تبیان، دستیار زندگی
اگر به قدری تشنه باشیم که از تشنگی از پا در آئیم و کمی آب بخوریم آیا روزه ما قبول است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم روزه در زمان شیردهی!

نوشیدن آب


امام صادق (علیه السلام) فرمودند: كسى كه یك روز براى خداوند در هواى گرم روزه بگیرد و تشنگى بر او عارض شود، خداوند هزار ملك را وكیل مى كند صورت او را مسح كنند به او بشارت مى دهند تا زمانى كه افطار كند. در این هنگام خداوند مى فرماید: چه خوش است بو و نسیم تو. اى ملائكه من، شاهد باشید كه من او را بخشیدم. (بحارالانوار، ج 93، ص 247)

روزه سبب دورى شیطان مى شود

پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) به اصحابش فرمودند: آیا من شما را آگاه نكنم از چیزى كه اگر شما انجام دهید شیطان از شما دور مى شود، مانند دورى مشرق از مغرب؟ عرض كردند: بلى یا رسول الله. فرمودند: روزه گرفتن سبب سیاهى صورت شیطان مى شود. (وسائل الشیعة، أبواب الصوم المندوب، باب 1، ح 2)

مروری بر پرسش و پاسخهایی در باب روزه و روزه داری:

سۆال: اگر کسی در دوران نوجوانی به دور از دید بزرگترها روزه خود را عمدا باطل کند و گمان کند هیچ کس از این موضوع اطلاع ندارد حال کفاره دارد یا خیر؟ اگر توان پرداخت کفاره را نداشته باشد تکلیف چیست؟

جواب: اگر با علم به بطلان روزه، روزه های خود را باطل نموده اید علاوه بر قضا، کفاره هم دارد و چنانچه فعلا قدرت بر پرداخت کفاره ندارید هر وقت متمکن شدید آن را بپردازید. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 1020، استفتائات رهبری، س 842)

سۆال: پدرم قریب 30 سال بیماری معده داشته است و نمی توانسته روزه بگیرد. کفاره روزه ایشان به چه صورت است و همین طور مسئله روزه هائی که نگرفته است به چه ترتیب است؟

جواب: اگر در طول سال قادر به گرفتن روزه نبوده است قضای روزه ایشان لازم نیست. اگر کفاره آن را قبلا نپرداخته اند برای هر روز یک مد طعام (750 گرم گندم و...) به فقیر غیر سیّد بدهید و اگر در طول سال می توانسته تدریجا قضا کند و نکرده، قضای آن هم باید گرفته شود. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 983، م 1703)

سۆال: زنی به دلیل حاملگی و شیردهی فرزندش چند سال ماه رمضان نتوانسته روزه بگیرد آیا در قید حیات می توانند به خاطر تعداد زیاد روزه های قضائی، پول روزه های قضائی خود را بپردازد؟

جواب: اگر تا رمضان بعد موفق به گرفتن قضای روزه ها نشده است برای هر روز یک مد طعام به فقیر غیر سید بپردازد و تدریجا در سالهای آینده قضای روزه ها را بگیرد و تا شخص زنده است نمی تواند برای نماز و روزه خود اجیر بگیرد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 995، م 1729)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب: رمضان ماه خدا ـ زین العابدین احمدی ، حسنعلی احمدی

سایت شیعه سرچ

سایت اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.