تبیان، دستیار زندگی
"حامیان اندیشه سبز" سازمان های غیر دولتی (NGO)  در راستای مشارکت هر چه بیشتر مردم در برنامه ریزی و امور اجرایی که دولت عهده دار آنهاست، تشکیل می شوند. جمعیت حامیان اندیشه سبز به عنوان تشکل نوجوانان و جوانان ط...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی جمعیت زیست محیطی "حامیان اندیشه سبز"



سازمان های غیر دولتی (NGO)  در راستای مشارکت هر چه بیشتر مردم در برنامه ریزی و امور اجرایی که دولت عهده دار آنهاست، تشکیل می شوند.

جمعیت حامیان اندیشه سبز به عنوان تشکل نوجوانان و جوانان طرفدار محیط زیست از 27 مردادماه 1357 فعالیت خود را آغاز نموده است.این جمعیت با مشارکت جوانان و نوجوانان در اداره امور به منظور اصلاح و ارتقاء سطح فرهنگ زیست محیطی جامعه فعالیت های اجرایی مختلفی را انجام داده است


کلیات و اهداف

طبق ماده 4 اساسنامه، جمعیت دارای شخصیت های حقوقی و تابعیت ایرانی است و مستقل، غیردولتی، غیرسیاسی،غیرتجای و غیرانتفاعی می باشد. همچنین جمعیت ملزم به رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و ضوابط فرهنگی است و فعالیت آن منافاتی با مبانی فرهنگی عمومی نخواهد داشت.

ضمنآً منابع مالی و تأمین هزینه آن از طریق گرفتن حق عضویت، هدایا و اخذ وام و اعتبار از مؤسسات و نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی است.


اهداف جمعیت عبارتند از:

1- مشارکت نسل جوان و نوجوان در اداره امور مختلف

2- فرهنگ سازی، اصلاح و ارتقای سطح فرهنگ زیست محیطی جامعه

3- حفاظت از سه عنصر طبیعی آب، خاک، هوا

4- حمایت از منابع طبیعی و هر آنچه که باید به صورت دست نخورده به نسل آینده تحویل داده شود.

5- مبارزه با آلودگی محیط زیست و ارائه راهکارهای علمی و عملی در این زمینه

همچنین خانم مهسا نیکوپایان، مدیرعامل جمعیت، هدف از تأسیس جمعیت را به وجود آوردن فضایی که این امکان را فراهم کند تا جوانان و نوجوانان بتوانند به ارائه نظرات خود بپردازند و بر طبق نظرات خود تصمیم گیری کنند و به این ترتیب در جمعی کوچک، سیستمی پیاده شود که افراد بتوانند آزادانه حرف بزنند و تصمیم بگیرند و برای تصمیماتی که می گیرند، قدرت اجرایی داشته باشند.


تاریخچه جمعیت

در آبان ماه سال 1374، (اکتبر 1995)، اولین کنفرانس جهانی محیط زیست برای کودکان و نوجوانان (با عنوانLeave It To Us) در شهر ایستبورن انگلستان برگزار شد و به نمایندگی از نوجوانان ایرانی طرفدار محیط زیست، پنج تن در این همایش شرکت کردند.

در تابستان سال 1375 کنفرانس نوجوانان ایرانی دوستدار محیط زیست در تهران با نام «جشن سبز» برگزار شد و پس از آن، در 27 مرداد همان سال، چهار تن از شرکت کنندگان در این همایش هدف خود را مبنی بر تشکیل گروهی سبز که مسئولیت آن بر عهده نوجوانان باشد، عملی نمودند و با توجه به عقاید سبزشان، نام حامیان اندیشه سبز را برخود نهادند.

اولین فعالیت اجرایی حامیان، نصب مخازن تفکیک زباله از مبدأ در محل زندگیشان بود که با مساعدت سازمان بازیافت و تبدیل مواد به انجام رسید و به این ترتیب جمعیت به جامعه معرف شدند و سپس ارتباطات خود را با سازمانهای دولتی و غیردولتی دیگر نیز، گسترش دادند که هم اکنون نیز، این همکاریها ادامه دارد.

گروه به علت نقش مهم فعالیت های فرهنگی و آموزشی و با وجود محدود بودن امکانات، در این زمینه اقدام کرده اند و نقش جوانان و نوجوانان را در تذکر و آموزش نسل های دیگر به آنان گوشزد نموده و با استفاده از توانایی و استعداد افراد گروه، اقدام به فعالیت های آموزشی و نمادین در رابطه با حمایت از محیط زیست کردند.


کمیته ها و واحدها

جمعیت شامل 5  واحد ( اداری، مالی، روابط عمومی، پژوهش، آموزش ) و 13 کمیته است که هر کدام از واحدها در برگیرنده تعدادی کمیته می باشد.


کمیته ها

1- کمیته پژوهش: وظیفه این کمیته انجام کارهای تحقیقاتی است و به انجام پروژه های مختلف در زمینه محیط زیست شهری می پردازد.

2- کمیته آموزش: وظیفه این کمیته برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی در زمینه های مختلف عمومی و تخصصی است. هم چنین به دادن آموزش از طریق چاپ مقاله و بروشور می پردازد.

3- کمیته دبیرخانه: مسئولیت ثبت کلیه نامه های وارده و همچنین ارسال کلیه نامه ها و خبرنامه ها را بر عهده دارد.

4- کمیته امور بین الملل: وظیفه ارتباط با سایر گروه های هم هدف را در خارج و داخل کشور بر عهده دارد.

5- کمیته برنامه ریزی: این کمیته برنامه ریزی کلی پروژه ها را برای اجرا بر عهده دارد.

6- کمیته اعضا: این کمیته فهرست نام تمامی اعضا را ثبت کرده و در مواقع نیاز، با اعضا ارتباط برقرار می کند.

7- کمیته زمینیان کوچک: این کمیته شامل کودکان بین 3 تا 12 سال است و به آموزش فعالیت های فرهنگی زیست محیطی به آنان می پردازد و بیشتر آموزش ها از طریق فعالیت های نمادین است.

8- کمیته ارتباطات: وظیفه اصلی آن به وجود آوردن مدیریت مشارکتی است و مسئولیت برقراری ارتباط با مخاطبین را که شامل مردم و گروه های مختلف و سازمان ها می باشد  برعهده دارد.

9- کمیته مالی: وظیفه کلی آن، کنترل جریان هزینه است و کلیه درآمد ها و مسایل مالی گروه، توسط این کمیته برنامه ریزی می شود. همچنین هزینه های لازم جهت فعالیت، دیگر کمیته ها را تأمین می نماید.

10- کمیته انتشارات: مسئولیت نشر اخبار مربوط به جمعیت را بر عهده دارد.

11- کمیته هنری: کلیه امور هنری که بنا به درخواست سایر کمیته ها جهت اطلاع رسانی می باشد را انجام می دهد.

12- کمیته سایت: وظیفه طراحی صفحات(web) را بر روی شبکه اینترنت برعهده دارد و همچنین ارائه اخبار به روز در مورد جمعیت را عهده دار است.

13- کمیته گل گشت: وظیفه این کمیته این است که معمولاً در واقع خاصی برای ایجاد حس همکاری و بالا بردن روحیه جمعی، اقدام به برگزاری برنامه های آموزشی، تفریحی و فرهنگی می کند.


مشکلات جمعیت

مشکلات عمده در تشکل های غیردولتی، شاید به نوعی منبعث از مشکلات عمومی در سطح جامعه ما باشد.

اما در مورد مشکلات جمعیت حامیان اندیشه سبز، پروژه پایان نامه ای انجام شده که به تحلیل سیستم های مدیریت جمعیت حامیان و بیان ریز مشکلات پرداخته است. دراین پایان نامه مشکلات جمعیت به این صورت تعریف شده است:

1- عدم برنامه ریزی در زمینه های مالی و اعضا و زمان بندی برنامه ها به صورت کوتاه مدت و بلند مدت.

2- عدم وجود سیستمی مناسب جهت جذب و فعال کردن اعضای جدید و حفظ آنها.

3- عدم وجود افراد متخصص در کمیته ها

4- عدم هماهنگی کمیته ها در به وجود آوردن ارتباط مؤثر و استقلال و تصمیم گیری

5- کمبود منابع مالی

6- عدم وجود ابزار انگیزشی در اعضا برای داشتن تعهد کافی

7- کلی بودن اهداف جمعیت

8- عدم وجود سیستم مستند سازی برای اطلاع رسانی

9- عدم استفاده درست از امکانات موجود

10- عدم وجود سیستم بازرسی مناسب جهت ارزیابی کردن روند فعالیت ها

11- عدم وجود ارتباطات منظم با ارکان مرتبط با جمعیت

12- عدم حضور منظم اعضا در مرکز به علت عدم توجیه مناسب

13- درون گروهی  بودن تأثیرات

علاوه بر آن ، قابل ذکر است که شاید تمام مشکلات مذکور ناشی از یک مسئله کلی است و آن این که اولاً سازمان های غیردولتی در جامعه ما هنوز به پختگی کامل نرسیده اند و بسیاری از مشکلات ناشی از نوپا بودن این تشکل ها می باشد که به این علت هنوز به طور دقیق در جامعه ما، تعریف شده نیستند و دوم اینکه وجود ساختار غیرمدون و برتری روابط دوستانه بر روابط سازمانی و قانونمند، مشکل عمده دیگر این تشکل ها می باشد.

همچنین علاوه بر نکات مطروحه، شاید بتوان گفت، مهم ترین مشکل تشکلی مانند حامیان، قدرت خوب برای برنامه ریزیهای مدون بدون عملی شدن این برنامه ها می باشد. یعنی به نوعی می توان گفت برنامه ها و راهکارهای مدون در حد بسیار خوب و ایده آلی به صورت مکتوب وجود دارند که در عمل به اجرا در نمی آیند که طبیعتاً عوامل مختلفی موجب این مسئله می باشند.

سازمان های غیر دولتی در راستای مشارکت هر چه بیشتر مردم در برنامه ریزی و امور اجرایی که دولت عهده دار آنها می باشد، تشکیل می شوند.

جمعیت حامیان اندیشه سبز به عنوان تشکل نوجوانان و جوانان طرفدار محیط زیست از 27 مردادماه 1375 فعالیت خود را آغاز نموده است.

این جمعیت با مشارکت جوانان و نوجوانان در اداره امور به منظور اصلاح و ارتقاء سطح فرهنگ زیست محیطی جامعه فعالیت های اجرایی مختلفی را انجام داده است.

از جمله فعالیت های اجرایی گروه اجرای طرح عمومی پاکسازی کوهستان بود که با استقبال عمومی مردم روبرو شد و اقدامی در جهت حفظ و نگهداری محیط زیست بود.همچنین برنامه کاشت نهال درختان در روز درختکاری در منطقه دارآباد بود.

از جمله مهم ترین  فعالیت های گروه ، برگزاری نخستین جشنواره «ندای زمین» به مناسبت چهارمین سالگرد تأسیس جمعیت بود.

جشنواره ندای زمین با شعار «تنها یک زمین داریم» و زمین ارث نیست بلکه امانتی است در دست ما، نمایش تبلور این باور در میان علاقمندان و دوستداران زمین سبز و آسمان آبی بود. این جشنواره با موضوعات: آب و هوا، منابع طبیعی، حیات وحش، شهرنشینی، بازیافت، مشارکت های زیست محیطی و زمینیان کوچک در 4 بخش نمایشگاه، کارگاه، مسابقه و همایش برگزار شد.

در برگزاری این جشنواره سازمانها و نهادهای دیگری مهم با جمعیت حامیان همکاری داشتند که عبارتند از: انجمن تنظیم خانواده جمهوری اسلامی ایران

انجمن حمایت از حیوانات

انجمن دوستان زمین

انجمن زندگی طبیعی

تعاونی حامیان نگاه سبز

جبهه سبز ایران

جمعیت همیاران طبیعت

سازمان بازیافت و تبدیل مواد

شرکت فاضلاب تهران

شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

شورای هماهنگی جمعی از تشکلهای غیر دولتی جوانان

مجله بچه ها گل آقا

مجله بچه های زمین