تبیان، دستیار زندگی
راستی تا حالا فكر كرده اید چرا هدیه می دهیم و چرا هدیه می گیریم ؟ فكر كرده اید در این زندگی هدیه دادن دیگر چه صیغه ای است ؟ شاید جشن تولدتان باشد و بی صبرانه منتظر این باشید تا ببینید كه داخل هدیه ها وكادوهایتان چه چیزی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدیه دادن را بیاموزیم


راستی تا حالا فكر كرده اید چرا هدیه می دهیم و چرا هدیه می گیریم ؟ فكر كرده اید در این زندگی هدیه دادن دیگر چه صیغه ای است ؟ شاید جشن تولدتان باشد و بی صبرانه منتظر این باشید تا ببینید كه داخل هدیه ها وكادوهایتان چه چیزی  است.

کادو

هدیه ها انواع و رنگ های متفاوتی دارند به تناسب اینكه به چه میزان با شخص هدیه دهنده نزدیكی داریم وچه مناسبتی است ،قیمت و نوع هدیه مان فرق خواهد كرد. اوقاتی پیش می آید كه  هدیه ها مقصد زندگی را  در چند روز آینده مشخص می كنند كه مكانش ممكن است  مكه باشد،مشهد ویا نه دبی وجزایر قناری...گاهی هدیه ها از طلا فروشی خریده می شوند و خرج زیادی روی دست خریدار می گذارند. در موارد زیادی هدیه می تواند یك  شاخه گل با رنگی خاص  باشد چرا كه رنگ گل نشان دهنده احساس ما نسبت به فرد مقابل است.

در مورد هدیه دادن باید نكاتی را در نظر داشت. هدیه به خودی خود حتی اگر از داخلش نیز با خبر نباشیم  زیبا و قشنگ است و هدیه دادن عمل زیبا و پسندیده ای است. اما یك نكته اهمیتش از همه بیشتراست. و آن اینكه گاهی اوقات آداب هدیه دادن را فراموش می كنیم و یادمان می رود  هدیه دادن می تواند طرف مقابل ما را شاد كند و به او امیدی تازه بدهد.

در بسیاری موارد بدون اینكه به میزان رابطه مان فكر كنیم، هدیه می خریم و بدون فكر كردن وفقط صرفا به خاطر اینكه دست خالی نباشیم ،هدیه را تهیه می كنیم.

اما بهتر است در زندگی و در مناسبتها سعی كنیم چند مورد را راجع به هدیه دادن فراموش نكنیم:

**از زمان های دور هدیه دادن وجود داشته است در عصر پادشاهان هم چیزی به نام پیشكش بوده  است .به نوعی می توان گفت هدیه دادن یك نیاز انسانی است  .حتما نباید مادی باشد و در كل چگونگی هدیه دادن به كیفیت رابطه بین افراد بستگی دارد. در واقع هدیه رابطه ها را تعریف می كند،اینكه چه رابطه ای داریم ،طرف مقابلمان در چه موقعیتی قرار دارد چگونگی هدیه دادن ما را مشخص می كند. گاه هدیه دادن به پابرجایی یك رابطه می انجامد. رابطه ها را محكم تر می كند و به ارتباط ها رنگ وبوی دیگری می دهد.

** گاهی هدیه دادن  ما را از روزمره گی زندگی  نجات می دهد و باعث می شود كسالت مان با برگزاری یك مراسم یا دادن یك هدیه كوچك برطرف شود و جو شاد و صمیمی بین مان بازگردد.

** آنچه را كه دوستداریم برای خودمان هدیه بیاورند به دیگران هدیه بدهیم. هدیه مان كاغذ كادو داشته باشد چراكه خلاقیت در بسته بندی كادو حرف اول را می زند.خلق نوع جدیدی از كادو كردن در هرچه بیشتر جلوه دادن هدیه ما موثر است.

از ویژگیهای خوبی كه یك هدیه باید داشته باشد این است كه مراقب باشیم تا فاكتور یا برچسب قیمت روی هدیه مان نباشد

**نكته بسیار حائز اهمیت در زمان خریدن كادو این است كه حتما سن وسال طرف مقابلمان را مد نظر داشته باشیم .

**در زمان هدیه دادن سوپرایز كردن طرف مقابل از اهمیت خاصی برخوردار است . حتی اگر هدیه ما کوچک و بدون ارزش مادی باشد، بیش از پیش به  هدیه ما زیبایی می بخشد و ارزش واقعی هدیه مار افزایش می دهد.

**هدیه را به موقع به طرف مقابلمان اهداء كنیم. نگذاریم سالی واندی و ماهی بگذرد تا هدیه طرف مقابلمان را بدهیم .با شرایط هدیه ندهیم چراكه آن دیگر هدیه نیست وام مسكن است.

**از ویژگیهای خوبی كه یك هدیه باید  داشته باشد این است كه مراقب باشیم تا فاكتور یا برچسب قیمت روی هدیه مان نباشد.قیمت هدیه یكی از سری ترین مواردی است كه نباید فاش شود. چه بسا زمانهایی اتیكت روی هدیه مان باقی می ماند البته این نكته هم می تواند به نفع ما باشد وهم به ضررمان .

**بهتر است در زمان خریداری هدیه  زیبا فكر كنیم وبیاندیشیم .چه بسا هدیه هایی كه لبخند را بر لب طرف مقابل خشك می كند و  فرد هدیه دهنده را نیز با ناراحتی مواجه می كند.

کادو

یادمان باشد در مواقعی ما بدون هیچ تلاشی فقط یك هدیه تهیه كرده ایم.

** هدیه یك داد وستد است . چه بسا زمانی كه تحت شرایطی افراد هدیه می دهند، متقابلا روزی به نحوی دیگر یا در زمان مشابه به طرف مقابل باید پس داده شود. به نوعی می توان گفت در این تعامل اجتماعی افراد یكدیگر را می سنجد و اگر هدیه شان باز خورد نداشته باشد ، این فرایند بین این آنها  خاتمه خواهد یافت.

هدیه دادن و هدیه گرفتن بهانه ایست برای محكم كردن پیوندها، بیان احساساتمان آن طور كه در دلمان می گذرد.

در كل هدیه دادن یكی از نیازهای اساسی بشر است كه خشنودی و خرسندی به همراه دارد. مهم ترین نكته اینكه یك زندگی خوب را هم به خودمان و هم به دیگران هدیه بدهیم.

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان