تبیان، دستیار زندگی
توصیه هایی برای خوردن زولبیا و بامیه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرینی‌ها و تلخی‌های زولبیا:

زولبیا و بامیه از جمله شیرینی‌های سنتی ایرانیان برای ماه مبارک رمضان است.همه ما ماه رمضان را با زولبیا و گاه صف‌های طویل برای خرید آن به یاد داریم.اما در خوردن این شیرینی خوشمزه کمی هم باید دقت کرد.

هنوز بسیاری از قنادی‌ها برای سرخ کردن زولبیا و بامیه از روغن جامد استفاده می‌کنند.روغن نباتی جامد به علت داشتن مقادیر بالای اسید‌های چرب اشباع عامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌آید.

از آن گذشته استفاده مکرر از روغن‌هایی که به رنگ سیاه درآمده‌اند برای سرخ کردن زولبیا و بامیه حتی می‌تواند سرطان‌زا باشد بنابراین لازم است پس از هر بار سرخ کردن،روغن استفاده شده دور ریخته شود و برای نوبت بعدی از روغن جدید استفاده شود.(اتفاقی که کمتر رخ می‌دهد)کالری بالای زولبیا و بامیه به علت داشتن قند و روغن فراوان زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن است.از طرفی این ماده موجب سیری زودرس،کاهش اشتها و حذف وعده اصلی می‌شود.به همین دلیل فرد نمی‌تواند دیگر مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کند زیرا سیر شده و تمایل به غذا نخواهد داشت.این امر موجب کمبود‌های تغذیه‌ای بویژه ریزمغذی‌ها نیز می‌شود.

مصرف زولبیا و بامیه به معنای مصرف قند با حجم زیاد است.افطار کردن با حجم بالای قند در بیماران مبتلا به ریفلاکس (بازگشت اسید معده به داخل مری) موجب تشدید علائم آنها شده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.چربی موجود در این شیرینی نیز زیاد است و همین موضوع سبب کندی تخلیه معده می‌شود که برای سلامت مضر است.

مصرف زیاد زولبیا و بامیه برای سلامت مضر است و در یک لحظه میزان زیادی از کالری، چربی و قند را وارد بدن می‌کند. البته اگر مصرف این ماده غذایی در حد مناسبی باشد مشکلی نیست ولی در ایران استفاده از این ماده در ماه رمضان بسیار زیاد است. 10 توصیه برای زولبیا خورها:

1- محصول را از قنادی‌های معتبر که سابقه ساخت و عرضه محصولات بهداشتی دارند و تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند، تهیه کنید.

2- از خرید زولبیا و بامیه که حالت سوخته دارد یا بیش از حد معمول خمیرگونه بوده یا مانده و مزه آن تغییر کرده است،پرهیز کنید.

3- از خرید زولبیا و بامیه که به صورت رو باز و در معرض آلاینده هاست،پرهیز کنید.

4- مصرف زولبیا و بامیه موجب تشنگی می‌شود و به طور غیرطبیعی نیاز به آب را افزایش می‌دهد بنابر این از مصرف بیش از اندازه آن دوری کنید.

5- زولبیا و بامیه را در یخچال یا محل خشک و خنک نگهداری کنید. 6- در وعده سحری از مصرف زولبیا و بامیه خودداری کنید زیرا به علت شیرینی بالای آن،قند خون را به سرعت افزایش داده و سپس ایجاد گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روز می‌کند. 7- در ماه مبارک رمضان،کشمش و خرما را که از سودمندترین قندهای طبیعی هستند، جایگزین زولبیا و بامیه کنید.

8- افراد مبتلا به دیابت،چاقی و چربی خون بالا تا حد ممکن از مصرف این نوع شیرینی پرهیز کرده و در صورت تمایل در حداقل مقدار ممکن مصرف کنند. 9- از نگهداری طولانی مدت زولبیا و بامیه در منزل خودداری کنید. 10- از قراردادن زولبیا و بامیه در پشت شیشه و مجاورت نور خورشید خودداری کنید