تبیان، دستیار زندگی
مشاوران ازدواج معتقدند برخی از ازدواج ها احتمال شکست بیشتری دارند. آنها مراجعان خود را که در مرحله آشنایی یا نامزدی با شکست رو به رو شده اند، بررسی کرده اند و اشتراکاتی بین آنها پیدا کرده اند که کمک می کند دسته بندی مشخصی از ازدواج های پرریسک ارائه دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواجهایی که ریسک بالاتری دارند


مشاوران ازدواج معتقدند برخی از ازدواج ها احتمال شکست بیشتری دارند. آنها مراجعان خود را که در مرحله آشنایی یا نامزدی با شکست رو به رو شده اند، بررسی کرده اند و اشتراکاتی بین آنها پیدا کرده اند که کمک می کند دسته بندی مشخصی از ازدواج های پرریسک ارائه دهند.

دعوا

این ازدواج ها بر اساس دسته بندی به 7 دسته تقسیم می شوند

دسته اول: ازدواج هایی که قبل از 25 سالگی آقایان و قبل از 23 سالگی خانم ها صورت گرفته

البته بارها گفته ایم که سن به تنهایی نمی تواند ملاک موفقیت یا شکست یک ازدواج باشد. ازدواج های زیادی هستند که در سنین پایین هم موفق اند اما باید بگوییم که در سنین پایین احتمال شکست در ازدواج به مراتب بیشتر است.

با توجه به عدم ثبات معیار های انتخاب همسر، عدم شناخت فردی و شرایط پیرامون، عدم استقلال فکری، مالی و ضعف تصمیم گیری، انتخاب های احساسی و عدم شناخت کافی از جنس مخالف، این دسته از ازدواج ها یکی از پر ریسک ترین نوع ازدواج ها به شمار میرود و افرادی که در این رده سنی تصمیم به ازدواج و طی مراحل آشنایی دارند لازم است آموزشهای لازم را جهت ارتباط و شناخت صحیح کسب نمایند وبا مشاور و راهنمایی خانواده ها نسبت به آن اقدام کنند.

دسته دوم: ازدواج به علت نیاز جنسی

اگر چه بخشی از انگیزه های ازدواج به تامین غریزه جنسی مربوط می شود و این حق عرفی و شرعی افراد است، اما نیاز جنسی نباید تنها دلیل ازدواج باشد چرا که پس ازتامین شدن آن فشارحاصل از شرایط پیرامون زندگی و مسئولیت پذیری و عدم برنامه ریزی می توانند باعث شکست در ازدواج شود.

دسته سوم: ازدواج تحمیلی

ازدواج هایی که به طرفین از سوی خانواده یا بر اساس رسم و رسومات تحمیل می شود و بعضا ازدواج های فامیلی هستند که علاوه بر اینکه درصد شکست در ایندسته از ازدواج ها زیاد است، می تواند باعث گسترش خیانت های جنسی و عاطفی زوجین نسبت به یکدیگر شود همچنین باعث سرخوردگی و ضعف در استقلال فکری و تصمیم گیری افراد شود.

اگر چه همه ما ممکن است مجذوب زیبائی های دیگران شویم اما از آنجایی که ظاهر در ابعاد مختلف در گذر زمان عادی می شود،پس توصیه می شود زیبایی ظاهری در کنار سایر خصوصیات فردی و شخصیتی افراد ملاک انتخاب همسر باشد نه تنها دلیل انتخاب

دسته چهارم: ازدواج هایی که به واسطه ظاهر و موقعیت اجتماعی طرفین صورت می گیرد

اگر چه همه ما ممکن است مجذوب زیبائی های دیگران شویم اما از آنجایی که ظاهر در ابعاد مختلف در گذر زمان عادی می شود و پس از سایر خصوصیات که اکثرا باطنی هستند نمود می کند. پس با توجه به تجارب مشاوران ازدواج توصیه می شود زیبایی ظاهری در کنار سایر خصوصیات فردی و شخصیتی افراد ملاک انتخاب همسر باشد نه تنها دلیل انتخاب.

دسته پنجم: ازدواج هایی که در آن زن نسبت به مرد برتری دارد

مسئله این نیست که خانم ظرفیت برتری نسبت به آقا را ندارند بلکه یکی از دلایل درونی خانم ها جهت ازدواج نیاز به یک تکیه گاه قوی است. پس در ازدواج شایسته است مرد در چند عامل برتری داشته باشد که قبلا در اینجا  درباره آن صحبت کرده ایم.

ازدواج راه دور

دسته ششم: ازدواج های راه دور

اردواج نیاز به شناخت نزدیک و رو در رو دارد. شما باید مدتی طولانی با فرد مورد نظر خود نشست و برخاست کنید که این مدت معمولا در دوران آشنایی، خواستگاری، بله بران، نامزدی و عقد صرف می شود اما اگر فرد مورد نظر شما در دسترس نباشد، نتوانید با او بیرون بروید، نتوانید رفتار او را در خانواده ببینید یا نتوانید در موقعیت های مختلف واکنش های او را بسنجید، چطور می خواهید درباره او اطلاعات جامع و کاملی به دست بیاورید؟

دسته هفتم: ازدواج هایی که دو خانواده دارای دو فرهنگ مختلف هستند

خانواده مهترین نقش در تربیت فرد بازی می کند، اختلافات خانوادگی زمانی بیشتر می شود که دو خانواده آداب و رسوم و فرهنگ مختلفی داشته باشند. معمولا این اختلافات شامل: اختلاف سر مهریه، اختلاف بر سر مراسم، اختلاف در زمینه حد مشارکت یا دخالت های خانوادگی در زندگی تازه عروس و داماد، اختلاف سلیقه و معیارهای روابط اجتماعی و... هستند. همه این ها فشار روحی و استرس زیادتری بر طرفین وارد می کند. بنابراین بهتر است زمینه خانوادگی شما و همسرتان تا حد ممکن شبیه هم باشد.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.