تبیان، دستیار زندگی
Layar اپلیکیشنی است برای کشف اطلاعات در جهان پیرامونمان. این اپ، با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده اطلاعات دیجیتال را متناسب با موقعیتی که در آن هستیم به ما نشان می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی پنج اپلیکیشن مفید واقعیت افزوده


اگر تاکنون چیزی درباره واقعیت افزوده نمی دانستید، امروز با آن آشنایی پیدا کردید و مزایایش را شناختید. حالا وقت آن است که چند اپلیکیشن مفید در زمینه ی واقعیت افزوده را با هم بررسی کنیم. اگر از سیستم عامل های iOS یا اندروید بهره می برید، می توانید این اپلیکیشن ها را از لینک های مربوطه دریافت کرده و آن ها را به کار ببندید. پس با ما همراه باشید.

معرفی پنج اپلیکیشن مفید واقعیت افزوده

 Layar:

Layar اپلیکیشنی است برای کشف اطلاعات در جهان پیرامونمان. این اپ، با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده اطلاعات دیجیتال را متناسب با موقعیتی که در آن هستیم به ما نشان می دهد. این اطلاعات دیجیتال «لایه» نامیده می شوند. شما می توانید این لایه ها را با دنبال کنندگانتان در توییتر یا دوستانتان در فیسبوک به اشتراک بگذارید. با وجود این لایه ها، شما می توانید از این به بعد با واقعیت افزوده مسیر یابی کنید و با توجه به این که این اپلیکیشن لایه های استفاده شده ی اخیر و پر استفاده ترین لایه ها را به خاطر می سپارد، شما در دسترسی به اطلاعات مختلف دچار مشکل نخواهید شد. وقتی خوشحال تر می شوید که بدانید این اپلیکیشن به طور رایگان برای اندروید  و آیفون  در دسترس است.

اپلیکیشن

 StarWalk:

کاوش در آسمان و فضا همواره لذت بخش بوده و حالا به لطف واقعیت افزوده لازم نیست برای این کار حتما تلسکوپ داشته باشید. نرم افزار استارواک به آیفون و آیپد امکان این گردش را می دهد.

نرم افزار استارواک برنده ی جایزه ی طراحی اپل، در سال 2012 شده و نامش در لیست بهترین اپ های 2009 و 2010 بوده است

استار واک شما را قادر می سازد که آیپد خود را به سوی آسمان بگیرید و ستاره ها، صورت های فلکی و ماهواره ها را مشاهده کنید. آن هم در زمان واقعی.

این نرم افزار برای آیپد با قیمت 5 دلار و برای آیفون با قیمت 3 دلار در دسترس است. مشابه اندرویدی این نرم افزار، Sky Map می باشد. اگرچه این نرم افزار رایگان است، اما شاید از نظر جلوه های بصری و گستردگی امکانات به استار واک نرسد.

اپلیکیشن

 Peaks:

پیکس یکی از اپلیکیشن های بسیار مفید برای کوه نوردان است. ما معمولا نمی دانیم که نام کوه جلوی چشممان چیست و چقدر ارتفاع دارد. با پرداخت 3 دلار به اپ استور، می توانید همیشه از این موضوع مطلع باشید! پیکس، اطلاعات نسبتا غنی ای برای عرضه کردن دارد. طول و عرض جغرافیایی، مسافت باقی مانده تا رسیدن به قله، ارتفاع و حتی جهت؛ از مواردی هستند که پیک درباره قله ها و کوه ها به ما نشان می دهد. اگر با پیکس عکس بگیرید، اطلاعات یاد شده در قالب تگ جغرافیایی، در تصویر ذخیره خواهند شد.

اپلیکیشن

 IBM Labs:

شرکت IBM یکی از آخرین دستاوردهای بخش تحقیق و توسعه خود در زمینه واقعیت افزوده را رونمایی کرد: اپلیکیشن موبایل برای خرید. به نظر می رسد بیگ بلو تصمیم دارد که به جای کار بر روی طرح های بلندپروازانه، واقعیت افزوده را با یکی از مهمترین کارهای روزانه ادغام کند.

این اپلیکیشن که هنوز در مراحل اولیه توسعه است، به کاربر اجازه خواهد داد با حرکت در میان قفسه های فروشگاه و نشانه گیری دوربین موبایلش به سوی اقلام موجود، جزئیات بیشتر درباره محصول، پیشنهادات دیگر خریداران و یا کوپن های تخفیف آن را مشاهده و دریافت کند. علاوه بر این، خریدار می تواند خصوصیات ویژه موردنظر خود را برای هر گروه از محصولات در برنامه ثبت کند، تا اپلیکیشن آی بی ام، هنگام نمایش اطلاعات هر محصول، آنها را با موارد مورد نظر کاربر تطبیق دهد. این موارد می تواند شامل آلرژی ها، میزان شکر، میزان کالری یا ارگانیک بودن محصول و... باشد.

آی بی ام همچنین قصد دارد در همکاری با فروشگاه ها و توزیع کنندگان عمده، فروش ها و تخفیف های ویژه هر محصول را هم از طریق این اپلیکیشن عرضه کنند. البته این کار به نفع تولیدکنندگان هم هست، زیرا عادات انتخاب کالا و خرید هر یک از کاربران هم با اطلاعات جمع آوری شده توسط این اپلیکیشن، قابل سنجش و بررسی است.

اپلیکیشن

Aurasma:

اشیا اطرف خود را به تحرک وادارید!

بله اشتباه نخواندید. کار اپلیکیشن Aurasma دقیقا همین است. سال گذشته که این اپلیکیشن برای اولین بار ارائه شد، شما میتوانستید دوربین تلفن خود را رو به جسمی خاص بگیرید و پس از لحظه ای ویدیویی مربوط به آن شئ برای شما به نمایش در میامد.

اما امسال در نمایشگاه CES از ویژگی سه بعدی برای این اپلیکیشن پرده برداری شد. برای مثال تصور کنید تلفن همراهتان را بر روی نقاشی یک دایناسور در یک کتاب گرفته و پس از لحظه ای آن دایناسور زنده شده و بر روی صفحه نمایش شما مشغول حرکت میشود.

سیستم کار به این ترتیب است که در داخل خود نرم افزار بانکی از واقعیت های تکمیل شده (augmented reality) قرار دارد و به محض اینکه دوربین تلفن شما بر روی شئ مربوطه قرار بگیرند، شروع به پخش شدن میکنند.

اما ویژگی که ممکن است باعث رایج شدن این اپلیکیشن شود، این است که شما میتوانید اشیا مورد نظر خودتان را نیز به برنامه اضافه کرده و برنامه ریزی کنید که وقتی دوربین روی آن رفت چه ویدیویی پخش شود.

تصور کنید تلفن همراهتان را بر روی نقاشی یک دایناسور در یک کتاب گرفته و پس از لحظه ای آن دایناسور زنده شده و بر روی صفحه نمایش شما مشغول حرکت میشود

برای مثال کمپانی ها میتوانند لوگوی خود را به اپلیکیشن معرفی کنند تا هرگاه کاربران دوربینشان را بر روی لوگو نشانه گرفتند، ویدیو های تبلیغاتیشان پخش شود. ایده ای که در آینده احتمالا استفاده های زیادی از آن خواهد شد.

این اپلیکیشن برای هر دو سیستم عامل  اندروید و iOS به طور رایگان در دسترس میباشد.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از نارنجی