تبیان، دستیار زندگی
ایران در المپیگ چه رتبه‌ای کسب خواهد کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران در المپیگ چه رتبه‌ای کسب خواهد کرد؟

المپیک

در این مطلب قصد داریم تا داستان مدال آوری ورزشکاران کاروان ایران در مسابقات المپیک لندن را با توجه به حواشی و بودن ها و نبودن های شانس مدال آوری بررسی کنیم. ذکر این نکته لازم است که بسیاری از مباحثی که مطرح می شود صرفاً حواشی تیم های ورزشی اعزامی است. این وسط می ماند انگیزه و تلاش ورزشکاران ایرانی که تجربه نشان داده در اوج سختی و مشکلات تیمی، می توانند با استفاده از هنر فردی شان نتایج قابل قبولی را کسب کنند.

نمونه آن را در قهرمانی کشتی گیران در المپیک سیدنی، قهرمانی وزنه برداران در آتن و قهرمانی تکواندو کارمان در پکن ببنیم. آن ها بدون توجه به حواشی پررنگ فدراسیون های شان به مسابقات المپیک رفتند و مدال طلای آن را برای خود کردند. این دوره هم رشته های زیادی در گیر حاشیه های خودساخته مدیریت ایرانی ورزش شدند. حاشیه هایی که در فاصله چند ماه تا شروع بازی ها توسط وزارت ایجاد شد و تقریباً هیچ کارشناسی نتوانست دفاعی در مقابل آن داشته باشد. حاشیه هایی که برگرفته از یک تدبیر اشتباه و یک تفکر غیرحرفه ای بود و نتیجه آن هم ایجاد درگیری در رشته هایی نظیر کشتی و قایقرانی و تیراندازی شد. رشته هایی که به اندازه انگشتان دو دست در المپیک لندن نماینده دارند و تا همین امروز هم چند نفر از میان ورزشکاران این رشته ها، تکلیف شان با مسابقات و نتیجه آن مشخص نیست و شاید بتوان آن ها را بی انگیزه ترین ورزشکاران این کاروان محسوب کرد.

این طور که کارشناسان می گویند اگر ما بتوانیم در این المپیک نتیجه های لازم را کسب کنیم، نه تنها در رده پنجاه و یکم دوره قبل قرار نمی گیریم بلکه در بین 12 کشور اول جهان از حیث اعتبار ورزشی حاضر خواهیم بود. اتفاقی که در تاریخ ورزش ما سابقه اش نبوده و شاید بر اساس روالی که مدیریت ورزش طی می کند، تا پنجاه سال آینده هم به آن نمی رسیدیم.

ما  هم شبیه به میلیون ها ایرانی دیگر آرزو داریم که همه این پیش بینی ها با موفقیت به اتمام برسد و کاروان ورزشی ایران با کسب انواع و اقسام مدال های رنگ رنگ در میان بهترین تیم های ورزشی جهان قرار بگیرد اما وقتی به حواشی و مشکلات این روزهای ورزش نگاه می کنیم یا باید این واقعیت را بپذیریم که قوانین نانوشته المپیک بیش از پیش به ما نزدیک هستند و شاید در عین شایستگی اسیر همه قوانین و احتمالات عجیب و غریب ورزش شویم و یا باید این را قبول کنیم که خیلی ها در ایران مثل ما و میلیون ها نفر دیگر فکر نمی کنند و کمر همت بسته اند برای عدم موفقیت ورزش.

در رشته تکواندو یوسف کرمی شانس اول کسب مدال طلاست. ضمن این که با انتشار شایعاتی درباره ی احتمال غیبت حریفان اصلی یوسف ای امر مسجل شده که کاپیتان تیم ملی تکواندو باید مدال طلا کسب کند. در سوی دیگر این مسابقات محمد باقری معتمدی قرار دارد که هر چند آماده و قبراق است اما شاید به دلیل عدم تجربه شبیه به یوسف کرمی در المپیک آتن باشد و به مدال برنز برسد.

کافی است به ساده ترین اتفاق تلخ این ماه ها توجه کنید تا از زاویه ای دیگر شاهد همه مشکلات و فشارهایی باید که این روزها می تواند خوره ای به جان ورزش باشد. مدیریت کلان رشته های المپیکی درست در حساس ترین زمان ممکن کن فیکون شد و این موضوع توانست بهترین خبر به رقبای ایرانی برای آسودگی در مقابل لشگر پرحاشیه ورزش ایران باشد. وقتی وزیر ورزش و جوانان که بر اساس ادعای خودش کمترین میزان تجربه از دنیای ورزش را دارد، در یک روز بهاری ناگهان رئیس فدراسیونی را از کار برکنار می کند، اولین و ساده ترین کارش باید طرح این سوال در ذهنش باشد که آیا رئیس معزول شده برای موفقیت تیم ورزشی اش در المپیک می تواند کاری انجام بدهد یا خیر. و اگر اینچنین بود، حتماً وی را برکنار نکند!

در داستان المپیک و حاشیه های وزارتی اش، یک گروه توانستند با خیال راحت به زندگی کاری شان بپردازند. مدیران کمیته ملی المپیک را می گوییم که اتفاقاً برنامه ریزی وسیعی برای موفقیت در المپیک انجام داده بودند. اگر به رسم و قواعد مدیریت ورزشی در ایران رجوع کنید، در کنار همه تلاش ها باید راه فراری برای توجیه شکست ها هم وجود داشته باشد. خب در این میان چه اتفاقی بهتر از این که وزارت ورزش روسای فدراسیون ها را برکنار کرده و حالا بهترین زمان برای دفاع از عدم نتیجه گیری احتمالی است. کمیته ای ها حتم داشته باشید که اگر (خدای نکرده) در المپیک نتوانند دست پر میدان را ترک کنند، توجیه بزرگی به نام کم کاری و عدم همکاری وزارت ورزش و جوانان را به همراه دارند و البته برای این کار حق دارند.

گزارش پایانی را به همه احتمالات و پیش بینی هایی اختصاص دادیم که توسط کارشناسان، مربیان، بازیکنان، پیشکسوتان و مسئولان انجام شده است. پیش بینی هایی که در صورت وقوع می توانند حاصل یک موفقیت بزرگ باشند و در صورت عدم وقوع، یک بحران اساسی برای ورزش. در آستانه شروع مسابقات ایرانی ها در المپیک، بد نیست نگاهی داشته باشیم به مدال هایی که از ورزشکاران ایرانی انتظار می رود.

بهداد سلیمی وزنه بردار ایران

وزنه برداری 2 طلا، 2 نقره، یک برنز

طبق آمار و پس از اعلام رسمی کمیته برگزاری مسابقات وزنه برداری بازی های المپیک 2012 لندن، در دسته 85 کیلو گرم کیانوش رستمی و سهراب مرادی، دو وزنه بردار کشورمان با رکوردهای ورودی 395 و 390 کیلو گرم در فهرست 24 نفره این وزن بالاتر از سایرین در رده های اول و دوم قرار گرفتند. در این وزن ایوان استویتسوف از آذربایجان، آندره ریباکوف از بلاروس (رکورددار جهان) آپتی آکادوف از روسیه و آدریان زیلینسکی از لهستان با رکوردهای ورودی 390 و385 کیلو گرم از دیگر مدعیان کسب مدال هستند.

یعنی اگر ملاک را رکوردهای ورودی در نظر بگیریم، در این وزن ما می توانیم یک طلا و یک نقره کسب کنیم. در فوق سنگین هم دو وزنه بردار ایرانی صدر نشین فهرست اولیه مسابقات هستند. در جمع 21 وزنه بردار دسته 105+ کیلو گرم المپیک، بهداد سلیمی با رکورد ورودی 455 و سجاد انوشیروانی با رکورد ورودی 450 کیلو گرم بالاتر از سایرین قرار دارند و بعد از آنها آرتم اوداچین وایگور شیمچکو از اوکراین روسلان آلبگوف از روسیه، ولیچکو چولاکوف از آذربایجان، سانگ گان جئون از کره جنوبی، ایراکلی تور ماندیز از گرجستان و ماتیاس اشتاینر از آلمان قرار دارند که رکورد های ورودی 455و440و430 کیلو گرم برای آنها به ثبت رسیده است. با این شرایط ما یک طلا و یک نقره هم می توانیم در این وزن کسب کنیم. اما در دسته 94 کیلو گرم، سعید محمد پور یکی از جوان ترین مدعیان کسب مدال در المپیک با رکورد ورودی 405 کیلو گرم بعد از آنتونی سیریکو از مقدونیه وایلین ایلیا از قزاقستان که به ترتیب با رکوردهای ورودی 410 و409 کیلو گرم به این رقابت ها آمده اند، در مکان سوم قرار دارد. یعنی یک مدال برنز احتمالی برای ایران.

دوو میدانی یک طلا، یک برنز

تیمور غیاثی در خصوص شرایط هفت ملی پوش المپیکی دوو میدانی کشورمان تصریح کرد: "سجاد هاشمی آهنگر در تبریز زیر نظر مربی شخصی خود در حال تمرین است او در شرایط بسیار  خوبی به سر می برد. ضمن این که این دونده 400 متر کشورمان برای شرکت در رقابت های ستارگان آسیا راهی قزاقستان شده است." وی در مورد شرایط کاوه موسوی، ملی پوش المپیکی پرتاب چکش کشورمان اظهار داشت: "و در اردوی تدارکاتی روسیه به سر می برد موسیوی در دو مرحله از رقابت های جایزه بزرگ این کشور شرکت کرده و موفق به کسب مقام های چهارم و ششم شده است او سرایط خوبی دارد و رکوردهای کسب شده توسط او نشان از پیشرفتش دارد. توقع مان از موسوی و هاشمی آهنگر در المپیک، ارتقای رکوردهای شخصی شان است و انتظار کسب مدال از آن ها نداریم." مدیر تیم های ملی دوومیدانی در خصوص شرایط لیلا رجبی تأکید کرد: "او نزدیک به سه ماه است که در بلاروس تمرین می کند و مدت اقامتش در این محل تا نزدیکی های آغاز المپیک تمدید شده است، رجبی هفته آینده در رقابت های قهرمانی بلاروس شرکت می کند و پس از آن در مرحله دوم مسابقات لیگ برتر بانوان که بیست و هشتم تیر ماه برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد از رجبی هم توقع بهبود رکورد شخصی را داریم." وی با بیان این که "روی سجاد مرادی کاپیتان تیم ملی دوومیدانی کشورمان حسابی ویژه باز کرده ایم" خاطر نشان کرد: "او زیر نظر برادرش در شیراز تمرین می کند امیدواریم مرادی در دوی 800متر زمانی کمتر از یک دقیقه و 45 ثانیه را از خود به ثبت برساند و با این رکورد راهی مرحله نهایی شود مرادی در صورت تلاش وافر می تواند یک موفقیت بزرگ را هم به نام ایران ثبت کند." غیاثی با اشاره به تمرینات ابراهیم رحیمیان در ارتفاعات دیزین گفت: "بنا داریم او را برای آمادگی هر چه بیشتر به اردوی تدارکاتی ایتالیا ببریم ضمن این که از او هم در المپیک لندن انتظار بالایی نداریم." وی در خصوص شرایط امین نیکفر ملی پوش پرتاب وزنه کشورمان تصریح کرد: "او در آمریکا زیر نظر مربی شخصی اش تمرین می کند و از شرایط بدنی خوبی برخوردار است" مدیر تیم های دوومیدانی ملی با بیان این که حدادی در اوج آمادگی قرار دارد. افزود: "همه از شرایط او رضایت دارند و اگر وی رکورد خود را در المپیک پرتاب کند قطعا بین سه نفر اول خواهد بود."

درخشش کشتی در گوانگجو

کشتی آزاد 3طلا، یک نقره، دو برنز

بدون هیچ توضیح اضافی به سراغ احتمال مدال آوری ها به اذعان کارشناسان می رویم. حسن رحیمی که سال پیش مدال برنز جهان را به سینه زد، امید زیادی به تکرار موفقیت یاد شده در بازی های لندن دارد مهدی تقوی اگر همان تقوی همیشگی باشد باید یک مدال طلا برای وی کنار بگذاریم. صادق گودرزی آن طور که خودش مدعی شده می تواند مدال طلای لندن را برای خودش داشته باشد.

احسان لشگری با پیروزی هایی که در مقابل همه حریفان قدر خودش داشته باید بتواند یکی از مدال های طلا، نقره یا برنز را از آن خود کند. رضا یزدانی کاپیتان تیم کشتی آزاد است و تنها مدال طلای المپیک وی را آسوده خاطر می کند. کمیل قاسمی سال گذشته قهرمان جهان سنگین وزن را شکست داد و با این کار خود را در جمع سه کشتی گیر برنز 120 کیلویی جهان قرار داد.

بوکس یک برنز

درباره علی مظاهری نمی توان به صراحت صحبت کرد، شواهد و قرائن نشان می دهد که بوکس ما نباید انتظار کسب مدال در بازی های المپیک را داشته باشد. اما پرچمداری مظاهری می تواند یک عامل انگیزشی بزرگ برای این بوکسور باشد و شاید به همین دلیل او را بتوان از امیدهای این رشته محسوب کرد. آن طور که کارشناسان بوکس می گویند مظاهری اگر بتواند با قرعه خوب روبه رو شود و اعتماد به نفس داشته باشد باید روی برنزش حساب باز کرد.

تکواندو یک طلا، یک برنز

در این رشته یوسف کرمی شانس اول کسب مدال طلاست. ضمن این که با انتشار شایعاتی درباره ی احتمال غیبت حریفان اصلی یوسف ای امر مسجل شده که کاپیتان تیم ملی تکواندو باید مدال طلا کسب کند. در سوی دیگر این مسابقات محمد باقری معتمدی قرار دارد که هر چند آماده و قبراق است اما شاید به دلیل عدم تجربه شبیه به یوسف کرمی در المپیک آتن باشد و به مدال برنز برسد. سوسن حاجی پور هم می تواند در این مسابقات تا مراحل بالا پیش بیاید.

کشتی فرنگی یک طلا، یک نقره، یک برنز

بیوگرافی شش ملی پوش کشتی فرنگی ایران در المپیک:

55 کیلو گرم: حمید سوریان

عناوین:قهرمان 5 دوره جهان در سال های 2005و2006و2007و2009و2010

60 کیلو گرم: امید نوروزی

عناوین: قهرمان جهان در سال 2011 – قهرمان بازی های آسیایی 2010 گوانگژو

66کیلو گرم: سعید عبدولی

عناوین: قهرمان جهان در سال 2011 – قهرمان بازی های آسیایی 2010 گوانگژو

84 کیلو گرم: حبیب الله اخلاقی

عناوین: برنده مدال برنز جهان در سال 2009 – قهرمان آسیا در سال 2012

96 کیلو گرم: قاسم رضایی

عناوین: دارنده مدال برنز جهان در سال 2007 – قهرمان آسیا در سال 2008 – ملی پوش ایران در المپیک پکن

120 کیلو گرم: بشیر بابا جانزاده

عناوین: دارنده مدال برنز جهان در سال 2011 – قهرمان آسیا در سال 2011

با این عناوینی که خواندید و با روحیه ای که از تیم سراغ است، کارشناسان مدعی اند که حداقل سه مدال از هر رنگ برای کشتی فرنگی قابل انتظار است.

بخش ورزشی تبیان