تبیان، دستیار زندگی
این روزها ناممکن‌های زیادی به ممکن تبدیل شده‌اند. تکنولوژی به سرعت پیشرفت می کند و اگر تنها چند ماه اخبار دنیای فناوری را دنبال نکنید، پس از چند ماه از سرعت پیشرفت تکنولوژی شگفت زده خواهید شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال 2020، با در و دیوار شهر حرف خواهید زد


این روزها ناممکن‌های زیادی به ممکن تبدیل شده‌اند. تکنولوژی به سرعت پیشرفت می کند و اگر تنها چند ماه اخبار دنیای فناوری را دنبال نکنید، پس از چند ماه از سرعت پیشرفت تکنولوژی شگفت زده خواهید شد.

کافی‌ست سرتان را بچرخانید تا عینک جادویی گوگل تولید شود و شرکت‌های دیگر برای آنکه از رقیبشان عقب نمانند محصولات عجیب تری را وارد بازار کنند.

زندگی کنونی ما به شدت به دنیای کامپیوترها و گجت ها وابسته است. فکر می کنید این وابستگی در آینده چطور خواهد شد؟ دنیای پیرامون خود را در سال 2020 چگونه می بینید؟

سال 2009 یا 2010 بود که مجله فوربس مسابقه ای ترتیب داد و از کارشناسان، طراحان و روزنامه نگاران خواست تا آینده فناوری را در سال 2020 تجسم و پیش بینی کنند. نتایج واقعا قابل توجه بود.

سال 2020، با در و دیوار شهر حرف خواهید زد

آنچه مسلم است این است که در آینده کامپیوترها نه تنها در تمام عرصه های زندگی ما نفوذ می کنند بلکه جزئی از ما خواهند شد. اولین قدم ها در این راستا هم واقعیت افزوده است. تکنولوژی که به ما کمک میکند دنیای مجازی را با حقیقت پیش رو ترکیب کنیم و تجربه ای بیشتر از حس های 5 گانه بدست بیاوریم. تجربه ای که نسل های قبل از ما نداشته اند. با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و دستیابی ساده‌تر به اطلاعات، نه تنها هر گوشه‌ای از شهر می‌تواند اطلاعات مورد نیاز شما را به نمایش درآورد، که نیاز به گفتگو کاهش خواهد یافت.

تکنولوژی که به ما کمک میکند دنیای مجازی را با حقیقت پیش رو ترکیب کنیم و تجربه ای بیشتر از حس های 5 گانه بدست بیاوریم. تجربه ای که نسل های قبل از ما نداشته اند

دیگر نیازی نیست فروشگاه ها ویترین داشته باشند زیرا تمام خیابان به ویترین تبدیل خواهد شد. در واقع خیابان های شهر پوشیده از رازهایی خواهند شد که با چشمان غیر مسلح قادر به دیدن آن نیستیم. خیابان‌ها، ساختمان‌ها، و گاهی اوقات حتی خود شهروندان ممکن است سرشار از اطلاعات مجازی باشند.  به کمک واقعیت افزوده (Augmented Reality)، شما می‌توانید ظرفیت خالی یک هتل را که روی دیوار آن خودنمایی می‌کند مشاهده کنید؛ یا منوی یک رستوران را در حالی‌که از کنار آن عبور می‌کنید بخوانید.  یا مثلا خانمی که از لباس یک رهگذر خوشش آمده، می‌تواند بلافاصله مارک و قیمت آن را چک کند و اگر تمایل داشت، در همان لحظه برای خودش سفارش دهد!

سال 2020، با در و دیوار شهر حرف خواهید زد

وقتی در رستوران نشسته اید، به کمک واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می توانید در عین خوردن غذا شاهد آن باشید که چقدر کالری، کربوهیدرا و چربی مصرف کرده اید!

سال 2020، با در و دیوار شهر حرف خواهید زد

همچنین مردمی که شما می‌بینید ممکن است حتی قبل از این‌که سخنی به زبان آورید، نام و عنوان شغلی خود را برای شما نمایش دهند. اطلاعات پروفایل های مختلف شبکه اجتماعی آنها در اطرافشان پرسه بزند.

واقعیت افزوده (AR) به کمک ابزارها و اینترنت، با اضافه کردن اطلاعات گرافیکی به اجسامی که در میدان دید شما قرار دارند، در حال خلق لایه جدیدی در چشم‌انداز شهری است. دوربین‌ها و عینک‌های مخصوصی که برای AR لازم است در حال کوچک‌تر شدن، هوشمندتر شدن و طراحی بهتر هستند و ممکن است به زودی روشی را که ما با آن فضا و اجسام پیرامون خود را تجربه می‌کنیم، تغییر دهند.

جیمز آلیبان، طراح و هنرمند ای.آر ساکن لندن می‌گوید: «برای کمک به تصمیم‌گیری ما، اطلاعات به صورت یکپارچه در خواهد آمد.»

شهرهای ای. آر پوشیده شده از میلیون ها منبع خبری. مردم و اجسام در حال انتشار اخبار خود هستند. تبلیغات شناور در فضا وجود دارد. برای مثال تصور کنید می خواهید خرید کنید. تک تک محصولات علاوه بر برچسب قیمت اطلاعات ریز و درشتی از خودشان به نمایش می گذارند. حتی میتوانید عکس مزرعه ای که محسول مورد نظر در آن پرورش یافته است را هم ببینید.

تمام سطور بالا نشان دهنده ی این است که در چنین شهری، انسان ها به شدت به اینترنت و ابزار وابسته خواهند شد. کمی به شرایط فعلی خودمان نگاه کنید. تا سوالی برایمان پیش می آید اولین کاری که می کنیم گوگل کردن آن سوال است.

اگر در آینده بخواهیم این طور به ابزار وابسته شویم، در صورت از کار افتادن آنها نه تنها با مشکل مواجه می شویم بلکه میتوان ادعا کرد که بخشی از حافظه خود را از دست می دهیم.

از طرفی نمایش اطلاعات در این سطح دغدغه های جدی در زمینه حفظ حریم خصوصی به وجود خواهد آورد. ناشناس ماندن در چنین دنیایی سخت خواهد بود.

تصور شما از سال 2020 چیست؟

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان