تبیان، دستیار زندگی
در مورد آمادگی در شبهای قدر ما هرچه قدر هم که آماده باشیم ، باز دست خالی هستیم . حالا نگویند : خوب این شب از هزار ماه بهتر است . کارها را در طول سال کنار بگذاریم و همان یک شب انجام بدهیم . اینجور کنایه از کثرت ثواب است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه به استقبال شب های قدر برویم؟


مهمترین کار در این شب، اِحیا، زنده داری و بیدار بودن است . در این شب به غسل، توسل، نماز، دعا، خدمت به مردم ، رعایت حقوق مردم و اعمالی که در آن شب وارد شده است .


شب قدر

چطور می شود به استقبال شب قدر رفت؟

شب قدر را تعیین نکردند تا انسان چند شب آماده باشد . حتی بعضی از علمای ما یکسال احیا می گرفته اند تا شب قدر را درک کنند . چون احتمالی هم هست که شب نیمه شعبان باشد . نامعین بودن آن مثل این است که آزمونی است و روز آن مشخص نیست و شما باید هر لحظه آماده باشید تا به شما زنگ بزند و روز آزمون را بگویند . این فرد همیشه آماده است و مروری می کند . یا اینکه نمیدانیم پلیس کجای جاده ایستاده و احتمال خطا کم میشود چون هرلحظه منتظر هستیم که پلیس ما را ببیند . اینکه شبهای قدر معلوم نیست هم به همین علت است که انسانها همیشه توجه داشته باشند .

اما در مورد آمادگی در شبهای قدر ما هرچه قدر هم که آماده باشیم ، باز دست خالی هستیم . حالا نگویند : خوب این شب از هزار ماه بهتر است . کارها را در طول سال کنار بگذاریم و همان یک شب انجام بدهیم . اینجور کنایه از کثرت ثواب است .

وقتی شما در بیمارستان به پزشکی که بچه شما را عمل کرده است می گویید : گویی شما دنیا را به من دادید یعنی واقعا دنیا را به شما داده یا می خواهید بگویید : کارت خیلی مهم بود .

انسان در طول سال هم باید دست پُر برود منتهی آن شب خلاها پر می شود و نواقص پوشیده می شود . بعضی ها می پرسند: چه چیز آن شب از هزار ماه بهتر است ؟

حدیثی در تفسیر من الفٍ شهر آمده است . امام معصوم فرمودند : آن شب کارهای خیر مثل نماز و زکات و خدمت به مردم ثوابش هزار برابر ماههای دیگری است که صورت بگیرد . اگر صدقه را در شب قدر بدهید نسبت به روزهای عادی هزار برابر میشود . در واقع اهمیت آن شب را می رساند . اما کسی که در آن شب خوابید ، دیگر خیری برای او نیست . زیرا باید در آن شب کارهای مثبت را تمرین کند که در طول سال هم عادت  شود.

یکی از دعاهای مهم این است که برای امام زمان دعا کنید و دعای اللهم کل ولیک را بخوانید . خواندن هزار مرتبه سوره قدر تاکید شده است . قبرستان هم که می روید پشت به قبله و رو به میت ، هفت مرتبه سوره قدر را بخوانید . از عذاب مرده برداشته میشود . در هنگام وضو سه مرتبه سوره قدر بخوانید تا وضوی شما با نشاط بشود

یک وقت رسول خدا در مسجد گفتند : هرکس یک لااله الا الله و یک الله اکبر بگوید ، درختی در بهشت برای او کاشته می شود . فردی گفت : به تعبیر ما پس من یک جنگل در آنجا دارم . گفت : بله . ولی بترسید از آتشی که یکباره این جنگل را بسوزاند . درخت را تک تک می کارند ولی هنگام آتش سوزی درختان با هم می سوزند . یعنی این همه ثواب ممکن است با یک غیبت سوخته می شود و از بین می رود . لذا نباید مغرور بشویم . کسانی که شب های قدر زیادی را درک کرده اند و بعد از آن شب ، با یک غیبت و یک صحنه حرام ، همه آنها از بین می رود .

تلاش برای درک لیلة القدر

در احوالات مقدّس اردبیلی(اعلی اللّه مقامه الشّریف)، آن بالجد مقدّس بیان کردند: ایشان یک سال غیر از روزهای حرام و آن روز مکروه عاشورا روزه گرفت و شب‌ها را هر شب بیدار بود. گفتند: آقا! به خودت زحمت می‌دهی، فرمود: بالاخره لیله القدر در سال است. آن‌قدر بیدار ماند و احیا گرفت و قرآن به سر گرفت که شب قدر را درک کند؛ چون «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ».

اولیاء گفتند: منظور از الف شهر، هزار ماه عبادت است، نه هزار ماه عمر طبیعی ما، نه هزار ماهی که فقط به خواب و غفلت و خورد و خوراک و ... بگذرد، هزار ماهی که لحظه به لحظه‌اش عبادت باشد. همان ماهی که مثل ماه مبارک رمضان است، «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ». تازه لیلة القدر از این هزار ماه عبادت برتر است «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ».

این همه بیدار می‌ماندند برای این که آن لیلة القدر را درک کنند. باید تمرین کنیم.

شب قدر

بهترین عمل در شب قدر

در شب قدر چند اتفاق افتاده است . قرآن کتاب انسان سازی است و در آن شب نازل شده است . بعضی دانشمندان می گویند : شروع نازل شدن قرآن ، در شب قدر بوده است و بعضی میگویند : کل قرآن در آن شب نازل شده است . در این اختلاف است . به هر حال شب نزول قرآن است .

نکته بعدی این است که در شب قدر فرشته ها روی زمین می آیند . در روایت داریم: این فرشته ها بر امام معصوم وارد میشوند .

روایت داریم : سوره انا انزلناه را زیاد بخوانید زیرا سوره ولایت شناس است . سوره ای است که باعث می شود امام را بشناسیم .

نکته سوم این است که شب قدر گشوده شدن پرونده ی سال انسان است . مثلا مجلس بودجه تعیین میکند و در اوایل اسفند تمام میشود و فروردین هم ابلاغ میشود . سال تحصیلی ، اول مهر است . هر کسی سالی دارد . کاسب ها سال مالی دارند . سال خمسی دارند و سال تقدیری ، شب قدر است . یعنی دراین شب سال را می بندند . یعنی یکسال کار خوب و بد کرده است . این پرونده بسته می شود و یک پرونده جدید سال آینده باز می شود و اینکه در سال آینده چه وقایعی برای شما اتفاق می افتد در این نوشته و مقدر می شود البته به اختیار خودش .

یعنی ایشان با اختیار خودش در سال آینده مکه خواهد رفت . البته امکان تغییر هم هست و صد درصد بسته نمی شود . ممکن است برای آقایی در سال آینده تصادفی پیش بینی شده است . آقا صله رحمی می کند و این از بین می رود و اتفاق برداشته می شود .

مثلا سال دیگر سال مرگ کسی است . حالا ایشان با احسان به والدین ، خدمت به مردم ، بیست سال به عمرش اضافه می شود . یک سری محورهایی تعیین می شود و امکان تغییرش هم هست .

روایت داریم : سوره انا انزلناه را زیاد بخوانید زیرا سوره ولایت شناس است . سوره ای است که باعث می شود امام را بشناسیم

مهمترین کار در این شب ، اِحیا ، زنده داری و بیدار بودن است . در این شب به غسل ، توسل ، نماز ، دعا ، خدمت به مردم ، رعایت حقوق مردم و اعمالی که در آن شب وارد شده است .

یک کارمند که استخدام میشود یک فیش حقوقی دارد . پس وقتی به او فیش حقوقی می دهند یعنی دیگر برود خانه و بگوید : من که فیش حقوقی دارم . خیر این حقوق مشروط به سر کار آمدن شما است . آنچه که برای شب قدر از حوادث و روزی ها معین میشود بستگی به تلاش انسان دارد .

کسی خدمت امام صادق (علیه السلام) آمد . گفت : دعا کنید که خدا بدون کار کردن به من روزی بدهد . امام گفت : تو از مورچه کمتر هستی که این قدر تلاش می کند . می گویند : کسی که در خانه می نشیند و طلب روزی میکند ، خدا دعایش را مستجاب نمیکند . سعی و کوشش منافاتی با قدر ندارد .

ادعیه هایی که در شب قدر باید خوانده شود

یکی از دعاهای مهم این است که برای امام زمان دعا کنید و دعای اللهم کل ولیک را بخوانید . خواندن هزار مرتبه سوره قدر تاکید شده است . قبرستان هم که می روید پشت به قبله و رو به میت ، هفت مرتبه سوره قدر را بخوانید . از عذاب مرده برداشته میشود . در هنگام وضو سه مرتبه سوره قدر بخوانید تا وضوی شما با نشاط بشود .

زیارت امام حسین را هم تاکید شده است . در شب قدر گفته اند : ولی خدا را فراموش نکنید . امام حسین را فراموش نکنید .

قرآن را فراموش نکنید و آن را روی سرتان بگذارید و دعایش را بخوانید : خدا یا امشب مرا از آزاد شده های جهنم قرار بده . و در این شب دعا در حق دیگران هم مهم است و ببینید آن شب خودتان حال چه چیز را دارید ، همان را انجام دهید .

                                                                                                                                         فرآوری : زهرا اجلال

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع :

سایت عصر ایران

بیانات حجت الاسلام عالی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.