در ماه رمضان هر گره کوری باز می شود
بررسی دعاهای ما در این ماه، هیچ معطّلی ندارد، برای همین است؛ تسریع در اجابت هم بعد از آن مطرح است. اگر من این تعبیر را عرض کنم، تعبیر ساده و پائینی است ولی خوب است، عبد، هر گره کوری که داشته باشد، در ماه مبارک رمضان با ربّ خود در میان بگذارد، آن را باز میکند.
ماه مبارک رمضان ماه نزول و صعود است!
ماه مبارک رمضان، ماه سلوک الیاللهتعالی است، دار ضیافت الله است. تعبیرات مختلفی در این باب وجود دارد. ماه مبارک رمضان، ماه فرود و نزول و ماه صعود است.
خصوصیت این ماه این است که در این ماه بررسی کردن دعاها عند الرّب هیچ توقّفی ندارد و تسریع در اجابت صورت میگیرد.
سفارش به دعا و استغفار در ماه مبارک
به دعا خیلی سفارش شده است که در این ماه زیاد دعا کنید. مثلاً راجع به دعا در روایات داریم که علی(علیهالسّلام) میفرماید: «عَلَیکمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِکثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ»؛[1] در ماه رمضان زیاد دعا و استغفار کنید. یا در آن خطبهای که پیغمبر اکرم قبل از ماه مبارک رمضان خواندند، آمده که حضرت فرمودند: «دُعَاۆُکمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ»؛[2] همین تعبیری بود که من الآن کردم، که در ماه مبارک رمضان حجابی در کار نیست و تمام حجب برطرف میشود.
خدا در ماه مبارک رمضان هر گره کوری را باز میکند!
بررسی دعاهای ما در این ماه، هیچ معطّلی ندارد، برای همین است؛ تسریع در اجابت هم بعد از آن مطرح است. اگر من این تعبیر را عرض کنم، تعبیر ساده و پائینی است ولی خوب است، عبد، هر گره کوری که داشته باشد، در ماه مبارک رمضان با ربّ خود در میان بگذارد، آن را باز میکند.
ماه رمضان، ماهِ باز شدن درهای آسمانها!
ما در روایات داریم که شب اول ماه مبارک رمضان، درهای آسمانها باز میشود و تا آخرین شب ماه مبارک رمضان بسته نمیشود.
خود معصومین یعنی أئمّه به او در مشکلاتشان پناه میبردند. او حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) است که در روایتی راجع به امامباقر(صلواتاللهعلیه) نقل شده است که وقتی مشکلی برای حضرت پیش میآمد ایشان بلند میگفتند: «یا فاطِمَه!». این پناه بردن است
این اشاره به همین معنا است که حجب برطرف میشود و کنار میرود. حالا ممکن است این تعبیر کوتاه باشد؛ ولی گویا اینطور است که من نشستهام و دارم با خدای خود حرف میزنم، او هم حاضر است و دارد به حرفهای من گوش میکند. اگر من او را نمیبینم، او من را میبیند. اگر من حرفهای او را نمیشنوم، او حرفهای مرا میشنود. چهبسا من نتوانم دردهای خودم را درست بگویم، ولی او بهتر از من بداند.
پس از ماه رمضان غفلت نکنید! از نظر عظمت این ماه آن قدر بالا است که همه اولیای خدا(صلواتاللهعلیهماجمعین) راجع به آن سفارش کردهاند.
بهترین پناهگاه خدا است!
انسان از وقتی عاقل می شود در مسیر حرکتش در معرض خطر سقوط است به دره های عمیق و وحشتناک جهالت .
کسی که قدم در راهی گذاشته که پر از پرتگاه است، پناهگاه میخواهد که هر وقت احتمال داشت که بلغزد و واژگون شود، بتواند به آن پناهگاه تکیه کند، آن را بگیرد و خود را نجات دهد. چارهای جز این نیست.
ما فقط یک پناهگاه داریم که تنها او ما را از خطرات ایمنی میبخشد و آنهم خدا است. او هم نسبت به پرتگاههای معنوی و هم نسبت به پرتگاههای مادّی، پناه ما است. اینکه ما در زندگی دنیایی خودمان، اینقدر حوادث مادّی به سراغمان میآید، و به چهکنم چهکنم میافتیم و راه به جایی نمیبریم، تنها راه نجاتمان خدا است؛ نه پول مشکلگشای من است و نه ریاست. حتّی در بُعد مادّی هم همینطور است که این ابزار کارآمد نیستند و مشکلی را برطرف نمیکنند. یک پناهگاه هست و آن پناهگاه هم در این جمله خلاصه شده است؛ «لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ اِلّا بِالله»! هیچ پناهگاه و نیرویی نیست، مگر از ناحیهی او! هیچ موجودی، نجاتبخش من و تو نیست؛ چه در مشکلات مادّی و چه در مشکلات معنوی جز او. یگانه پناهگاه همه، خدا است.
سلاح مۆمن دعا است
شما نگاه کنید در بین رویاتی که ما در باب دعا داریم، چهقدر سفارش شده است: «سِلاحُ المُۆمِن الدُعاء»؛[3] ابزار و وسیله مۆمن، دعا است. « الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُۆْمِنِ»،[4] «الدُّعَاءُ مِفْتَاحُ الرَّحْمَةِ وَ مِصْبَاحُ الظُّلْمَةِ»،[5] «وَ لَا یهْلَک مَعَ الدُّعَاءِ أَحَدٌ»؛[6] علی(علیهالسّلام) فرمود: «أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْأَرْضِ الدُّعَا»؛[7] محبوبترین کار نزد خدا دعا کردن است. مثل اینکه اینجا کار تمام شد.
مقایسه ارزشی بین دعا و نماز
ما در عبادات بالاتر از نماز نداریم. شکی در این نیست. در بین اعمال عبادی، بهتر از نماز نداریم. امّا وقتی که برخی افراد از امامان ما سۆال میکند که اگر من دعا کنم ثواب بیشتری دارد یا نماز مستحبّی بخوانم؟ حضرات میفرمایند: برو دعا کن! «رُوِی أَنَّ رَسوُلَالله(صَلیاللهعَلَیهِوَآلهوَسَلَّم): الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ»؛[8] هر عبادتی انجام بدهیم، نوعی دعا است؛ حتّی نماز هم از اوّل تا آخر، دعا و سخن گفتن با ربّ است. حتّی سورههای انتخاب شده در نماز نیز غالباً دعا است. در سورهی حمد میگوییم: «اِهدِنَاالصِّراطَ المُستَقیم»؛ آیا این دعا نیست؟! صلواتهایی که میفرستیم، استغفارهایی که میکنیم، همهاش دعا است.
اینکه ما در زندگی دنیایی خودمان، اینقدر حوادث مادّی به سراغمان میآید، و به چهکنم چهکنم میافتیم و راه به جایی نمیبریم، تنها راه نجاتمان خدا است؛ نه پول مشکلگشای من است و نه ریاست. حتّی در بُعد مادّی هم همینطور است که این ابزار کارآمد نیستند و مشکلی را برطرف نمیکنند. یک پناهگاه هست و آن پناهگاه هم در این جمله خلاصه شده است؛ «لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ اِلّا بِالله»! هیچ پناهگاه و نیرویی نیست، مگر از ناحیهی او!
درخواست جلب منفعت و دفع ضرر
بحث دعا این است که انسان از مطلق گرفتاریهایش، به خدا پناه میبرد. چه گرفتاریهای مادّی و و چه گرفتاریهای معنوی؛ هر چه میخواهد باشد. ؛ دعا، نسبت به معارفمان هم درخواست منفعت از خدا است و هم درخواست دفع و رفع ضرر از او است. ما از این درخواست به جلب منفعت و رفع ضرر تعبیر میکنند. حالا منفعت یا ضرر، معنوی باشد یا مادّی، فرقی نمیکند. دعاهای ما بر محور این دو چیز است. ما از خدا درخواست کنیم منفعت به سوی ما جلب شود و ضرر از ما دفع شود، همین.
پناهگاه اصلی، خدا و اولیای خدا است
دنیا پر از پرتگاه است و انسان محتاج به پناهگاه است. در این مسیر پر از پرتگاه، در اینجا پناهگاه اصلی خدا است «لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ اِلّا بِاللهِ العَلی العَظیم»؛ امّا «اِلّا بِاللهِ»؛ در آن دارد. ما میبینیم پناهگاه او است. امّا پناهگاههایی هم خدا به ما معرفی کرده که در ربط با خدا هستند. و آنها هم دستگیری میکنند. و آن اولیاء خاصّ خدا هستند. اینها هم پناهگاه ما هستند.
حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) پناه معصومین!
امّا باذن الله، مثل معصومین(صلواتاللهعلیهماجمعین) که در بین آنها، خود معصومین یعنی أئمّه به او در مشکلاتشان پناه میبردند. او حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) است که در روایتی راجع به امامباقر(صلواتاللهعلیه) نقل شده است که وقتی مشکلی برای حضرت پیش میآمد ایشان بلند میگفتند: «یا فاطِمَه!». این پناه بردن است.
پی نوشت ها :
[1]. بحارالانوار، ج93، ص378
[2]. بحارالانوار، ج93، ص356
[3]. غررالحکم، ص192
[4]. کافی، ج2، ص468
[5]. بحارالانوار، ج90، ص300
[6]. بحارالانوار، ج90، ص300
[7]. کافی، ج2، ص467
[8]. بحارالانوار، ج90، ص300
فراوری: محمدی
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی