تبیان، دستیار زندگی
نهاد خانواده و ازدواج به این دلیل باقی مانده است که برآورده کردن دو نیاز خود را نمی توانیم به دیگران محول کنیم؛ این دو نیاز، عشق و تعهد هستند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه مردی خاص شوید؟!


نهاد خانواده و ازدواج به این دلیل باقی مانده است که برآورده کردن دو نیاز خود را نمی توانیم به دیگران محول کنیم؛ این دو نیاز، عشق و تعهد هستند....

هدیه دادن به همسر

در سالهای اخیر اولویتها و انتظارات مردم در رابطه با ازدواج و زندگی زناشویی تغییر کرده است. ما بسیاری از نیازهایمان را خارج از زندگی زناشویی بر طرف می کنیم. برای آن که برخی وظایف مان را انجام دهیم، برخی وظایف دیگر خود را به دیگران محول می کنیم . ولی نهاد خانواده و ازدواج به این دلیل باقی مانده است که برآورده کردن دو نیاز خود را نمی توانیم به دیگران محول کنیم؛ این دو نیاز، عشق و تعهد هستند.

البته در جامعه ما تعهد در زندگی زناشویی همواره دارای جایگاهی خاص و منحصر به فرد بوده است و همین مولفه است که خانواده های ایرانی را از سایر خانواده های ملل دیگر مجزا می کند ولی به جرات بتوان گفت که در نسلهای پیش از ما هر چند زنان همواره خواهان عشق و محبت از همسرشان بوده اند اما در صورتی که با همسری مغایر با خواسته خود مواجه می شدند سعی در تحمل شرایط و ادامه دادن زندگی داشتند. شاید زنان چند سال پیش توقع نداشتند و یا حتی عرف جامعه نبود که همسرش مناسبتهای مهم زندگی شان را به خاطر داشته و برای وی هدیه بگیرد. توقع ابراز عشق از همسر نداشتند، با لجاجتها و عصبیتهای احتمالی کنار می آمدند و ... .

ولی زنان امروز تغییر کرده اند و توقعات بیشتری از همسر خود دارند یعنی در یک کلام توقع دارند عاطفه و عشق همسرشان دایما به وی ابراز گردد و در غیر این صورت رابطه زناشویی زن و مرد مورد تهدید جدی قرار می گیرد. البته به طور قطع همانطور که زنان تغییر کرده اند مردان هم دچار تحولات اساسی شده اند و لذا ضروری است که شکل رابطه این جنس در ازدواج دچار تحولات اساسی شده و به سمت پیشرفت و بهبود حرکت کند.

لذا در ادامه این یادداشت توصیه هایی به مردان ارایه می شود تا رابطه ای بهتر با همسرشان برقرار کنند:

یک زن شاد باعث یک ازدواج شاد و یک خانه شاد می گردد. شما با زن آرزوهایتان ازدواج کرده اید حال نوبت این است که یاد بگیرید چطور به او نشان دهید که چه مفهوم و جایگاهی در زندگی شما دارد. این یک سرمایه گذاری است که سود زیادی به دنبال خواهد داشت. او مادر فرزندانتان است یا روزی خواهد شد. با او زیر یک سقف زندگی می کنید، شریک زندگی تان است و عشق واقعی تان است. برای دوست داشتن و عاشق او بودن کافی است احساسات خود را بکار گیرید:

راهنمایی ها

تحقیق: اهمیت دادن به جزییات به ویژه موارد کوچک بسیار با ارزش است. لازم است یک بررسی کامل درباره اینکه چه چیزی همسرتان را خوشحال می کند انجام دهید. شما با او زندگی می کنید و این یک فرصت طلایی است. چه فرصتی بهتر از اینکه با سوژه تحت بررسی خود زیر یک سقف زندگی می کنید.

سعی کنید از هر فرصتی برای ابراز عشق به همسرتان استفاده کنید. همیشه ابراز عشق نباید کلامی باشد بلکه می توانید از یادداشتهای عاشقانه هم استفاده کنید مثلا آینه منزل، لابلای یادداشتهای همسرتان، جلد کتاب مورد علاقه همسرتان و .. همه و همه می تواند مکانهای مناسبی برای یادداشتهای عاشقانه باشد

بگذارید یک روز مطابق ذهنیت و توقع او رفتار کنید(یک روز خودتان را جای او بگذارید) لیستی از آنچه او را خوشحال می کند و آنچه باعث از بین رفتن توان و انرژی اش می شود تهیه کنید.

چیزهای کوچک اما با ارزش را در یک جایی نگهدارید چیزهایی مانند یک کارت، یک نامه، صورت حساب یک شام خاطره انگیز و ...در یک جعبه کوچک و امن نگهدارید وقتی که به یک ایده نیاز دارید سراغ جعبه بروید جعبه ای که مملو از لحظات شاد زندگی و خاطرات و عشق است. مثلا می توانید همراه هدیه ای که به همسرتان می دهید رسید دسته گلی را که برایش اولین بار آورده اید یا کاغذ خرید انگشتر عقد و یا ... را به او بدهید.

باری از دوشش بردارید: اگر بیشتر از چند سال است که با هم زندگی می کنید احتمالا به شدت در وظایف روزمره غرق شده اید. شستشوی لباسها، رسیدگی به آشپزی و نظافت منزل، پرداخت هزینه ها و صورت حسابها و قسطها و ...برخی از ما به این روزمرگی ها عادت کرده ایم.

ولی به طور قطع یک سری از مسئولیتها وجود دارد که همسرتان از انجام آن بیزار است. با توجه و تمرکز بیشتر به همسرتان متوجه این موارد خواهید شد. با انجام کامل یکی از این کارها او را شگفت زده کنید.

مثلا اگر همیشه قبل از خوابیدن او باید برود و زباله ها را جمع آوری کرده و برای بیرون گذاشتن آماده کند سعی کنید این بار شما پیش قدم شده و این کار را دقیقا به همان ترتیبی که او انجام می دهد اجرا کنید.

همسر

فعالیتهای تصادفی عاشقانه: سعی کنید از هر فرصتی برای ابراز عشق به همسرتان استفاده کنید. همیشه ابراز عشق نباید کلامی باشد بلکه می توانید از یادداشتهای عاشقانه هم استفاده کنید مثلا آینه منزل، لابلای یادداشتهای همسرتان، جلد کتاب مورد علاقه همسرتان و .. همه و همه می تواند مکانهای مناسبی برای یادداشتهای عاشقانه باشد.

ابراز توجه و علاقه به طرق مختلف: از ابراز علاقه جسمانی مثل در آغوش گرفتن یکدیگر و ... به هر دلیلی به ویژه مواقعی که هر دو خوشحال هستید غافل نشوید. زنان نیازمند توجه دایمی هستند. مطالعات مستمر نشان می دهد که توجه و ابراز علاقه جسمانی به زندگی شادتر و طولانی تری ختم می شود.

تعریف و تمجید: اینکه یک فرد به خاطر کار خوب و مناسبش مورد تایید و تشکر قرار گیرد بسیار رایج و مرسوم است اما به نظر می رسد انجام برخی از کارهای و در زندگی مشترک به مرور عادی شده و مورد تایید و تمجید قرار نمی گیرد. ولی شما باید حتی برای یک شام خوب و خوشمزه از همسرتان تشکر مناسب و درخور کنید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

کشف روشهای جدید برای ابراز عشق

شناسایی همسر در سه شماره

سکوت درمانی در روابط زناشویی

ازدواج تان پلاسیده نشود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.