تبیان، دستیار زندگی
دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین: بنابر احتیاط، موجب باطل شدن روزه مى‏شود، هرچند بعدا توبه كند و بگوید كه دروغ بسته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلاف فتوا امام و رهبری در روزه

مقام معظم رهبری و امام ره

دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین: بنابر احتیاط، موجب باطل شدن روزه مى‏شود، هرچند بعدا توبه كند و بگوید كه دروغ بسته است.

مقلدین مقام معظم رهبری به علت اینکه فتاوای معظم له در اکثر موارد همانند نظرات استاد بزرگوارشان حضرت امام(ره) است

می توانند در اکثر مسایل به رساله امام مراجعه کنند و جهت دستیابی به فتاوای رهبری آنچه در دسترس عموم قرار دارد اجوبه الاستفتائات معظم له است

که در بعضی موارد در بردارنده تمامی مسائل مبتلا به نیست لذا مقلدین ایشان در پاره ای از موارد اختلافی و مستحدثه علاوه بر استفتاء از معظم له می توان به کتاب کوچک "راهنمای فتاوا" که در آن به برخی از تفاوت‏های فتاوای امام و مقام معظم رهبری اشاره شده است مراجعه کنند.

به همین منظور بخش روزه این کتاب را تقدیم کاربران عزیز می کنیم و امیدواریم که در این ماه مبارک ما را از دعای خیرشان محروم نفرمایند.

استعمال آمپول به جای غذا

امام خمینى: احتیاط واجب آن است كه روزه‏دار از استعمال آمپولى كه بجاى غذا به كار مى‏رود خوددارى كند، ولى تزریق آمپولى كه عضو را بى‏حس مى‏كند یا به جاى دوا استعمال مى‏شود اشكال ندارد.

توضیح المسائل 1576

مقام معظم رهبری: احتیاط واجب آن است كه روزه‏دار از استعمال آمپولهاى مقوّى یا مغذّى، یا آمپولهایى كه به رگ تزریق مى‏شود و نیز انواع سرُمها خوددارى كند. ولى تزریق آمپول براى بى‏حس كردن و نیز دارو گذاشتن در زخمها و جراحتها اشكال ندارد.

اجوبه الاستفتائات، س 767

استعمال دود

امام خمینى: احتیاط واجب آن است كه روزه‏دار دود سیگار و تنباكو و مانند اینها را هم به حلق نرساند. ولى بخار غلی1 روزه را باطل نمى‏كند، مگر این كه در دهان به صورت آب درآید و فرو دهد

توضیح المسائل١٦٠٥

مقام معظم رهبری: احتیاط واجب آن است كه روزه‏دار از دودهاى انواع دخانیات و نیز مواد مخدرى كه از راه بینى یا زیر زبان جذب مى‏شود خوددارى كند.

اجوبه الاستفتائات، س 7٦٠

نسبت دروغ به خدا و پیغمبر

امام خمینى: اگر روزه‏دار به گفتن یا به نوشتن یا به اشاره و مانند اینها به خدا و پیغمبر (ص) و جانشینان آن حضرت عمدا نسبت دروغ بدهد اگر چه فورا بگوید دروغ گفتم یا توبه كند، روزه او باطل است و احتیاط واجب آن است كه حضرت زهرا (علیها السلام) و سایر پیغمبران و جانشینان آنان هم در این حكم فرقى ندارند.

توضیح المسائل١٥٩٦

مقام معظم رهبری: دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین: بنابر احتیاط، موجب باطل شدن روزه مى‏شود، هرچند بعدا توبه كند و بگوید كه دروغ بسته است.

استفتاء جدید، 30

امام خمینى: اگر بخواهد خبرى را كه نمى‏داند راست است یا دروغ نقل كند بنابر احتیاط واجب باید از كسى كه آن خبر را گفته، یا از كتابى كه آن خبر در آن نوشته شده نقل نماید لكن اگر خودش هم خبر بدهد روزه‏اش باطل نمى‏شود.

توضیح المسائل١٥٩٦

مقام معظم رهبری: نقل روایاتى كه در كتب آمده است و انسان نمى‏داند كه دروغ باشد، اشكال ندارد. هرچند احتیاط آن است كه آنها را با نسبت به آن كتاب نقل كند.

استفتاء جدید،٣١

رساندن غبار به حلق

امام خمینى: رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل مى‏كند چه غبار چیزى باشد كه خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزى باشد كه خوردن آن حرام است.

توضیح المسائل١٦٠٣

مقام معظم رهبری: روزه‏دار بنابر احتیاط واجب باید غبار غلیظ را - مانند غبارى كه از جارو كردنِ زمین خاكى بر مى‏خیزد - فرو ندهد، همچنین دود سیگار و دیگر دخانیات بنابر احتیاط واجب روزه را باطل مى‏كند.

استفتاء جدید، 32

خوابیدن بعد از جنابت

امام خمینى: اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود و بداند یا احتمال دهد كه اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار مى‏شود و تصمیم هم داشته باشد كه بعد از بیدار شدن غسل كند،

چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بیدار نشود، و باید روزه آن روز را قضا كند و همچنین است اگر از خواب دوّم بیدار شود و براى مرتبه سوم بخوابد و كفاره بر او واجب نمى‏شود.

مقام معظم رهبری: هرگاه كسى در شب ماه رمضان جنب شود و پس از جنابت بگمان اینكه پیش از اذان صبح بیدار مى‏شود و غسل مى‏كند، به خواب رود و تا هنگام اذان بیدار نشود، قضاى آن روز بر او واجب است ولى كفّاره واجب نیست. اگر چه احتیاط آن است كه كفاره نیز داده شود.

جهل به مبطل روزه

امام خمینى: اگر بواسطه ندانستن مسأله كارى انجام دهد كه روزه را باطل مى‏كند، چنانچه مى‏توانسته مسأله را یاد بگیرد بنا بر احتیاط واجب كفاره بر او ثابت مى‏شود و اگر نمى‏توانسته مسأله یاد بگیرد یا اصلا ملتفت مسأله نبوده یا یقین داشته كه فلان چیز روزه را باطل نمى‏كند، كفاره بر او واجب نیست.

توضیح المسائل 1659

مقام معظم رهبری: اگر به سبب بى¬اطلاعى از حكم شرعى، كارى را انجام دهد كه روزه را باطل مى‏كند ـ مثل اینكه نمى‏دانست سر زیر آب كردن روزه را باطل مى‏كند و سر زیر آب كرد ـ روزه‏اش باطل است و باید آن را قضاء كند ولى كفّاره بر او واجب نیست.

اگر كارى را انجام مى‏دهد كه مى‏داند حرام است ولى نمى‏داند كه روزه را نیز باطل مى‏كند، علاوه برقضاء، بنابر احتیاط واجب باید كفّاره بدهد.

اجوبه الاستفتائات، س 817


منبع:

راهنمای فتاوا (برخی از تفاوتهای فتاوای امام و مقام معظم رهبری)؛ انتشارات معروف

تهیه و فرآوری: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه