تبیان، دستیار زندگی
با توجه به متن کدام مطلب درست است؟ محرم‌سازی مدارس دخترانه در راستای طرح «شاداب‌سازی مدارس دخترانه» است محرم‌سازی مدارس بستگی به نوع مدارس و مشخصات فیزیکی آنها دارد در سال تحصیلی جدید برای سرویس مدارس دختران دبیرستانی از تاکسی‌های بانوان استفاده می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محرم سازی در مدارس دخترانه!


به گفته رئیس پلیس ترافیک شهری در سال تحصیلی جدید بکارگیری راننده مرد برای سرویس مدارس دختران دبیرستانی ممنوع است و قرار است از تاکسی‌های بانوان استفاده شود و شهرداری و آموزش و پرورش هم در تدارک هماهنگی‌های لازم برای اجرای آن هستند.

به این خبر توجه کنید:

سرویس مدرسه

به‌كارگیری رانندگان مرد برای سرویس مدارس دختران دبیرستانی ممنوع است!

نخستین جلسه در خصوص سرویس مدارس سال تحصیلی 91-92 در شورای شهر تهران برگزار شد. براساس آئین نامه سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید، به کارگیری راننده مرد برای سرویس مدارس دختران دبیرستانی ممنوع است و قرار است از تاکسی‌های بانوان استفاده شود و شهرداری و آموزش و پرورش هم در تدارک هماهنگی‌های لازم برای اجرای آن هستند.

تحلیل خبر!!

استفاده از راننده مرد برای سرویس‌های دبیرستان‌ دخترانه ممنوع شد. این در حالی است که پرونده دیوارهای بلند حیاط مدارس دخترانه هنوز باز است.

به گفته سرهنگ محسن مهرایی، رئیس پلیس ترافیک شهری، در سال تحصیلی جدید بکارگیری راننده مرد برای سرویس مدارس دختران دبیرستانی ممنوع است و قرار است از تاکسی‌های بانوان استفاده شود و شهرداری و آموزش و پرورش هم در تدارک هماهنگی‌های لازم برای اجرای آن هستند.!!!

(لازم به یادآوری است ،این ادامه همان طرحی است که در سال تحصیلی گذشته(91-90)، برای اولین‌بار طرح رانندگان زن برای سرویس‌ دبیرستان‌های دخترانه به منظور حفظ شئونات اسلامی در برخی از مدارس ، اجرایی شد. )

هر سال آموزش و پرورش قبل از آغاز سال تحصیلی آیین‌نامه‌هایی را مصوب می‌کند که جای تعجب دارد. هر چند شیرین‌کاری‌های آموزش و پرورش باعت تلخکامی دانش‌آموزان و معلمان می‌شود، اما بیشتر در حد حرف است و فرسنگ‌ها تا عمل فاصله دارد.

به گفته سرهنگ محسن مهرایی، رئیس پلیس ترافیک شهری، در سال تحصیلی جدید بکارگیری راننده مرد برای سرویس مدارس دختران دبیرستانی ممنوع است و قرار است از تاکسی‌های بانوان استفاده شود و شهرداری و آموزش و پرورش هم در تدارک هماهنگی‌های لازم برای اجرای آن هستند.!!!

از دیوار بلند حیاط مدارس تا کارنامه حجاب

در چند سال گذشته آموزش و پرورش تغییرات اساسی در مدارس دخترانه به وجود آورده است، از حذف معلمان مرد گرفته تا کشیدن دیوار بلند در حیاط مدارس دخترانه. سال گذشته رئیس سازمان نوسازی مدارس گفته بود که حدود 800‌ میلیاردتومان تا یک‌هزارمیلیارد تومان برآورد هزینه محرم‌سازی مدارس دخترانه با دیوارهای بلند در حیاط مدارس دخترانه است. البته این مقام مسئول تاکید کرده بود که محرم‌سازی مدارس بستگی به نوع مدارس و مشخصات فیزیکی آنها دارد و این طرح در حال کارشناسی است.

مدارس دخترانه

محرم‌سازی مدارس دخترانه در راستای طرح «شاداب‌سازی مدارس دخترانه» است. در این طرح ساخت دیوار‌های بلند، استتار دختران در حیاط‌های مرکزی، عدم ورود نامحرمان به مدارس بخشی از اهداف است.

به گفته مخالفان این دیوار‌های بلند و بی‌روح و مخفی کردن دختران در حیاط‌های کوچک علاوه بر اینکه شادی به دانش اموزان نمی‌دهد، بلکه باعث دلزدگی آنها از محیط مدارس می‌شود. البته اجرایی شدن این طرح تاکنون چندان مشهود نبوده و پرونده آن هنوز باز است.

مدتی قبل مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش از ارائه «کارنامه حجاب» برای مدارس دخترانه سراسر کشورخبر داد و گفته که قرار است از آن دسته مدیران مدارس دخترانه کشور که نسبت به رعایت حجاب در مدارس توجه بیشتری داشته باشند، تقدیر شود.

در عین حال براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مدیران مدارس دخترانه از بین زنان و مدیر مدرسه پسرانه از بین مردان انتخاب می‌شود. در صورتی استفاده از مدیر زن در آن دسته از مدارس ابتدایی پسرانه بلامانع است که بیشتر کارکنان آن زن هستند. چند سال قبل هم قائم مقام وزیر آموزش و پرورش خبر از حذف دبیران مرد از دبیرستان های دخترانه داد و آموزش و پرورش آن را به اجرا گذاشت. ضمن اینکه بر اساس مصوبات شورای نظارت مرکزی، معلمان خانم و آقا باید برای مدارس دخترانه و پسرانه به تفکیک استخدام شوند و استفاده از معلم مرد در مدارس دخترانه مجاز نیست.

این دیوار‌های بلند و بی‌روح و مخفی کردن دختران در حیاط‌های کوچک علاوه بر اینکه شادی به دانش اموزان نمی‌دهد، بلکه باعث دلزدگی آنها از محیط مدارس می‌شود

همچنین در چند سال گذشته نصب دوربین‌های مداربسته در مدارس رواج پیدا کرده است. در حالی که دو سال قبل آموزش و پرورش نصب دوربین‌های مدار بسته در کلاس‌های درس به ویژه مدارس دخترانه را ممنوع و فقط در راهروها و حیاط مدرسه مجاز اعلام کرد. هر چند در حال حاضر بیشتر مدارس دخترانه دوربین‌های مداربسته نصب کرده‌اند.

به گفته مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش «باید شرایطی برای محرم‌سازی در مدارس دخترانه ایجاد کرد تا دانش‌آموزان در زمان حضور در داخل مدرسه راحت باشند.»

حال محرم‌سازی مدارس دخترانه به سرویس‌های دبیرستان‌های دخترانه هم کشیده شده است و آموزش و پرورش باید از زنانی که گواهی‌نامه پایه یک و دو دارند، دعوت به عمل آورد تا بلکه در سال تحصیلی جدید پای نامحرم‌ها به دبیرستان‌های دخترانه کوتاه شود و این طرح را به مرحله اجرایی برساند و پرونده آن باز نماند و خاک نخورد.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: خبرگزاری مهر/جام جم آنلاین/ قانون آنلاین