تبیان، دستیار زندگی
شاید شما برنده سفر كربلای معلی و یا مشهد مقدس این مسابقه باشید. فرصت را از دست ندهید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین عسگری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه ماه مهر - شماره ٢ - چهارم ماه مبارك رمضان 1391

امروز چهارمین روز از ماه مبارک است. شما هم موافقید که چه زود می گذر این ایام خوش میهمانی؟ با آرزوی بهره مندی از این روزهای بی بدیل، ورودتان را به دومین مسابقه ماه مهر خوش آمد می گوییم. بسم الله بگویید و آغاز كنید.

صدای روز:

بگذارید این را عرض کنم که کنار آمدن با خدا سخت نیست، به ویژه خدایی که کریم است. اما کنار آمدن با مردم سخت است آن هم وقتی که کارشان گیر باشد. همین شد که ما تصمیم گرفتیم در ماه مهر درباره حق الناس صحبت کنیم. دیروز در ماه مهر اول درباره اهمیت حق الناس گفتیم و امروز درباره آثار آن. امروز شما پای صحت حجة الاسلام دکتر رفیعی دربارهآثار خطرناک حق الناس خواهید شنید. این گفتگو را بشنوید و به سوال زیر پاسخ دهید:

1- کدام گزینه جزو آثار دنیایی حق الناس نیست؟
a. محرومیت از صحت و سلامت
b. محرومیت از برکت رزق
c. محرمیت از لذت عبادت

احکام روز:

دیروز 10 تا از مسایل مربوط به نیت روزه را تقدیمتان کردیم. امروز هم در ادامه همان بحث، 10مساله بعدی را پیش روی شما می‌گذاریم. لطفا پس از مطالعه آنها به سوال زیر پاسخ دهید:

2- کدام یک از کارهای زیر، روزه ماه رمضان را باطل نمی‌کند؟
a. همین که فرد وسط روز نیت کند که روزه نباشد، بدون اینکه کاری که روزه را باطل می‌کند، انجام دهد.
b. همین که فرد لقمه ای که از روی فراموشی به دهان گذاشته را بیرون نیاورد.
c. همین فرد نیت که کاری که روزه را باطل می‌کند را انجام دهد، بودن اینکه آن را انجام دهد.

جزء روز:

جزء چهارم قرآن از آیه 93 سوره آل عمران شروع و به آیه 23 سوره نساء ختم می‌شود. دیروز درباره سوره آل عمران برایتان گفتیم بنابر این امروز فقط چند جمله از سوره نساء عرض می‌کنیم.

نساء به معنان زنان است و از آنجا که در بخشی از این سوره، مسائل و احکامی درباره ازدواج با زنان و حقوق آنان و روابط خانوادگی و حل اختلافات و مسئله ارث و طلاق و ... بیان شده است، به این اسم نامیده شده است. در ادامه این سوره و از آیه 136 به بعد، روحیات منافقان تبیین شده است. از موضوعات دیگر این سوره، احکام نماز و جهاد و هجرت و شهادات و تجارت، حالات اهل کتاب، و همچنین شئون جامعه اسلامی است که بر ویرانه‌های سنت‌های جاهلی بنا می‌شود. و دستورات اجتماعی اسلام در این سوره ذکر شده است.

اکنون شما پس از خواندن این مطلب که به تبیین برخی از معارف این جزء پرداخته است،‌ به سوالات زیر جواب دهید:

3- خداوند متعال در سوره آل عمران می‌فرماید «یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ »، دلیل این نورانیت چهره انسان‌ها یا عدم آن در این آیه چه چیزی بیان شده است؟
a. این عبادت است که موجب نورانیت جهره انسان می‌شود.
b. این نور انعکاس و تجسم اعمال انسان است
c. دلیل این نور رعایت حق الناس است.
4- خداوند تبارک صبر و تقوا را دو بال پیروی مسلمان معرفی کرده است. با توجه به ادامه آیات، چه چیزی یاریگر مسلمانان صبور و با تقواست؟
a. همراهی فرشتگان
b. همراهی توفیق الهی
c. همراهی دعای پیامبر
5- خدای بلند مرتبه در سوره آل عمران می‌فرماید «لَا یَغُرَّنَّکَ تَقَلُّبُ الَّذِینَ کَفَرُواْ فیِ الْبِلَادِ» یعنی گشت و گذار بی ایمانان شما را فریب ندهد. حال کدام یک از موارد زیر دلیل حال به ظاهر خوش آنان نیست؟
a. خداوند به آنان فرصت داده است و آنان دچار صفت استداراج شده‌اند که بیشتر غرق شوند.
b. آنان چون پایبند به حلال حرام نیستند توانستند در این دنیا برای خود از راه های نادرست زندگی خوشی فراهم کنند اما عاقبت ناخوشی در انتظار دارند.
c. خداوند خواسته با آنان در این دنیا با آنان تسویه کند تا بهشت روزی آنان نشود.
6- در سوره نساء درباره تقسیم دقیق ارث بر اساس دستورات اسلام و نیز رعایت حال یتیمان و حقوق آنان سفارش شده است. حال بفرمایید از خوردن مال یتیمان چطور پرده برداشته شده است؟
a. خوردن مال یتیمان، مردار خواری است
b. خوردن مال یتیمان،خوردن گوشت برادر مرده است
c. خوردن مال یتیمان، خوردن آتش است

دعای روز:

دست شما را گرفته و با این پیوند به محضر دلنشین حضرت آیت الله مجتهدی می بریم تا دعای روز چهارم را برایمان تفسیر كنند. این صحبت كوتاه را بخوایند و به سوالات زیر پاسخ دهید.

7- در دعای روز چهارم می‌خوانیم «اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ» یعنی خداوندا مرا در این روز برای برپایی فرمانت نیرومند ساز. منظور از این نیرو درباره روزه چیست؟
a. توان جسمی برای روزه داری
b. نیروی عبادت
c. هر دو مورد
8- در ادامه دعا از خداوند می‌خواهیم «وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاَوَةَ ذِکْرِکَ» یعنی خدایا در این روز شیرینی یادت را بر من بچشان. طبق فرمایش امامان، محرومیت از این شیرینی کمترین عذاب چه کسی است؟
a. کسی که به دانش خود عمل نمی‌کند
b. کسی که از گناهان پرهیز نمی‌کند
c. کسی که واجبات را سبک می شمرد

برای شرکت در مسابقه اینجا کلیک کنید

توجه : برنده هر مسابقه در دو شماره بعد اعلام خواهد شد بنابراین برنده مسابقه یک در مسابقه سوم اعلام خواهد شد.


باشگاه کاربران تبیان