تبیان، دستیار زندگی
از نظر بهداشت روانی، افرادی كه در ازدواج خود موفق بوده اند ، كمتر دچار بیماریهای روانی می شوند ، بنابراین ازدواج می تواند عامل مهمی برای پرهیز از خطا و سببی برای سلامت تن و روان باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در پناه یک همسر


افرادی كه در ازدواج خود موفق بوده اند ، كمتر دچار بیماریهای روانی می شوند ، بنابراین ازدواج می تواند عامل مهمی برای پرهیز از خطا و سببی برای سلامت تن و روان باشد... .

ازدواج، همسر

از نظر بهداشت روانی، افرادی كه در ازدواج خود موفق بوده اند ، كمتر دچار بیماریهای روانی می شوند ، بنابراین ازدواج می تواند عامل مهمی برای پرهیز از خطا و سببی برای سلامت تن و روان باشد.

در بین كسانی كه به بیمارستانهای روانپزشكی مراجعه می كنند افراد مجرد بیشتر به چشم می خورند.افراد مجرد ، زنان بیوه و كسانی كه متاركه كرده اند در مقایسه با اشخاص متأهل بیشتر دچار مرگ و میرهای زودرس می شوند و این موضوع در مورد كلیه ی ملل و در تمام ساختارهای اجتماعی صادق است.

این اظهار نظرها دلالت بر آن دارد كه ازدواج و تأهل اثر مهمی بر وضع روانی و سبك زندگی انسان دارد و افراد متأهل در مقایسه با افراد مجرد از تعادل روانی بالاتری برخوردار هستند. همچنین تحقیقات نشان داده است كه میزان افسردگی افراد مجرد بیشتر از افراد متأهل است.

خصوصیات ازدواج موفق

همان طور كه ذكر شد، ازدواج بر سلامت روانی افراد در كلیه ی ملل و جوامع با هر ساختاری تاثیر مثبتی دارد ولی نه هر ازدواجی ، بلكه همچنان تاكید شد ازدواجی كه با موفقیت همراه باشد .

پیامبر گرامی اسلام نیز همسر خوب و شایسته را بزرگترین نعمت زندگی دانسته اند، نه هر همسری را. بنابراین ازدواجهای موفق مشوق رشد و شكوفایی اشخاص است ولی ازدواج هایی كه با موفقیت همراه نباشد با مشكلات فراوان از قبیل ناكام كردن، تعارض و تنها گذاشتن طرفین توأم خواهد شد .

به طور خلاصه می توان برخی از خصایص ازدواج موفق را این چنین برشمرد:

1- زن و شوهر خود را خوشبخت می دانند

2- ارضای كامل و متقابل نیازهای فیزیكی و عاطفی اساسی انجام می گیرد.

3- هر یك از همسران زندگی دیگری را بارور می گرداند.

4- محیط زناشوئی ، شخصیت هر كدام از دو طرف را ارزشمند و ارجمند می گرداند و به هر یك امكان می دهد كه به عنوان یك شخص استعدادهای ذاتی خود را شكوفا سازند و تحقق بخشند.

5- پشتیبانی متقابل دارند؛ هیچ یك از زن و شوهر”‌خود“ یا ”‌من“ دیگری را تهدید نمی كنند و از بودن با همدیگر احساس آرامش می كنند.

6- نسبت به هم درك و فهم متقابل دارند.

7- خانواده محل ارزیابی مشكلات و كمبودها و اقدام در جهت رفع آنهاست.

8- سرچشمه ی دوستی ، رفاقت و حمایت كننده ی روانی ، اقتصادی و فرهنگی است.

9- خانواده بی اعتمادی ، بی انگیزگی، تكرار كار و كسالت ناشی از آن را نیز رفع می كند

ازدواج بر سلامت روانی افراد در كلیه ی ملل و جوامع با هر ساختاری تاثیر مثبتی دارد ولی نه هر ازدواجی ، بلكه ازدواجی كه با موفقیت همراه باشد

راههای کسب موفقیت  در ازدواج

ازدواج همان طور كه ذكر شد ، یكی از مهمترین حوادثی است كه در زندگی هر آدمی رخ می دهد ، لذا واجد توجهی در خور اهمیت آن است. نظر به اهمیت ازدواج و تشكیل خانواده و تاثیر آن در تداوم و استحكام خانواده و تربیت فرزندان و داشتن زندگی سالم توأم با رضایت و خوشبختی و احساس موفقیت ، راههایی وجود دارد که به ذکر چند نمونه از مهمترین آنها اکتفا می کنیم:

سنجش قدرت توانایی: قبل از هر چیز جوان باید استعدادها و توانایی های خود را به طور دقیق مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. میزان امکانات موجود خود را برای ایجاد یک زندگی سالم مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. این امکانات در ابعاد مختلف مالی و اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، جسمی، روحی و امور جنسی باید مورد سنجش و آزمایش قرار گیرد تا بتوان با جدیت بیشتری با مساله ازدواج برخورد کرد.

پیمان دایم زناشویی: زوجین باید موضوع ازدواج و تشکیل خانواده را امری همیشگی و دایمی بدانند، نه موضوعی زودگذر و موقت. پس لازم است با دقت کامل و با عشق و علاقه به عقد و پیمان بپردازند و با اعتماد و اطمینان نسبت به هم، زندگی مشترک را شروع کنند.

هماهنگی برای تولید مثل:هماهنگی کامل و پیش بینی های لازم در ابعاد مختلف و خصوصا در زمینه تولید مثل امری ضروری است. زیرا فراهم بودن امکانات مادی و رفاهی و .. باعث می شود تا اولیا بعد از فرزند آوری غافلگیر نشوند.

ازدواج، همسر

استقلال در زندگی:منطقی نیست بعد از ازدواج دختر و پسر همچنان مانند دوره کودکی و نوجوانی وابسته به والدین خود باشد. این استقلال از جهات مختلف لازم است. برای استقلال مادی زن و شوهر جوان باید با هم همفکری و همکاری داشته باشند و سعی نمایند نیاز اقتصادی خود را از اطرافیان و سایرین کم کنند.

لزوم حفظ احترام والدین برای طرفین: داشتن استقلال مادی همراه با احترام به پدر و مادر یکدیگر هم خداپسندانه است و هم منطقی و عقلایی. زیرا زن و مرد جوان در بسیاری از امورات زندگی نیاز به مشاوران با تجربه دارند که پدر و مادر این نقش را به خوبی می تواند ایفا کند.

هماهنگی در امور جنسی: در این رابطه زن و شوهر باید شرایط جسمی یکدیگر را در استفاده از روابط جنسی در نظر بگیرند، افراط یا تفریط در هیچ زمینه ای از زندگی صلاح نیست.

صادق بودن طرفین: زن و شوهر جوان باید نسبت به یکدیگر صادق باشند. هر چه میزان صداقت در زن و مرد بیشتر شود احترام و محبت آنها نسبت به یکدیگر قوی تر می شود. باید به خاطر داشت که تیرگی و کدورت بر اثر عدم صداقت ایجاد می گردد.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: پایگاه خبری پلیس ایران همراه با تغییرات و اضافات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.