تبیان، دستیار زندگی
طبق دعای افتتاح، در فراز ابتدایی، می فرماید: که من یقین دارم که خداوند، ارحم اراحمین است، البته به شرطی که، من، خودم را در موضع رحمت و عفو او قرار دهم .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : داریوش عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باران رحمت خدا و ظرف‌های وارونه !


طبق دعای افتتاح، در فراز ابتدایی، می فرماید: که من یقین دارم که خداوند، ارحم اراحمین است، البته به شرطی که، من، خودم را در موضع رحمت و عفو او قرار دهم .


رحمت

دعای هر شب ماه مبارک رمضان‏

شرح اولین بخش از دعای افتتاح

بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّكَ‏

وَ أَیْقَنْتُ أَنَّكَ

أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ فِی مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ

وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَة ؛

ترجمه: اى خدا من افتتاح ستایش را به حمد تو مى‏كنم و به نعمت و احسانت راه حق و صواب را مى‏جویم

و یقین دارم كه تو مهربانترین مهربانان عالمى در موضع عفو و بخشش .

و سخت‏ترین منتقمى در موضع عقاب و انتقام‏.

در این مجموعه به مواضع رحمت خداوند، (که در آن مواضع، خداوند ارحم الراحمین است) و مواضع نقمت (مواضعی که خداوند، در آنها، اشد المعاقبین است)، اشاره خواهد شد.

در این ماه که ماه رحمت الهی است، رحمت بی کران الهی بر بندگان خود نازل می شود و همگان می توانند از این رحمت نهایت استفاده را ببرند، اما در این میان افرادی هستند که؛ با توجه بیشتر و داشتن هوش معنوی خود را بیشتر از دیگران در معرض دریافت رحمت الهی قرار می دهند. و در مقابل افرادی، به علت غفلت و عدم توجه لازم، خود را از این رحمت بی پایان، بی نصیب می کنند

در ابتدا به مواضع رحمت خداوند اشاره خواهد شد، این مواضع، مکانها و یا زمانهایی هستند که؛ اگر انسان خود را در این مواضع قرار دهد، خداوند را ارحم الراحمین درک می کند، یعنی مشمول رحمت بی کران الهی خواهد گردید .

بر طبق دعای افتتاح، در فراز ابتدایی، می فرماید: که من یقین دارم که خداوند، ارحم اراحمین است، البته به شرطی که، من، خودم را در موضع رحمت و عفو او قرار دهم.

لیوان

اولین موضع رحمت الهی، توجه و عدم غفلت نسبت به خداوند است.

در این ماه که ماه رحمت الهی است، رحمت بی کران الهی بر بندگان خود نازل می شود و همگان می توانند از این رحمت نهایت استفاده را ببرند، اما در این میان افرادی هستند که؛ با توجه بیشتر و داشتن هوش معنوی خود را بیشتر از دیگران در معرض دریافت رحمت الهی قرار می دهند. و در مقابل افرادی، به علت غفلت و عدم توجه لازم، خود را از این رحمت بی پایان، بی نصیب می‌کنند.

زمانی که از آسمان باران می بارد، این باران نگاه نمیکند که زمینی که بر آن می بارد حاصلخیز است، یا شوره زار، و بر همه زمینها می بارد، اما زمین حاصلخیز از این آب برای رشد گیاهان درون خود استفاده می کند و زمین شوره زار آن را در خود از بین می برد.

به بیان دیگر زمان بارش باران، اگر یک عدد لیوان برعکس شده را زیر باران بگذاریم، آنهم باران فراوان، چه میزان آب باران درون لیوان ما جمع می شود؟ مسلما حتی قطره ای آب هم درون لیوان نمی رود.

حال اگر لیوان را به شکل درست، روی زمین بگذاریم چه؟

رحمت

اینجا که به میزان شدت باران، آب درون لیوان جمع می شود.

 لیوان را، به ظرف وجودی خودمان تشبیه کنید و باران را، به باران رحمت الهی، که غفلت نسبت به رحمت الهی، مانند برعکس بودن لیوان و مغفول مانند از رحمت الهی است.

و اگر ما توجه به رحمت الهی داشته باشیم و این ماه را ماه رحمت واسعه بدانیم، هر آینه مشمول رحمت الهی بوده و این مستلزم این است که، لیوان (توجه دل به ذات اقدس اله) را درست گذاشته باشیم، و غافل نباشیم.

اینجا لازم است باور کنیم و قبول کنیم ماه، ماه رحمت است و ما باید تمام تلاشمان را برای کسب این رحمت به کار بریم. ان شاء الله

تمسک به خداوند و چنگ انداختن به دامان الهی، باعث نزدیک شدن به رحمت الهی می گردد. ما در این ماه پر برکت، به دنبال جلب رحمت الهی هستیم، پس باید بکوشیم، خود را در مواضع رحمت الهی قرار دهیم

دومین موضع رحمت الهی ایمان و اعتصام به خداوند است.

فَأَمَّا الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فی‏ رَحْمَةٍ مِنْه. (سوره نساء/ 175)

ترجمه: اما کسانی که به خدا ایمان آورده و به او تمسک نموده اند، به زودی آنان را‏ در رحمت و فضلی از جانب خود در می آورد.

تمسک به خداوند و چنگ انداختن به دامان الهی، باعث نزدیک شدن به رحمت الهی می گردد. ما در این ماه پر برکت، به دنبال جلب رحمت الهی هستیم، پس باید بکوشیم، خود را در مواضع رحمت الهی قرار دهیم .

دو کودک را فرض نمایید، که اولی دست در دست مادر مسیر را طی می کند، و دومی با بازیگوشی در اطراف مادر حرکت می نماید. کودک اولی، زمانی که حاجتی برایش بوجود می آید، مانند: تشنگی یا گرسنگی و یا هر حاجت دیگری، به علت اینکه دست در دست مادر دارد، فورا حاجت خود رابه مادر گفته و از او طلب می نماید. اما کودک دوم، به محض بوجود آمدن حاجتی برایش، اول باید بگردد و مادرش را پیدا کند، بعد از او درخواست کند، افرادی که به خداوند ایمان آورده و به او تمسک می نمایند، مانند کودک اول، به محض بوجود آمدن حاجتی آن را از ذات اقدس الهی تمنا می کنند، و آنچه به صلاحشان باشد را، دریافت می نمایند. اما کسانی که مانند کودک دوم، دور از ایمان و تمسک الهی هستند، باید اول راه وصل به خداوند را پیدا کنند و بعد به او حاجاتشان را عرضه دارند.

برای جلب رحمت بی کران الهی، باید توجه داشت که یکی از بهترین مواضع رحمت الهی، ایمان و تمسک به خداوند تبارک و تعالی، می باشد.

داریوش عشقی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.