تبیان، دستیار زندگی
همه ما با معنی و مفهوم تقلب آشنا هستیم گر چه تقلب میتواند به مصداقهای زیادی تعمیم داده شود اما منظور ما تقلب در امتحانات درسی است.شاید کمتر کسی باشد که تقلب نکرده باشد اما این گستردگی باعث آن نمی شود که زشتی آنرا از بین رفته بدانیم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل میل به تقلب (قسمت دوم)

علل میل به تقلب

همه ما با معنی و مفهوم تقلب آشنا هستیم گر چه تقلب می تواند به مصداق های زیادی تعمیم داده شود اما منظور ما تقلب در امتحانات درسی است. شاید کمتر کسی باشد که تقلب نکرده باشد اما این گستردگی باعث آن نمی شود که زشتی آن را از بین رفته بدانیم. بلکه تلاش ما باید این باشد که با این پدیده مبارزه کنیم.

برداشت ما این است که در سال های اخیر در مدارس گرایش به تقلب به شدت افزایش یافته است و یکی از دلایل مهم آن هم تحت فشار قرار گرفتن مدارس برای افزایش درصد قبولی از مدیران بالا بوده است و به تبع آن به دانش آموزان نمرات بالاتر از حق خود داده شد و نظارت در سر جلسات امتحان با مسامحه کاری صورت گرفت و دانش آموزان هم برای درس نخواندن و تنبلی و گرفتن نمرات غیر واقعی عادت کردند و این واقعیت مخصوصاً در مدارس ابتدایی و راهنمائی رخ داده است.

امروزه قبح تقلب در نظر ما کم رنگ شده است و این می تواند برای ما واقعاً هشدار دهنده باشد. چون فرزندان جامعه با تقلب کردن آسیب می بینند و تقلب می تواند این پیام را برای آن ها داشته باشد که خطاهای دیگری را هم می  توان این چنین انجام داد و قوانین و مقررات دیگری را هم می توان این چنین زیر پا گذاشت. و ما هرگز نمی خواهیم چنین فرزندانی را تربیت کنیم. چون ما می خواهیم که فرزندان ما هم با اخلاق و هم تلاش گر و هم باسواد باشند.

در یک تعبیر خشن شاید بتوانیم بگوییم فردی که تقلب می کند مانند کسی است که دزدی می کند اما با شیوه ی دیگر. همان طور که در دزدی پنهان کاری، ترس و تجاوز به حقوق دیگران وجود دارد در تقلب هم وجود دارد. اما گفته می شود که تقلب می تواند چیزی شبیه دروغگویی باشد.

به نظر می رسد که فرد سالم نباید تقلب کند گر چه نتواند به همه سؤالات امتحانی پاسخ دهد. چون او می داند تقلب از سنخ چه نوع اعمال و رفتاری است.

نتایج تقلب از نظر روانی

1- بروز احساس ترس:

علل میل به تقلب

فرد متقلّب از آبرو و از احتمال لو رفتن خود می ترسد و چون می ترسد احساس امنیت او به خطر می افتد و تحت تاثیر عوامل فیزیولوژیکی قرار می گیرد و به دین صورت به خودش آسیب می زند.

2- بروز احساس حقارت:

تقلب به طور ضمنی در انسان احساس حقارت به وجود می آورد زیرا تا انسان احساس کمبود و نیاز عاجزانه نداشته باشد دست به تقلب نمی زند. اما این احساس حقارت، با احساس ناتوانی در پاسخ دادن به سۆالات تشدید می شود و ضربه بیشتر به انسان می زند.

3- بروز رفتار پنهان کاری:

که فرد می خواهد چیزی را پنهان کند آن هم امری را که خود به خلاف آن واقف است و این یعنی، فرد دانسته خطا می کند و زمینه های خطای را دیگری را هم برای خود می گشاید.

علل میل به تقلب

علاوه بر نتایج فوق تقلّب نتایج فرهنگی و اجتماعی  وخیمی را به دنبال خواهد داشت که در جای خود قابل بررسی است.

علل تقلب:

1- ضعف درسی دانش آموزان نسبت به محتوا.

2- احساس عدم امنیت نسبت به نمره هایی که دریافت می کند از طرف والدین.

3- بی اعتمادی به خود و دانسته هایش.

4- نیاز به جلب توجه و خود نمایی ویا قدرت نمایی.

5- نادرست و متقلب بودن اعضاء خانواده که زمینه تقلب در بچه را فراهم نموده است.

6- عدم آگاهی از دلایل برگزاری امتحان و انجام تکالیف در هدف آموزشی


مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم:مریم فروزان کیا