تبیان، دستیار زندگی
مبارک رمضان که خداوند متعال تمام درهای رحمت خود را بر روی بندگانش گشوده و با هر بهانه ایی می خواهد تا بندگانش را به سوی خود بیاورد حتی نفس کشیدن و خواب آنها را عبادت دانسته پس بستر برای تقرب الهی فراهم و فرصتی حاصل شده که انسان باید آنرا مغتنم بش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترفندی برای استفاده هر چه بیشتر از ماه رمضان


ماه مبارک رمضان که خداوند متعال تمام درهای رحمت خود را بر روی بندگانش گشوده و با هر بهانه ایی می خواهد تا بندگانش را به سوی خود بیاورد حتی نفس کشیدن و خواب آنها را عبادت دانسته پس بستر برای تقرب الهی فراهم و فرصتی حاصل شده که انسان باید آن را مغتنم بشمارد و از لحظه لحظه آن استفاده کند.


رمضان المبارک

(وَ مَن یعْمَلْ سُوءًا أَوْ یظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یسْتَغْفِرِ اللَّهَ یجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَّحِیمًا)

(كسى كه كار بدى انجام دهد یا به خود ستم كند، سپس از خداوند طلب آمرزش نماید، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت‏).  «نساء_110»

در روایات اسلامی  از «استغفار» به عنوان یکی از بهترین عبادتها و جامع ترین دعاها و با فضیلترین توسل ها  یاد شده است که علاوه بر آثار روحانی ومعنوی  دارای آثار و برکات مادی نیز هست .

اهل بیت عصمت علیهم السلام با اینکه انسانهای کامل و معصوم از هر لغزشی بود ه اند  اما میبینیم که آن بزرگواران  استغفارکردن به درگاه الهی را یکی از سیره های عملی خود قرار داده  بودند  .

امام صادق علیه السلام می فرمایند : ( إنّ‏ رسول‏ اللّه‏ كان‏ یتوب‏ إلى‏ اللّه‏ و یستغفره فی كلّ یوم و لیلة مائة مرّة من غیر ذنب . )رسول خدا هر روز و شب صد بار استغفار میکردند در حالی که  که حضرت هیچ گناهی انجام نداده بودند .

«تفسیر كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج‏11 ؛ ص526»‏

امام علی علیه السلام نیز در فضیلت «استغفار» می فرمایند : (لَا شَفِیعَ‏ أَنْجَحُ‏ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ)

یعنی هیچ واسطه و شفیعی مۆثرتر از استغفار وجود ندارد.« غرر الحكم و درر الكلم »

ماه مبارک رمضان که خداوند متعال تمام درهای  رحمت  خود را بر روی بندگانش گشوده  و با هر بهانه ایی می خواهد تا بندگانش را به  سوی خود بیاورد حتی نفس کشیدن و  خواب  آنها را عبادت دانسته پس بستر برای تقرب الهی فراهم و فرصتی حاصل شده  که انسان باید آنرا مغتنم بشمارد و از لحظه لحظه آن  استفاده کند .

این ماه فرصتی  است تا  انسان به راحتی  با سلاح  استغفار و توبه  خصوصا در سحر خود را به مقام قرب الهی برساند  .

و در قرآن آیه 18 سوره مبارکه ذاریات  استغفار در سحر را از صفات پرهیزکاران برشمرده است. (وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یسْتَغْفِرُونَ)

در کلامی امام علی علیه السلام راه نجات از همه مشکلات مادی و معنوی را در استغفار معرفی می کنند و می فرمایند :(عَجِبْتُ لِمَنْ یقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَار) ؛ تعجب میکنم از کسی که نا امید می شود در حالی که با او «سلاح برنده » استغفار است

رسول خدا (صلی الله علیه و آله)  در توصیف ماه مبارک می فرمایند که ماه رمضان  ماه مغفرت و استغفار و دعا  است: (... و هُوَ شَهْرُ الْمَغْفِرَةِ وَ ... هُوَ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ وَ هُوَ شَهْرُ الصِّیامِ وَ هُوَ شَهْرُ الدُّعَاءِ وَ ...) .

و در حدیث است که امام صادق علیه السلام فرمودند:( كَانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ علیهما السلام إِذَا كَانَ شَهْرُ  رَمَضَانَ، لَمْ‏ یتَكَلَّمْ‏ إِلَّا بِالدُّعَاءِ وَ التَّسْبِیح‏ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ التَّكْبِیر) .

وقتی که ماه مبارک می شد امام سجاد علیه السلام  جز به دعا و تسبیح و استغفار و تکبیر لب نمی گشودند.

«الكافی _ ج‏7 »

در دعای روز پنجم این ماه پر برکت می خوانیم که:(اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین)؛ خدایا در این روز ما را از استغفار کنند گان درگاهت قرار بده .

در کلامی  امام علی علیه السلام راه نجات از همه مشکلات مادی و معنوی را  در استغفار معرفی می کنند و می فرمایند :(عَجِبْتُ لِمَنْ یقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَار) ؛ تعجب میکنم از کسی که نا امید می شود در حالی که با او «سلاح برنده » استغفار است . «نهج البلاغه کلمات قصار_87»

با توجه به روشن شدن جایگاه استغفار  معلوم می شود که این ذکر شریف باید دارای تأثیرات زیادی در سرنوشت انسان باشد که اینهمه به مسأله استغفار اهمیت داده شده است .

استغفار

آثار و برکات معنوی استغفار

1 : رحمت و مغفرت الهی

وقتی انسان از اعمال بد خود به درگاه الهی استغفار وتوبه می کند  خداوند غفور و رحیم  هم رحمت خود را شامل حال او کرده و او را از آلودگیهای روحی پاک میکند و در روایت است که  شخص تائب مثل کسی است که اصلا مرتکب گناهی نشده است .(التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ‏ لَه ) .

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند : (عَوِّدُوا أَلْسِنَتَكُمْ‏ الِاسْتِغْفَارَ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمْ یعَلِّمْكُمُ الِاسْتِغْفَارَ إِلَّا وَ هُوَ یرِیدُ أَنْ یغْفِرَ لَكُم )

یعنی زبانتان را به ذکر استغفار عادت دهید ؛ زیرا خداوند متعال این ذکر را به شما تعلیم نداده مگر اینکه خواسته است که در پرتو آن  شما را مورد مغفرت خویش قرار بدهد .

«الدعوات راوندی  حدیث31   الفصل الثانی _ص : 22»

2 : کفاره ظلم به دیگران

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند : (مَنْ ظَلَمَ أَحَداً فَفَاتَهُ، فَلْیسْتَغْفِرِ اللَّهَ لَهُ؛ فَإِنَّهُ‏ كَفَّارَةٌ لَهُ)

هر کس نسبت به فردی ظلمی نمود و جبران طلب حلیت میسور نبود باید به عنوان کفاره گناهان خودش  برای آن فرد ی که در حقش ظلم کرده طلب استغفار نماید .

«الكافی-ج‏4»

رسول خدا فرمودند : هر کس فراوان استغفار کند خداوند او را از هر غم و غصه ایی گشایش میدهد و از هر تنگنایی خارج و از جایگاهی که گمان هم نمی کند به او رزق و روزی می رساند

3 : درخشندگی اعمال

از جمله اموری که انسان در پرتو آن می تواند صحیفه اعمال خود را درخشان کند  استغفار فراوان ومداومت برآن است .

امام صادق علیه اسلام می فرمایند : (إِذَا أَكْثَرَ الْعَبْدُ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ رُفِعَتْ صَحِیفَتُهُ وَ هِی تَتَلَأْلَأُ)

هرگاه بنده ای فراوان استغفار نماید  صحیفه اعمالش در حالی که به درخشش آمده است به پیشگاه خدا بالا می رود .

«الكافی _ ج‏2 »

4 : ایمن بودن از شر وسوسه های شیطان 

رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند : (....ثَلَاثَةٌ مَعْصُومُونَ مِنْ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ الذَّاكِرُونَ لِلَّهِ وَ الْبَاكُونَ‏ مِنْ‏ خَشْیةِ اللَّهِ‏ وَ الْمُسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَارِ....)

سه گروه از شر ابلیس و لشگریان او در امانند  کسانی که به یاد خدا وند هستند ؛ کسانی که از خشیت خدا گریه میکنند و کسانی که در سحرگاهان  استغفار  می نمایند.

«إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)  ج‏1 »

آثار و برکات مادی استغفار

1 : مانع نزول بلا و عذاب الهی می شود

در آیه 33 سوره مبارکه انفال می فرماید :( وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِیعَذِّبَهُمْ وَ أَنتَ فِیهِمْ  وَ مَا كاَنَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یسْتَغْفِرُون )

ولى (اى پیامبر!) تا تو در میان آنها هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد كرد و (نیز) تا استغفار مى‏كنند، خدا عذابشان نمى‏كند.

2 : برطرف کننده مشکلات و گرفتاری های

رسول خدا فرمودند: (مَنْ‏ أَكْثَرَ الِاسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِّ ضِیقٍ مَخْرَجاً، وَ رَزَقَهُ‏ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ )

هر کس فراوان استغفار کند خداوند او را از هر غم و غصه ایی گشایش میدهد و از هر تنگنایی خارج و از جایگاهی که گمان هم نمی کند به او رزق و روزی می رساند . «جامع الأخبار(للشعیری) الفصل 26»

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : وبلاگ رهپویان قرآن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.