تبیان، دستیار زندگی
هدف از واقعیت افزوده این است که دنیای مجازی را با دنیای واقعی ترکیب کنیم. امروزه مرز دنیای واقعی و مجازی بسیار کمتر از سال های گذشته شده است. به طوری که لفظ مجازی معنای سابق خود را از دست دادهو ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غارنشین نمانید؛ به زودی سبک زندگی عوض می‌شود


هدف از واقعیت افزوده این است که دنیای مجازی را با دنیای واقعی ترکیب کنیم. امروزه مرز دنیای واقعی و مجازی بسیار کمتر از سال های گذشته شده است. به طوری که لفظ "مجازی" معنای سابق خود را از دست داده و لفظ مجازی تنها به این علت اطلاق می شود که لمس این دنیا ماهیت فیزیکی ندارد.

در واقع واقعیت افزوده قصد دارد تعاملی میان زندگی های مختلف شما ایجاد کند. در چند سال اخیر کاربردهای ریز و درشتی از واقعیت افزوده وارد زندگی ما شده است، ولی همچنان نقش پررنگی ندارد. کارشناسان معتقدند که در چند سال آینده این فناوری در تمام ابعاد زندگی تان نفوذ خواهد کرد و نفوذ این تکنولوژی منجر به تغییر سبک زندگی تان خواهد شد.

هنوز خیلی از زمانی که نمایشگرهای مولتی تاچ iOS و اندروید برای مردم عادی شده بودند؛ نگذشته بود که اپلیکیشن هایی مانند Layar و گوگل SkyMap، توانستند واقعیت افزوده را از آزمایشگاه های تحقیق و توسعه خارج کرده و آن را به مسیر اصلی خود هدایت کنند. برای بیشتر ما این اپلیکیشن ها بیش از اینکه جنبه کاربردی داشته باشند، به دلیل ایده ی تازه ای که مطرح می کنند، جنبه ی سرگرمی دارند. اما در چند سال آینده با وجود پیشرفته تر شدن تکنولوژی واقعیت افزوده، اشیاء دیجیتالی دیگر به یک عنصر متداول در زندگی مردم تبدیل می شوند.

البته جت های جنگنده ی نظامی، خیلی وقت است که با نشان دادن اطلاعات واقعیت افزوده به خلبان، به او توانایی های فوق انسانی ای برای تصمیم گیری فوق سریع در ارتفاعات بالا و در هنگام جنگ می دهند. در همین حال، اولین اپ های واقعیت افزوده برای مصرف کنندگان، فقط کمی از یک اسباب بازی برتر بودند. اپلیکیشن هایی که به کاربر اجازه می دادند ارواح مجازی را در دنیای واقعی مشاهده کند. اما این وضع پایدار نمی ماند. روش دریافت اطلاعات آینده ی ما، می تواند به همان جذابیت نشستن در کابین F-35 باشد!

برای بیشتر ما این اپلیکیشن ها بیش از اینکه جنبه کاربردی داشته باشند، به دلیل ایده ی تازه ای که مطرح می کنند، جنبه ی سرگرمی دارند. اما در چند سال آینده با وجود پیشرفته تر شدن تکنولوژی واقعیت افزوده، اشیاء دیجیتالی دیگر به یک عنصر متداول در زندگی مردم تبدیل می شوند

دنیای هولوگرافیک

دنیای هولوگرافیک یکی از مهمترین اهداف واقعیت افزوده است که هنوز به آن دست پیدا نکرده ایم. در حال حاضر واقعیت افزوده بدین شکل وارد زندگی ما شده که گجت خود را مقابل اشیای حقیقی می گیریم، اپلیکیشن تصویر را شناسایی کرده و آبجکت های مجازی روی گجت شما ایجاد می شود.سپس آبجکت های تولید شده توسط دوربین با دنیای واقعی در تعامل قرار می گیرید.

غارنشین نمانید؛ به زودی سبک زندگی عوض می‌شود

Bove  پژوهشگردانشگاه ام آی تی که یکی از محققان واقعیت افزوده است، بر روی توسعه فاز بعدی واقعیت افزوده، یعنی هولوگرام ها، کار می کند. تیم این محقق قبلا هم با استفاده از کینکت و نمایشگر هولوگرافیک، هولوگرام هایی برای تعامل کابران با کامپیوتر ساخته بودند.

چالش فعلی این است که راهی پیدا کنیم تا هولوگرافیک بتواند با هزینه ای ارزان و ابعاد کوچکتر در دسترس قرار بگیرد. در این صورت می توان آرمان شهر آینده را، شهری پر از هولوگرام توصیف کرد.

Head-Up Displayهای متصل به اینترنت

شاید در ابتدا بپرسید Head-Up Display چیست! Head-Up Display یا به اختصار HUP به طور خلاصه به نمایشگرهایی گفته می شود که برای دیدن آنها لازم نباشد سر خود را بچرخانید.

این نمایشگرها در ابتدا برای مصارف نظامی و هواپیماهای نظامی ساخته شده بودند  ولی هم اکنون در هواپیماهای تجاری، خودروها و وسائل دیگر از جمله خودروها نیز استفاده می‌شوند.

غارنشین نمانید؛ به زودی سبک زندگی عوض می‌شود

در چند سال اخیر کارخانه های BMW و مرسدس بنز برای برخی از مدل های خود از این نمایشگرها استفاه کرده اند. برای مثال در BMW نمایش اطلاعات مهمی مانند سرعت، جهت حرکت و هشدار ها در شیشه جلو و مستقیما در دید راننده که توسط این پروژکتور انجام می شود و تصویر مجازی دو متر دورتر در انتهای کاپوت دیده میشود تا حواس راننده را پرت نکند.

غارنشین نمانید؛ به زودی سبک زندگی عوض می‌شود

اگر چنین امکاناتی در سطح عمومی و ارزان فراگیر شود، آن وقت تجربه جدیدی از زندگی با واقعیت افزوده را تجربه خواهیم کرد.

تبلیغات

سونی در نمایشگاه E3 سال 2011 پلتفرم  SmartAR خود را معرفی کرد و این پلتفرم قادر است اشیا را بدون هیچ گونه شاخص فیزیکی خارجی رندر کند و قابلیت های تعاملی را به آن اضافه کند.

غارنشین نمانید؛ به زودی سبک زندگی عوض می‌شود

از طرفی شرکت هایی مثل مینی و تویوتا چند سالی است که در تبلیغات خود از واقعیت افزوده استفاده می کنند، بدین ترتیب که پس از نصب اپلیکیشن مخصوص، بارکد یا شاخص منحصر به فر محصول را جلوی وب کم میگیرید و آبجمت مجازی آن ایجاد می شود و میتوانید آبکجت مجازی را مورد بررسی قرار دهید.

نقشه یابی

نقشه های آنلاین اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار می دهند. حتی با سرویس های مانند گوگل استریت و بینگ می توانید خیابان های شهر را هم ببینید.

غارنشین نمانید؛ به زودی سبک زندگی عوض می‌شود

به زودی نه تنها قادر به یافتن نقشه خواهید بود بلکه می توانید در خیابان های شهر به  صورت مجازی پرسه بزنید و اگر در مورد ساختمانی کنجکاو شدید اطلاعات آن ساختمان را فورا واکشی کنید.

برای مثال به تازگی نوکیا نسخه برنامه ی جدید خود را با نام City Lens معرفی کرد که مختص گوشی های لومیا این شرکت طراحی شده است. این برنامه قبلا به صورت یک کار آزمایشی برای گوشی های سیمبین این شرکت عرضه شده بود.

با استفاده از این برنامه میتوانید بسیار راحت تر در شهر ها گشت و گذار کنید و مکان های مورد نظر خود را پیدا کنید. با نصب این برنامه و اجرای آن این برنامه به صورت واقعیت افزوده مکان رستوران ها, مراکز خرید و تفریح و.. را به شما نشان میدهد. اگر نام رستورانی را لمس کنید مشخصات و منو آن رستوران نمایش داده خواهد شد و اگر گوشی را بچرخانید مکان همان رستوران را در نقشه نوکیا مشاهده خواهید کرد.

غارنشین نمانید؛ به زودی سبک زندگی عوض می‌شود

این برنامه به صورت بتا عرضه شده است و فقط گوشی های سری لومیا میتوانند از آن استفاده کنند.

اگر گوشی شما از سری لومیا است این برنامه را رایگان از مارکت پلیس دریافت کنید.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: MaximumTech