سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
درباره نماز عبدالرحیم قصیر مى‏فرمود: شیخ محسن تهرانى، خدمت جدّ ما آیةاللَّه سید محمّد كاظم یزدى، صاحب كتاب عروةالوثقى، گلایه كمبود رزق و وضع بد مادى خود كرد، جدّ ما فرمود: چرا نماز عبدالرحیم قصیر را نمى‏خوانى؟ او خواند و وضع مادیش خوب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیره عملی آیت الله کشمیری در نماز

آیت الله کشمیری

درباره نماز عبدالرحیم قصیر مى‏فرمود: شیخ محسن تهرانى، خدمت جدّ ما آیةاللَّه سید محمّد كاظم یزدى، صاحب كتاب عروةالوثقى، گلایه كمبود رزق و وضع بد مادى خود كرد، جدّ ما فرمود: چرا نماز عبدالرحیم قصیر را نمى‏خوانى؟ او خواند و وضع مادیش خوب شد.

 

همه انبیاء در گفتگو با حق‏تعالى، داراى نماز خاص زمان خود بودند. پیامبر را قرّةالعین نماز بود و همه ائمه و اولیاى الهى به نماز علاقه وافر داشتند.

 

البته نماز مراتبى دارد، از توجه به لفظ و مذكور، كه هركسى به اندازه قابلیت و مراقبت خود، به آن اهتمام دارد.

 

آنچه در ادامه می‏آید مطالبی است پیرامون سیره عملی و دستورالعمل های عارف بالله آیه الله سید عبدالکریم کشمیری درباره نماز می باشد که از خانواده،شاگردان خاص،مصاحبان و بعضا کسانی که توفیق درک محضر ایشان را داشتند بالاخص سیدعلی اکبرصداقت نقل شده است.

 

آقای سیدعلی اکبرصداقت قریب 13 سال از نسیم انفاس قدسی ایشان برخوردار بودند لذا ایشان بعد از وفات استادشان طی سالهای 1378 الی 1390 پنج جلد کتاب به نامهای آفتاب خوبان،روح وریحان،صحبت جانان،میناگردل و مژده دلدار به رشته تحریر در آوردند و به زیور طبع آراسته گردید که مطالب  مذکور از این آثار اقتباس گردیده است.

 

 آیت الله کشمیری ، نماز مرحوم قاضى را متواضعانه و با توجه توصیف مى‏كرد و درباره مرحوم شیخ على‏اكبر اراكى مى‏فرمود: شب‏ها تا به صبح عبادت مى‏كرد، همان طور كه مستور آقا شیرازى شب‏ها را به نماز و عبادت مى‏گذراند.

 

  مى‏فرمودند: بعضى كه نماز مى‏خواندند، همراه آنان همه چیز به تسبیح و تقدیس مشغول مى‏شد.

درباره مرحوم آخوند كاشى مى‏فرمودند: بعضى مانند او صلاةالعارفین مى‏خواندند.

 

درباره نماز عبدالرحیم قصیر مى‏فرمود: شیخ محسن تهرانى، خدمت جدّ ما آیةاللَّه سید محمّد كاظم یزدى، صاحب كتاب عروةالوثقى، گلایه كمبود رزق و وضع بد مادى خود كرد، جدّ ما فرمود: چرا نماز عبدالرحیم قصیر را نمى‏خوانى؟ او خواند و وضع مادیش خوب شد.

 

مرحوم کشمیری مى‏فرمودند: این نماز براى رزق خوب است، خودم خواندم اثر دیدم. این نماز در حاشیه مفاتیح‏الجنان در قسمت نمازها (براى زیاد شدن روزى) مى‏باشد كه از كتاب كافى مرحوم كلینى از امام صادق‏علیه السلام نقل شده. چون سائل نامش عبدالرحیم قصیر بود نماز به این نام مشهور شده است.

 

  درباره نماز استغاثه به حضرت زهراعلیها السلام كه دو ركعت است و درباره ذكر «مَولاتى یا فاطمَه اَغیثینى» كه 410 بار یا 510 بار مختلف نقلش شده است، ایشان  مى‏فرموند: سجده 100 بار، جانب راست صورت 100 مرتبه، جانب چپ صورت 100 مرتبه، و در سجده 110 بار جمعاً 410 مرتبه مى‏باشد و بارها خودم آن را انجام داده‏ام.

 

  در استغاثه به حضرت ابوالفضل‏ علیه السلام این نماز را فرموده بودند كه دو ركعت نماز حاجت خوانده شود و به حضرت ابوالفضل هدیه گردد، بعد تسبیح حضرت زهرا علیها السلام و باز ثوابش هدیه شود و سپس 133 مرتبه «یا كاشفَ الكَرب عَن وَجه الحُسَین اكشف كَربى بحَقّ اَخیكَ الحُسَین» خوانده شود.

 

  دیگر نماز هزار قل هو اللَّه كه دو ركعت است؛ ركعت اول بعد از حمد هزار بار سوره توحید و در ركعت دوم یك بار سوره توحید خوانده شود.

 

آیت الله کشمیری مى‏فرمودند: این نماز را مرحوم سید مرتضى كشمیرى مى‏خوانده. خودم در سرداب خانه‏ام در نجف مى‏خواندم، فرشته‏اى هم همراهم (ملك موكّل این نماز) نماز مى‏خواند.

 

  نماز حاجت را مى‏فرمودند: دو ركعت نماز حاجت خوانده شود و بعد از آن 5000 مرتبه لااله‏الّااللَّه خوانده شود كه براى روشنائى و نورانیت خوب است. خودم چند ماه این نماز را مى‏خواندم، البته عدد 20000 هم با همان دو ركعت نماز وارد شده است.

 

  نماز حضرت جعفر طیارعلیه السلام كه در كتاب مفاتیح‏الجنان آمده را نیز براى شفاى یك سرطانى دستور داده بودند. (1)

 

  آمادگى براى نماز

 

آیت الله کشمیری قبل از نماز خود را آماده مى‏كرد و مستحبّات را انجام مى‏داد. (2)

 

  نماز با توجه

 

نمازشان خیلى نماز با توجهى بود. مكرراً دیده مى‏شد چهره ایشان بعد از نماز دگرگون شده، حال پیدا مى‏كرد. یعنى بعد از نماز مى‏نشست و حرف مى‏زد.

 

  مى‏فرمود: نماز مانع امور دیگر است (الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر). (3)

 

  نمازهاى طولانى

 

او آن چنان جذب نماز مى‏شد كه انگار داشت خدا را مى‏دید. نمازهاى بسیار طولانى و باحضور مى‏خواند. (4)

 

  طولانى شدن نماز

 

ایشان وقتى نماز مى‏خواندند، یك چیزهایى مى‏دیدم كه خیلى تعجب مى‏كردم. نمازشان براى من دلچسب بود مثلاً یك وقت حمد مى‏خواندند معطل مى‏كردند و طول مى‏دادند. (5)

 

  نمازشان طولانى بود

 

نمازشان طولانى بود. من نماز مى‏خواندم و تمام مى‏شد، مى‏دیدم ایشان هنوز ركعت اول نماز است. فكر مى‏كردم اشتباه خواندم دوباره مى‏خواندم.

نماز عصر را هم مى‏خواندم، مى‏دیدم ایشان هنوز ركعت دوم همان نماز اولى است، و ایشان جذب نماز بودند. (6)

 

نمازش در خانه، مناجاتى بود، مخصوصاً در قنوت كه شاید نیم ساعت طول مى‏كشید، حرف مى‏زد و این تازه مربوط به اوایلش بود. من از نمازهایى كه مى‏خواند لذّت مى‏بردم. یك‏طورى صحبت مى‏كرد كه واقعاً دلچسب بود؛ و من با این كه در این عوالم نبودم لذّت مى‏بردم. (7)

 

  نماز جماعت در كربلا

 

وقتى ایشان در كربلا نماز جماعت مى‏خواندند، نصف حرم پر مى‏شد. (8)

 

  خواندن نمازهاى یومیّه

 

ایشان نماز صبح را در خانه مى‏خواندند، و بعد از تعقیبات، مشغول مطالعه و تدریس مى‏شدند. نماز ظهر را اغلب در مسجد بازار بزرگ مى‏خواندند. و قبل از غروب هم، از خانه خارج مى‏شدند. نماز مغرب و عشا را در صحن حضرت على‏علیه السلام مى‏خواندند. (9)

 

  تند نماز خواندن!!

 

حضرت استاد درباره یكى از محبین اهل بیت‏علیه السلام كه با او رفاقت داشتند درباره نمازش تأسف مى‏خوردند و مى‏فرمودند:

نمازش را بسیار تند مى‏خواند و طمأنینه ندارد «نقر كنقر الغراب»: مصداق فرمایش پیامبرصلى الله علیه وآله كه شخصى را دیدند كه در نماز قرار ندارد، زود سر از سجده برمى‏دارد. فرمودند: او سر بر زمین مى‏زند مثل سر بر زمین زدن كلاغ (یعنى كلاغ وقتى به طعمه‏اى مى‏رسد منقار مى‏زند و زود سر بلند مى‏كند كه مبادا دشمن قصد او كند). (10)

 

چند سئوال:

 

نماز حضرت زهراعلیها السلام در سجده‏اش كه 510 بار یا 410 بار «یا مولاتى یا فاطمة اغیثینى» است، مختلف نقل شده است. نظر جناب‏عالى كدام است؟

 

  ج: من كراراً در نجف انجام دادم، همان 410 مرتبه مى‏باشد. (11)

 

آیا نمازى در ارتباط با مقروض بودن و اداء آن وارد شده است؟

 

  ج: نماز عبدالرحیم قصیر كه در كتاب عروةالوثقى و مفاتیح‏الجنان است، تأثیر دارد و من خودم تجربه كرده‏ام. (12)

 

نماز بى‏توجه گرچه كامل نیست، آیا در صفحه اعمالش درج مى‏شود؟

 

  ج: در صحیفه اعمال به نحو نماز معمولى و رفع تكلیف نوشته مى‏گردد. (13)

 

چه باید كرد كه در قیامت مشكل نداشته باشیم؟

 

  ج: قیام به صلوة. (14)


پی نوشت‏ها:

1.    روح و ریحان ص 105 الى 102

2.    میناگر دل ص 32

3.    همان ص 77

4.    همان ص 23

5.    همان ص 49 و 50

6.    همان ص 29

7.    همان ص 32

8.    همان ص 22

9.    همان ص 22

10.  همان ص 90

11.  آفتاب خوبان ص 78

12.  آفتاب خوبان ص 75

13.   آفتاب خوبان ص 101

14.  آفتاب خوبان ص 103

منبع: http://erfanekeshmiri.ir

تهیه و تنظیم: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین