تبیان، دستیار زندگی
پیش‌بینی می‌شود كه حدود چهار میلیارد نفر در سراسر جهان رقابت‌های المپیك را دنبال كنند و به همین دلیل جای تعجب ندارد كه این بازی‌ها بهتر، رقابتی‌تر و هیجان انگیز‌تر از هر زمان دیگری برگزار شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه در لندن شاهد خواهیم بود


تنها یک روز دیگر تا زمان آغاز رسمی رقابت‌های المپیك 2012 لندن باقی مانده است . پیش‌بینی می‌شود كه حدود چهار میلیارد نفر در سراسر جهان رقابت‌های المپیك را دنبال كنند و به همین دلیل جای تعجب ندارد كه این بازی‌ها بهتر، رقابتی‌تر و هیجان انگیز‌تر از هر زمان دیگری برگزار شود.

مسئولان برگزاری بازی‌ها امیدوارند كه با برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری روی فن‌آوری‌های ارتباطی و رسانه ای، المپیكی در حد و اندازه قرن بیست و یكم برگزار كنند.

المپیک لندن

المپیك 2012 با وجود سرمایه‌گذاری و تمركز فراوان روی ساخت ورزشگاه‌ها، رسانه‌های اجتماعی و ترتیب دادن نمایش‌های باشكوه، هنوز از روح 29 المپیك مدرن قبلی فاصله نگرفته است؛ یعنی تلاش بی‌وقفه انسان‌ها برای بهترین بودن.

به بهانه آغاز رسمی المپیك 2012 لندن، نگاهی به جنبه‌های مهم این المپیك خواهیم داشت.

** افزایش تعداد ورزشكاران زن

برای اولین بار در تاریخ المپیك، زنان قادر خواهند بود، در همه رشته‌هایی كه مردان رقابت‌ها می‌كنند حضور داشته باشند. بوكس آخرین مانعی بود كه از میان برداشته شد، كمیته‌ بین‌المللی المپیك سرانجام پس از درخواست‌های فراوان موافقت كرد كه زنان نیز حق شركت در رقابت‌های بوكس را داشته باشند. همچنین با وجود اینكه تعداد ورزشكاران مرد هنوز از تعداد ورزشكاران زن بیشتر است، اما دو كشور قطر و برونئی برای اولین بار ورزشكار زن به المپیك می‌فرستند. به این ترتیب فقط عربستان سعودی است كه تاكنون هیچ ورزشكار زنی در بازی‌های المپیك نداشته است. این كشور پیش از این قرار بود، برای اولین بار چند ورزشكار زن به المپیك 2012 اعزام كنند، ولی مسئولان سعودی با این تصمیم مخالفت كردند. اما پس از فشار های کمیته بین المللی المپیک به عربستانی ها بالاخره مسئولین کمیته ملی‌ المپیک عربستان موافقت خود را مبنی بر حضور بانوان ورزشکار در کاروان اعزامی این کشور اعلام کردند که بی‌ تردید می‌‌تواند خبر خوشی‌ برای ورزشکاران این کشور باشد.

المپیك 2012 با وجود سرمایه‌گذاری و تمركز فراوان روی ساخت ورزشگاه‌ها، رسانه‌های اجتماعی و ترتیب دادن نمایش‌های باشكوه، هنوز از روح 29 المپیك مدرن قبلی فاصله نگرفته است؛ یعنی تلاش بی‌وقفه انسان‌ها برای بهترین بودن

** افزایش تعداد ركوردها

انتظار می‌رود كه آمار ركوردشكنی در المپیك لندن افزایش پیدا كند. در المپیك 2008 پكن، پنج ركورد جهانی و 17 ركورد المپیك در دو و میدانی جابجا شد. پیش‌بینی می‌شود كه در لندن هم شاهد رقابت‌های سریعی باشیم، چون دونده‌های طراز اولی نظیر الیسون فلیكس آمریكایی در المپیك به رقابت خواهند پرداخت. مایكل فلپس شناگر سرشناس آمریكایی در المپیك 2004 آتن شش مدال طلا كسب كرد و در المپیك 2008 پكن هم هشت مدال طلا به گردن آویخت كه از لحاظ تعداد مدال در یك دوره، یك ركورد محسوب می‌شود. آیا او می‌تواند این موفقیت را یك بار دیگر تكرار كند؟

** افزایش تعداد بینندگان تلویزیونی

به لطف همكاری NBC و یوتیوب، بیش از سه هزار ساعت از رقابت‌های ورزشی به صورت زنده از طریق اینترنت پخش می‌شود. با این ترتیب، به دلیل پخش اینترنتی، تلویزیونی و به كمك رسانه‌های اجتماعی، تعداد بینندگان این رقابت‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت و مردم می‌توانند به روش‌های مختلف مسابقه‌های مورد علاقه خود را تماشا كنند. علاوه بر این سایت‌هایی نظیر توییتر، فیس بوك و سایر شبكه‌های اجتماعی كمك می‌كنند كه بازتاب رسانه ای المپیك افزایش یابد.

المپیک لندن

** توجه به مسایل زیست محیطی

لندن توجه به مسایل زیست محیطی را به عنوان یكی از اركان اساسی المپیك خود برگزیده است. همه ورزشگاه‌های جدید المپیك با توجه كامل به ویژگی‌های زیست محیطی و فن‌آوری‌های سبز ساخته شدند و برنامه‌هایی برای بعد از المپیك در نظر گرفته شده است. ورزشگاه اصلی المپیك از لحاظ سازگاری با محیط زیست در بین سایر ورزشگاه‌هایی كه تاكنون ساخته شده‌اند، سرآمد است. كل این ورزشگاه با استفاده از مواد كم كربن و قابل بازیافت ساخته شده است. ورزشگاه المپیك همچون سایر ورزشگاه‌های جدید التاسیس لندن دارای بخش‌های موقت (نظیر صندلی‌های اضافی) است كه پس از بازی‌ها می‌توان آن‌ها را برداشت و در جای دیگری استفاده كرد.

** یادی از تاریخ

لندن اولین شهری است كه سه بار میزبان المپیك مدرن بوده است. این شهر پیش از این در سال‌های 1908 و 1948 میزبانی از این رقابت‌ها را برعهده داشت. المپیك 1948 پس از یك وقفه 12 ساله ناشی از وقوع جنگ جهانی برگزار شد. لندن با وجود این كه در طول جنگ به شدت بمباران شده و آسیب دیده بود و به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب پس از جنگ بودجه كافی هم در اختیار نداشت، موفق شد با استفاده از روشهای خلاقانه به خوبی از عهده میزبانی المپیك بر آید.

در آن زمان، ورزشكاران در پادگان‌های نظامی اسكان داده شدند، هیچ ورزشگاه جدیدی برای بازی‌ها ساخته نشد و كشورها غذای ورزشكارانشان را خودشان تهیه می‌كردند. لندن برای میزبانی المپیك 2012 سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در بخش توسعه نیافته‌تر و شرقی شهر انجام داده است و بیشتر ورزشگاه‌های محل برگزاری رقابت‌های المپیك در این ناحیه تاسیس شده‌اند. همچون سال 1948، انتظار می‌رود كه میزبانی المپیك باعث پیشرفت اقتصادی لندن شود.

بخش ورزشی تبیان


منبع : مهرپرس