تبیان، دستیار زندگی
یک چیزهایی عاقبت به خیری می آورد. یکی از آن چیزهایی که عاقبت به خیری می آورد، تسبیحات حضرت صدیقه (سلام الله علیها) است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رازهایی برای عاقبت بخیری


یک چیزهایی عاقبت به خیری می آورد. یکی از آن چیزهایی که عاقبت به خیری می آورد، تسبیحات حضرت صدیقه (سلام الله علیها) است.


عاقبت

برای هر نمازتان یک حداقلی قائل شوید. یک اقامه بگویید. اقامه حداقل است دیگر. چند ثانیه طول می کشد؟ بعد از نماز هم سه بار الله اکبر بگویید. این جزء تعقیبات مهم نماز است. بعد هم سرتان را به سجده بگذارید و سه بار شکرا لله بگویید. تمام. بلند می شوید و تسبیحات حضرت صدیقه (سلام الله علیها) را می گویید.

چقدر طول می کشد؟ مثلا نیم دقیقه. اما زمین تا آسمان نمازتان فرق می کند. می گویند اگر انسان اقامه بگوید یک صفی از فرشتگان به او اقتدا می کنند. نماز فرادایش، نماز جماعت می شود و اگر جماعت باشد چند نوع می شود. هم جن به او اقتدا کرده اند، هم انس و هم فرشتگان.

یک چیزهایی عاقبت به خیری می آورد. یکی از آن چیزهایی که عاقبت به خیری می آورد، تسبیحات حضرت صدیقه (سلام الله علیها) است.

یک وقتی کار حضرت صدیقه در خانه زیاد شده بود و کارشان سنگین شده بود. با هم مشورت کردند که چکار کنند. بعد ظاهراً امیرالمومنین فرمودند که بروید از پدرتان خدمت گزاری بگیرید که در کار خانه به شما کمک کند. خب ایشان چادر به سر کرد و به مسجد رفت. گفته بودند که هفده وصله به چادر ایشان بود. خب. بعد هم تمام مراسم ویژه استقبال از ایشان اجرا شد و ایشان نشستند. پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند چه شده دخترم؟ گفتند آقا کار من سنگین شده. مشورت کردیم که خدمت شما بیاییم و از شما یک خدمت گزاری بگیریم. پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند که من به منزل شما می آیم. بعد هم به منزل ایشان آمده بودند. چون دیوارها کوتاه بود، یعنی به اندازه قد انسان که دید نداشته باشد، رسمشان این بود که پشت در به اهل خانه سلام می دادند.

بعد از نماز صبح هم که تسبیحات را گفتید هفت بار بگویید بسم الله الرحمن الحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. اینجا واو ندارد. هفت بار. بعد هم می خواستید بخوابید، بخوابید

منزل ایشان مثلا یک حیاط سه در چهار داشت و یک اتاق هم بیشتر نداشت. به اهل خانه سلام کردند و کسی جواب نداد. دومرتبه فرمودند سلام علیکم. باز کسی جواب نداد. برای بار سوم فرمودند: سلام علیکم. حالا امیرالمومنین (علیه السلام) جواب دادند: وعلیکم السلام یا رسول الله. خیلی خوش آمدید. تشریف بیاورید داخل. فرمود چرا سلام اول را جواب ندادی؟ فرمود دلم می خواست شما زیاد به اهل این خانه سلام کنید تا برکت به داخل خانه مان بیاید.

ایشان فرمودند کار شما بسیار سنگین است و خسته می شوید. من آمدم یک مطلب بهتری به شما بگویم. یک مطلبی بگویم که بهتر از این است که یک خدمت گزاری به خانه شما بیاید. چه چیزی بهتر است؟ آنجا ایشان تسبیحات حضرت صدیقه را به ایشان و حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) آموختند. به همین مناسبت به آن تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) می گوییم. بعد برای آنها دستور بود که شب که می خواهند بخوابند هم این ذکر را بگویند. فرمودند هیچ شبی آن را ترک نکردم.

بعد از نماز مغرب که تسبیحات گفتید، هفت مرتبه بگویید بسم الله الرحمن الحیم و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. هرکس این را بگوید هفتاد مرض از او دور می شود. هفتاد مریضی از او دور می شود. دقت کنید که بعد از بسم الله حرف واو را بگویید.

بعد از نماز صبح هم که تسبیحات را گفتید هفت بار بگویید بسم الله الرحمن الحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. اینجا واو ندارد. هفت بار. بعد هم می خواستید بخوابید، بخوابید.

خواندن سوره مۆمنون در روز جمعه

روزهای جمعه سوره مۆمنون را بخوانید . تقریباً هشت صفحه است. هرکس این را بخواند عاقبت به خیر می شود.

نماز

چگونه نماز را با خشوع بخوانیم ؟

بسْم اللهِ الرَّحْمن الرَّحیم * قدْ أفلحَ المُۆمِنونَ * الذینَ هُمْ فی صَلاتِهمْ خاشِعونَ

اگر کسی می خواهد با خشوع نماز بخواند باید از لغو پرهیز کند. راه درازی است تا انسان بتواند بر خودش غلبه کند. زیرا ابتدای آن سخت است. تمام کارها ابتدایش سخت است. اولش سخت است. اگر آن اول سختی را تحمل کند، که صاحب همت بلند می خواهد، اگر آن اول سختی را تحمل کند، به راحتی می رسد. ببینید این راه سر بالایی است اما همیشه که سربالایی نیست. بعد در یک جایی فرشتگان ما را بغل می کنند و می برند.

در آیه 6 سوره مبارکه حمد می فرماید: اهْدِنا الصِّراط المُسْتقیمَ فرمودند ما را به راه راست هدایت کن. در آیه بعد می فرماید: صِراطَ الذینَ أنعَمْتَ عَلیْهمْ راه کسانی که به آنها نعمت داده ای. این راه متعلق به آنهاست. می توانیم اینگونه معنا کنیم که آنها صاحب این راه هستند. کسانی که به آنها نعمت داده ای، صاحب صراط مستقیم اند. همه ما می توانیم جزء این دسته باشیم نه آن دسته. خدایا ما را به صراط مستقیم راهنمایی کن.

صراط مستقیم صراطی است که متعلق به کسانی است که تو به آنها نعمت داده ای. می فرمایند این نعمت یعنی چه؟ فرمودند که هرگاه نعمت در قرآن بدون پسوند و پیشوند به کار رفت، مقصود از آن نعمت ولایت است. یک جنت نعیم داریم. یعنی جنتی که در آن خدا ولیّ است. در آیه 21 سوره مبارکه انسان می فرماید: وَسَقاهُمْ رَبّهُمْ ما آرزویش را هم نداریم. نه چرا شاید آرزویش را داشته باشیم.

می گویند اگر انسان اقامه بگوید یک صفی از فرشتگان به او اقتدا می کنند. نماز فرادایش، نماز جماعت می شود و اگر جماعت باشد چند نوع می شود. هم جن به او اقتدا کرده اند، هم انس و هم فرشتگان

صِراطَ الذینَ أنعَمْتَ عَلیْهمْ راه کسانی که به آنها نعمت داده ای. حالا آنهایی که نعمت داده ای چه کسانی هستند؟ در آیه 69 سوره مبارکه نساء می فرماید: وَمَنْ یُطِع اللهَ وَالرَّسُولَ دقت کنید هرکس خدا و رسول را اطاعت کند. اطاعت مطلق.

اطاعت مطلق یعنی چه؟

توانایی بسیار زیادی می خواهد تا انسان بتواند اطاعت مطلق کند. آن هم در اثر طول زمان اگر کسی کار کند و کار کند و کار کند، می تواند به توانایی اطاعت مطلق برسد. هرکس اطاعت مطلق کند وَمَنْ یُطِع اللهَ وَالرَّسُولَ فأولئِكَ مَعَ الذینَ أنعَمَ اللهُ عَلیْهمْآنهایی که اطاعت مطلق کردند همراه کسانی هستند که خدا به آنها نعمت داده است. نه اینکه جزء آنها باشند بلکه همراه آنها هستند.

مثلا گاهی یک وزیری به جایی می رود. ما فقط از حضور آن وزیر خبردار می شویم. از همراهانش خبر نداریم. همراه غیر از خودش است. هرکس اطاعت مطلق کند، او محشور می شود و به عنوان همراه او را می فرستند. بین همراه و آن فرد اصلی هزار فرسخ فاصله است.

صِراطَ الذینَ أنعَمْتَ عَلیْهمْ بعد فرمود که وَمَنْ یُطِع اللهَ وَالرَّسُولَ فأولئِكَ مَعَ الذینَ أنعَمَ اللهُ عَلیْهمْ اگر کسی اطاعت مطلق خدا و رسول را بکند، او با کسانی است که خدا به آنها نعمت داده است.

کسانی که خدا به آنها نعمت داده است چه کسانی هستند؟

در ادامه آیه می فرماید: مِنَ النـّبیّینَ وَالصِّدّیقینَ وَالشّهَداء وَالصّالِحینَ این چهار دسته کسانی هستند که خدا به آنها نعمت داده است. نعمت یعنی نعمت ولایت.

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منبع :

بیانات حجت الاسلام جاودان