تبیان، دستیار زندگی
«اعجاز علمی قرآن مجید در مورد چگونگی به‌وجود آمدن كوه‌ها و نقش آن‌ها در آرامش پوسته زمین»، روز یکشنبه اول مرداد سال جاری در بخش اعجاز قرآن کریم برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزار شد

نشست علمی اعجازبا موضوع نقش کوهها در آرامش پوسته زمین

نشست علمی اعجاز

«اعجاز علمی قرآن مجید در مورد چگونگی به‌وجود آمدن كوه‌ها و نقش آن‌ها در آرامش پوسته زمین»، روز یکشنبه اول مرداد سال جاری در بخش اعجاز قرآن کریم برگزار شد.

بخش اعجاز قرآن در راستای برگزاری سلسله نشست‌های اعجاز قرآن نشستی با موضوع اعجاز علمی قرآن مجید در مورد چگونگی به‌وجود آمدن كوه‌ها و نقش آن‌ها در آرامش پوسته زمین برگزار كرد.

محمد محجل، دانشیار تكتونیك دانشگاه تربیت مدرس، در این نشست درباره پدیده‌های زمین‌شناختی و اشاره قرآن كریم به آن‌ها سخنرانی كرد.

وی با اشاره به این‌كه قرآن كریم نور محض و وسیله هدایت انسان‌ها است و خداوند از طریق پیامبر(ص) آن را نازل كرده است، افزود: قرآن كریم یك كتاب علمی صرف نیست، اما وقتی در آن نظر می‌كنیم، می‌بینیم كه انسان‌ها را به تفكر در پدیده‌های روی زمین دعوت می‌كند، مثلاً قرآن انسان را به تفكر در چگونگی خلق شتر وامی‌دارد؛ زیرا نشانه‌های قدرت الهی و ادله توحید را می‌توان با تفكر در خلق این موجود كشف كرد.

وی تصریح كرد: این اشاره‌ها برای انسان‌های گذشته شاید زیاد مفهوم نبود و آن‌ها از آن چندان برداشتی نمی‌كردند، اما اكنون پس از گذشت 14 قرن و با پیشرفت علوم تجربی می‌توان این اشاره‌های قرآنی را به خوبی فهمید.

محجل در ادامه اظهار كرد: آیاتی از قرآن مجید انسان‌ها را دعوت می‌كند تا در چگونگی نصب كوه‌ها نظر كنند، آن‌ها را ثابت نپنداشته و به حركت آن‌ها چون حركت ابرها دقت كنند.

دانشیار تكنوتیك دانشگاه تربیت مدرس تهران تأكید كرد: آیات قرآنی از انسان‌ها می‌خواهد تا در چگونگی به وجود آمدن كوه‌ها تدبر كنند و نقش آن‌ها را در ثبات و آرامش پوسته زمین را مورد توجه قرار دهند.

نشست علمی اعجاز

وی گفت: در قرآن مجید در ارتباط با كوه‌ها و آیاتی كه این واژه‌ها در آن‌ها به كار رفته «جبل» و در بعضی از آیات به صورت جمع یعنی «جبال» است، اما در مواردی به صفت بارز استواری آن توجه شده و از لغت «رواسی» استفاده شده است.

محجل خاطرنشان كرد: رواسی در قرآن مجید به صورت جمع آمده و در مورد رواسی به نقش آن‌ها در ایجاد ثبات، استواری و آرامش در پوسته زمین توجه شده و در به‌وجود آمدن رواسی به كشش در پوسته زمین اشاره شده است.

وی تصریح كرد: یافته‌های زمین‌شناسی در چند دهه اخیر مشخص ساخته كه كشش در پوسته زمین شروع فرآیند به وجود آمدن كوه‌زادهای بزرگ زنجیره‌ای است. در این رابطه فرآیند به وجود آمدن كوه‌زادها با مقیاس چند هزار كیلومتری مطرح است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: چگونه كشش در پوسته زمین با بوجود آمدن كوه‌ها ارتباط دارد؟ علوم زمین‌شناسی با یافته‌های تجربی، آزمایشگاهی و میدانی در چند دهه اخیر مسائلی را در این رابطه روشن كرده كه قرآن مجید در بیش از 1400 سال پیش به این موارد علمی دقیق اشاره كرده است.

محمد محجل به آیه‌های 27 سوره فاطر، 79 سوره انبیاء، 18 سوره ص و 18 سوره حج اشاره و تاكید كرد: خداوند بارها از انسان‌ها خواسته تا به كوه‌ها بنگرند و فرموده كه آن‌ها تسبیح خدا را به جای می‌آورند اما ما تسبیح آن‌ها را نمی‌فهمیم.

وی در پایان خاطرنشان كرد: كوه‌ها از نظر خداوند مبارك هستند و برای این مسئله می‌توان چند دلیل برشمرد؛ اول آنكه هر چه بر روی كوه‌ها بالاتر می‌روید هوا سردتر می‌شود و دوم این‌كه كوه‌ها مخزن آب به شمار می‌آیند و سوم این‌كه كوه‌ها در خنك‌كردن كره زمین و تثبیت آن نقش ایفا می‌كنند و از دیگر بركات كوه‌ها می‌توان به مخازن موجود در آن‌ها و رودخانه‌هایی كه از زیر آن‌ها خارج می‌شوند، اشاره كرد.

گفتنی است بخش اعجاز قرآن کریم در سالن شبستان طبقه همکف جنب نشر مکتوب و بخش حوزوی منتظر حضور بازدید کنندگان می باشد.

گزارش: مونا ناصرپور

تنظیم: هومن بهلولی