تبیان، دستیار زندگی
گاهی وقت‌ها قیمت بالای مواد غذایی ما را مجبور می‌کند از خیر بعضی از خوردنی‌های مفید و لازم بگذریم. اما تغذیه‌ی خوب، بهترین و کم هزینه‌ترین راه ممکن برای پیشگیری از بیماری‌های پرخرج است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین‌های غذایی برای پیشگیری از انواع سرطان


گاهی وقت‌ها قیمت بالای مواد غذایی ما را مجبور می‌کند از خیر بعضی از خوردنی‌های مفید و لازم بگذریم. اما تغذیه‌ی خوب، بهترین و کم هزینه‌ترین راه ممکن برای پیشگیری از بیماری‌های پرخرج است.

متأسفانه هر چه در خصوص تغذیه کم بگذاریم، دور از جانتان چند روز دیگر باید چند برابرش را خرج دوا و دکتر کنیم. سرطان نیز یکی از همین بیماری‌های پرخرج و پر زحمت است که می‌توان با داشتن تغذیه‌ی درست و شیوه‌ی زندگی صحیح از آن پیشگیری کرد. در این مقاله شما را با چند نمونه از خوردنی‌های ضدسرطان آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آرتیشو

وقتش که شد آرتیشو میل کنید

آرتیشو یا همان کنگر فرنگی منبع اصلی آنتی اکسیدانی به نام «سیلی مارین» است که به پیشگیری از سرطان پوست کمک زیادی می‌کند. برای مصرف این سبزی فوق‌العاده خوشمزه برگ‌های سفت بیرونی را جدا کرده و خردش کنید. به مدت 30 تا 45 دقیقه آرتیشوهای خرد شده را بجوشانید و یا بخارپز کنید تا کاملاً نرم شوند. می‌توانید خوراک‌های مختلفی با آن درست کنید. می‌توانید با استفاده از کمی کره یا آب لیموترش مزه دارش کنید. در هر حال خودتان را از خواص مفید آرتیشو محروم نکنید.

بروکلی را دریابید

بروکلی یکی از خوردنی‌های فوق‌العاده مفید برای مقابله با سرطان است. به طور مرتب بروکلی میل کنید. متخصصان حوزه‌ی تغذیه توصیه می‌کنند که از پختن بروکلی در ماکروویو خودداری کنید زیرا در این صورت 97 درصد فلاوونوئیدهای ضدسرطان آن از بین می‌رود. بهترین روش استفاده از این ماده‌ی غذایی مفید این است که به صورت بخار پز یا خام، در سوپ یا سالاد خورده شود.

ترکیب بروکلی و گل کلم در سالاد به همراه فلفل دلمه‌ای و کمی پنیر رنده شده بسیار مغذی و خوشمزه خواهد بود. امتحانش کنید.

روی سالادهایتان گردوی برزیلی بوداده بریزید

گردوی برزیلی سرشار از سلنیوم است که باعث می‌شود سلول‌های سرطانی نابود شوند و سلول‌های دیگر، DNA خود را ترمیم کنند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد و روی بیش از 1000 مرد مبتلا به سرطان پروستات انجام شد نشان می‌دهد بیماری افرادی که میزان سلنیوم خونشان بالا بوده است به میزان 48 درصد کمتر به مرحله‌ی پیشرفته رسیده است. در واقع در 13 سالی که این افراد تحت نظر بوده‌اند.

سیر حاوی ترکیبات سولفوری است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که جبهه‌ی مقابله کننده‌ی طبیعی سرطان محسوب می‌شود

این افراد کمتر از افرادی که سلنیوم خونشان پایین بوده در معرض پیشرفت بیماری‌شان قرار گرفتند. نتایج پژوهش 5 ساله‌ی دیگری که در دانشگاه کرنل و آریزونای آمریکا انجام شد نشان می‌دهد 200 میکروگرم سلنیوم در روز یعنی معادل دو عدد گردوی برزیلی، باعث کاهش 63 درصدی تومورهای پروستات می‌شود. از این گذشته همین میزان سلنیوم خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را 58 درصد، خطر تومورهای بدخیم ریوی را به میزان 46 درصد و به طور کلی خطر مرگ و میر ناشی از سرطان را به میزان 39 درصد کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که ماهی و غلات کامل، جودوسر، جوانه‌ی گندم و برنج قهوه‌ای نیز از منابع خوب سلنیوم محسوب می‌شوند.

یک پیاله لیموناد تازه میل کنید

محققان استرالیایی ثابت کرده‌اند که مصرف روزانه میوه‌های لیمویی به خصوص لیموترش می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهان، حنجره و معده را به میزان 50 درصد کاهش دهد.

بلوبری

نصف فنجان بلوبری به غلات صبحانه‌تان اضافه کنید

این بخش به درد افرادی می‌خورد که به این میوه‌ی ارغوانی رنگ مفید دسترسی دارند.

قدرت آنتی اکسیدانی این میوه‌های ریز، خارق‌العاده است. آنتی اکسیدان ها وظیفه‌ی خنثی کردن رادیکال‌های آزاد را بر عهده دارند. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که به سلول‌های بدن آسیب رسانده و باعث بروز بیماری‌ها و سرطان می‌شوند. می‌توانید بلوبری (قره قاط) را به ماست نیز اضافه و میل کنید.

به غذاهایتان سیر بزنید

سیر حاوی ترکیبات سولفوری است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که جبهه‌ی مقابله کننده‌ی طبیعی سرطان محسوب می‌شود. همین سیر خودمان پتانسیل این را دارد که سرعت رشد تومورها را کاهش دهد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که سیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.

ماهی آزاد را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید

محققان استرالیایی معتقدند افرادی که هر هفته 4 وعده یا بیشتر ماهی می‌خورند یک سوم کمتر در معرض سرطان خون، سرطان میلوما (از انواع سرطان‌های خون) و لیمفوما قرار می‌گیرند. نتایج پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهد که بین مصرف ماهی‌های چرب مثل ماهی آزاد، ماکرو، ساردین و تن و همچنین میگو و کاهش خطر ابتلا به سرطان آندومتر رحم در زنان ارتباطی وجود دارد. توصیه می‌کنیم هرگز خود را از امگا 3 ها محروم نکنید این ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای حفظ سلامتی شما لازم هستند.

کیوی

کیوی را از دست ندهید

هر کجا و هر زمان که کیوی دیدید نصفش کرده و بی درنگ میل کنید. هر یک عدد کیوی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با سرطان مقابله می‌کنند. کیوی سرشار از ویتامین C، E، لوتئین و مس است.

می‌توانید چند عدد کیوی را نصف کرده و روی گوشت کم چرب مصرفی‌تان بمالید تا ترد و نرم شود.

پیاز، پیاز و باز هم پیاز

داشتن تغذیه‌ای که پیاز در آن جایگاه ثابتی دارد برابر است با کاهش 50 درصدی ابتلا به سرطان پروستات. توجه داشته باشید که پیاز خام یا کمی پخته خواص بیشتری دارد. برای همین توصیه می‌کنیم پیاز تازه و همچنین پیازچه و موسیر زیادی میل کنید. پیاز خام را سر سفره بیاورید. انواع سالادها را تهیه و میل کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

سرطان: از این‌ها بپرهیزید

10 عادت سرطان‌زا

31 راهکار تغذیه‌ای برای پیشگیری از سرطان

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها

10 توصیه‌ی ضد سرطانی

عوامل سرطان زا در رژیم غذایی

نقش رژیم غذایی در سرطان‌ها

سوالاتی درباره غذا و سرطان (1)

سوالاتی درباره غذا و سرطان (2)

چرا نوع تغذیه سرطانی‌ها مهم است؟

20 ماده غذایی ضد سرطان

درمان سرطان با رژیم غذایی

افزایش یا کاهش سرطان با غذا

رژیم غذایی در سرطان‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.