چه بروز این دو صفت در جامعه بیشتر باشد، آنجامعه بیشتر حیات دارد.

جرج جرداق آن دانشمند بزرگ مسیحی در کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» منشور 28ماده‌ای سازمان ملل را با این عهدنامه مقایسه می‌کند؛ عین عبارت آن منشور را نوشته و در مقابل هر ماده یک جمله از همین عهدنامه نوشته است. آن وقت در آنجا گفته که شما بیایید این را مقایسه کنید ببینید که بعد از هزار و چهارصد سال که دنیا با این همه تحرکات و انقلاب روبرو بوده است، این عهدنامه بسیار کامل‌تر از این منشور است

آیت الله صافی گلپایگانی در ادامه با بیان اینکه امت اسلام در ظلمت‌ها و تاریکی‌ها درخشندگی دارد و مسلمان هر کجا برود به علم و دانش و به معرفتش جلوه می‌کند، تصریح کرد: ما مسلمانان از دیگران بی‌نیازیم و دیگران به معارف ما نیازمند هستند و باید از ما کسب علوم و معرفت کنند.

*هشدار نسبت به دین گریزی جوانان

معظم له با تأکید بر اینکه دشمنی‌ها و هجوم‌های مختلفی که الآن علیه دین اسلام مطرح شده است زیاد است و باید در دانشگاه‌ها جواب همه این‌ها مطرح شود، ‌ گفتند: باید برای این دین ستیزی و دین گریزی که در بعضی جوانان پیدا شده، فکری کرد؛ البته نمی‌خواهیم بگوییم تحت چه عواملی این ایجاد شده است و طوری شده که

هر کجا نقصی باشد، از جهت این است که ما به اسلام و هدایت‌های ائمه (علیهم السلام) عمل نکرده‌ایم و اگر خوب عمل شود مردم و جوانان به دین و قرآن روی می‌آورند.

نواقص موجود در جامعه نه تنها هیچ ارتباطی به دین و قرآن ندارد، بلکه همه‌ از عمل نکردن به قوانین شرع مقدس و عدم پایبندی به احکام می‌باشد.

استاد حوزه در پایان سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد، گفت: این دانشگاه باید مرکزی جهانی برای علوم اسلامی بوده و آوازه آن در بین دانشگاه‌ها در شعب مختلف تفسیر، حدیث، رجال، اصول، فقه و علوم دیگر، بیشتر اسباب افتخار عالم اسلام باشد .

بخش احلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : خبرگزاری تابناک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.