تبیان، دستیار زندگی
صنعت نشر دچار رکود بی سابقه ای شده است. مسلما با وجود ابزارهای مختلف دیجیتالی و محتواهای آنلاین، رغبت مردم به خرید نشریات کاغذی کمتر می شود. زیرا کاربران با هزینه کمتر می توانند به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنند، پس برای چه باید بابت نشریات کاغذی پول پرداخت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزنامه‌های هری پاتری


صنعت نشر دچار رکود بی سابقه ای شده است. مسلما با وجود ابزارهای مختلف دیجیتالی و محتواهای آنلاین، رغبت مردم به خرید نشریات کاغذی کمتر می شود. زیرا کاربران با هزینه کمتر می توانند به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنند، پس برای چه باید بابت نشریات کاغذی پول پرداخت کنند؟!

می توان ادعا کرد فیلم های علمی تخیلی، سبک زندگی آینده ما را نشان می دهند. فیلمی که امروزه در ژانر علمی تخیلی ساخته می شود، روزی تحت عنوان نقطه عطف ساخت یک تکنولوژی مورد توجه قرار می گیرد.

فیلم "گزارش اقلیت" ساخته استیون اسپیلبرگ در سال 2002، یک نمونه فوق العاده از فیلم های علمی تخیلی بود. در کنار روایت اصلی فیلم مجموعه‌ای از فناوری‌های مختلف را پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل خواهند شد.

برای کسانی که سعی می‌کنند روند پیشرفت‌های مختلف فناوری را حدس بزنند همیشه پیش‌بینی آینده دور راحت‌تر از آینده نزدیک است. یکی از پیش‌بینی‌های این فیلم که اتفاقا خیلی زود قدم به واقعیت گذاشت فناوری‌های لمسی در استفاده از رایانه‌ها بود.

در این فیلم کاربران با پوشیدن دستکش‌های مخصوصی می‌توانستند یک سطح مجازی ایجاد شده در فضای 3 بعدی را لمس کرده و دستورات خود را به آن بدهند. این فناوری در سال‌های اخیر رشد کرد و امروزه فناوری لمسی بر تمام قلمرو IT حکمرانی می‌کند. البته هنوز تا استفاده عمومی از فناوری‌های نمایشگرهای مجازی راه طولانی مانده است اما قدم‌های نخست در این راه برداشته شده است.

بحث دیگر که این روزها به طور جدی دنبال می‌شود شناسه‌های زیستی است. آن‌گونه که فیلم نشان می‌دهد این شناسه‌ها روی چشم حک می‌شود و تمام مشخصات فرد و مکان او را مشخص می‌کند. ضرورت به همراه داشتن مشخصات اساسی، از مشخصات شناسنامه‌ای گرفته تا پرونده سلامت افراد از هم اکنون بسیاری از کمپانی‌های فناوری را به سمت ساخت نخستین نسل شناسنامه‌های زیستی سوق داده است.

می توان ادعا کرد فیلم های علمی تخیلی، سبک زندگی آینده ما را نشان می دهند. فیلمی که امروزه در ژانر علمی تخیلی ساخته می شود، روزی تحت عنوان نقطه عطف ساخت یک تکنولوژی مورد توجه قرار می گیرد

تمام اینها را گفتیم تا یکی از صحنه های فیلم را که مورد بررسی قرار دهیم. سکانسی که در آن شخصی روزنامه‌ای به دست می‌گیرد و روزنامه محتوای چند رسانه ای را به نمایش می گذارد که اخبار روز و زنده را نشان میدهد.

نوع دیگری از این روزنامه ها در مجموعه‌ی هری پاتر به چشم می خورد. روزنامه هایی با تصاویر متحرک که شخصیت تصاویر حالت های گوناگونی به خود میگیرند و اطلاعات به صورت چند رسانه ای در اختیار جادوگران قرار می گیرد!

برای داشتن چنین روزنامه ای لازم نیست یکی از شاگردان مدرسه هاگوارتز باشید تا روزنامه پیام امروز (شایدم مجله طفره زن!) برایتان بیاید، تنها کافیست چند اپلیکیشن ساده را روی گجت خود نصب کنید و به کمک واقعیت افزوده با نشریات در تعامل باشید.

روزنامه‌های هری پاتری

اولین نشریه ای که اقدام به تلفیق واقعیت افزوده با صنعت نشر کرد، مجله Esquire بود. این مجله سال 2009 نسخه ی ویژه ای منتشر کرد که کاربران با دانلود برنامه ای می توانستند وب کم خود را مقابل تصویر جلد مجله بگیرند و سپس حرف های عکس روی مجله (که یکی از بازیگران هالیوود بود) را بشنوند.

مدتی بعد مجله آلمانی ی Süddeutsche Zeitung به شیوه کامل‌تر و زیباتری از واقعیت افزوده استفاده کرده است. این مجله با همکاری شرکت مونیخی metaio، اپلیکیشن واقعیت افزوده به نام junaio برای کاربران آیفون و اندرویید، آماده کرده است.

وقتی کاربر گوشی را به سمت مجله میگرفت اپلیکیشن را فعال میشد و محتوای چندرسانه‌ای جالبی روی مجله خواهد می دید شگفت‌زده‌ می شد

روجلد این هفته این مجله آلمانی، زنی را نشان می‌دهد که با دو دست، صورتش را گرفته و اصلا چهره‌اش مشخص نیست. هر کسی کنجکاو می‌شود که او که کیست. تنها راه حل برای رمزگشایی، استفاده از واقعیت افزوده است.

روزنامه‌های هری پاتری

اگر کاربر با استفاده از اپلیکیشن مزبور، به مجله مینگریست، ناگهان روی صفحه موبایل، آن زن را در حال برداشتن دست‌ها از صورت می‌دید.

روزنامه‌های هری پاتری

از جدیدترین تلفیق نشریات با واقعیت افزوده می توان به حرکت جدید IKEA اشاره کرد. IKEA یکی از معروف ترین و موفق ترین شرکت های تولید لوازم خانه است. مجالات و کاتالوگ های این شرکت در میان طراحان و خریداران کاملا شناخته شده و از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. این شرکت در کنار کاتالوگ های ویژه برای هر دسته محصول، کاتالوگ سالیانه ای هم دارد و قرار است در کاتالوگ سالیانه جدید خود از واقعیت افزوده استفاده کند.

روزنامه‌های هری پاتری

اگر از کاربران iOS یا اندروید هستید می توانید اپلیکیشن کاتالوگ IKEA را دانلود کنید. با اضافه شدن این پوسته دیجیتالی به کاتالوگ همان طور که در تصویر مشاهده می کنید می توانید به اطلاعات هر کدام از محصولات به طور خاص دست یابی داشته باشید.

با گرفتن گجت بر روی عکس های کاتالوگ متوجه می شوید که تمام جزییات تصویر، حرف هایی برای گفتن دارند!

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان