تبیان، دستیار زندگی
آرامش صنعت و معدن با انتشار خبر متوقف شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در فصل پاییز باز بهم خورد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عدم آمادگی صنعت برای اجرای فاز دوم


آرامش صنعت و معدن با انتشار خبر متوقف شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در فصل پاییز باز بهم خورد...

آرامش صنعت و معدن با انتشار خبر متوقف شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در فصل پاییز باز بهم خورد. چرا که اهالی بخش تولید به‌خصوص در بخش صنایع انرژی‌بر متوقع بودند فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به این زودی‌ها برای بخش تولید اجرایی نشود و اعلام اجرا نشدن این طرح در یک فصل سال شاید به منزله این باشد که در فصل دیگر سال قرار است این طرح اجرا شود.

فاز دوم هدفمندی یارانه

این خبر خود موجب شوک و موج‌هایی در بخش تولید است. تلاطم‌هایی که تغییر یا توقف در بخش برنامه‌ریزی و مدیریت تولید ممکن است به وجود آورد. این شوک‌ها قطعا اثر منفی روی تولید و مدیریت انرژی در صنایع به خصوص صنایع انرژی‌بر خواهد داشت.

از طرف دیگر وقتی برنامه‌ریزی با تغییر یا شوک مواجه می‌شود، سیستم توزیع و فروش کالاها نیز با شوک و توقف ناگهانی روبه‌رو می‌گردد. در شرایط کنونی صنایع و بخش تولید هنوز از تبعات و پیامدهای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها خلاص نشده و در حال برنامه‌ریزی برای بیرون آمدن از اثرات اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌هاست.

با توجه به اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها هنوز شرایط برای صنایع عادی نشده است. تصور و زمان‌بندی صنایع بر این اساس بود که زمان طولانی‌تری برای رسیدن به زمان اجرای فاز دوم و بازگشت به حالت عادی در صنایع نیاز است.

تصور و زمان‌بندی صنایع بر این اساس بود که زمان طولانی‌تری برای رسیدن به زمان اجرای فاز دوم و بازگشت به حالت عادی در صنایع نیاز است

این برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و صنایع در حال ترمیم هستند. با این اوصاف می‌توان مشاهده کرد که صنایع تحمل شوک جدید را ندارند. صلاح تولید در این است که اصلا به فکر فاز دوم نباشند تا تبعات فاز اول به طور کامل فروکش کند. صنایع انرژی‌بر در این بین بیش از صنایع دیگر نیاز به زمان دارند. بخش معدن یکی از انرژی‌بر‌ترین صنایع است و وضعیت این بخش برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها اصلا مناسب نیست.

باید به صنایع فرصت داد که حتی‌الامکان استراتژی خود را با شرایط جدید منطبق و برای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها نیز استراتژی جدیدی طراحی کنند. در شرایط کنونی در حوزه معدن بخش‌های زیادی با توجه به اینکه کمبود گاز داریم از گاز سوز تبدیل به مازوت سوز شده‌اند. این تغییر فاز با توجه به اینکه گاز ارزان‌تر است خودش مشکلات جدیدی را ایجاد می‌کند.

باید به صنایع فرصت داد که حتی‌الامکان استراتژی خود را با شرایط جدید منطبق و برای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها نیز استراتژی جدیدی طراحی کنند

اگر دولت بخواهد مازوت را با همان قیمت ترجیحی به صنایع و بخش معدن بفروشد کل معادلات در این حوزه تغییر کرده و باید صنایع را برای آن آماده کرد. بنابراین مقامات و مسئولان باید به صنایع حق بدهند که نتوانند برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام آمادگی کنند. اعلام این خبرها نیز چیزی جز آشفتگی و بی‌برنامگی در صنایع ندارد.

بخش اقتصاد تبیان

منبع: تابناک